Nagy a felhalmozott készlet
Jövőre 20 százalék önrész lesz a minimum

Jövőre 20 százalék önrész lesz a minimum

Jövőre 20 százalék önrész lesz a minimum


Mostanra már senki számára nem hír, hogy a gazdasági válság ugyancsak kínosan érinti az autóipart. Arról viszont,hogy a fogyasztót ez miként befolyásolja, ellentmondásos információk látnak csak napvilágot. Megpróbáltunk utánajárni az igazságnak.

Nehezebb hitelhez jutni, jövőre pedig drágulnak az autók. Eddig ezt hallottuk az importőröktől, és ezt támasztották alá a bankszektorból érkező hírek is. A MKB-Euroleasing által tartott sajtóreggeli és némi nyomozás után mindkét tételt sikerült megkérdőjeleznünk.

Kiket érint?

Magyarországon nagyjából százezer családot érint a válság autóiparra gyakorolt hatása, amiben a kereskedők, az importőrök, és az autófinanszírozással foglalkozó vállalkozások alkalmazottjai egyaránt benne vannak. Bezárhatnak szalonok, vagy megvehetik őket a tőkeerős vállalkozások, és a csökkenő kereslet miatt elbocsátásokra is sor kerülhet. De mennyiben hat ez a vásárlókra?

Muszáj lesz akciózni

Muszáj lesz akciózni

Muszáj lesz akciózni


Azt már több fórumon is megtudtuk, hogy a hazai újautó-eladások eddig irreálisan magas számot mutattak. Ezt részben a boldog-boldogtalan részére könnyen, gyorsan nyújtott bankhitelekkel magyaráztak a hozzáértők. Osztogatták a nulla százalékos önerővel induló 120 hónapos hiteleket, miközben csóválták a fejüket, hogy ez így nem lesz jó. Nem is lett.

Így juthattak olyanok is autóhoz, akik egyébként egyáltalán nem engedhették volna meg az autóvásárlást, őket viselte meg leginkább a havi törlesztőrészletek emelkedése, ők nem tudták beilleszteni a forintra kikalkulált családi büdzsébe a plusz terhet. A válság hatására bevezetésre kerülő szigorítások is őket zárják majd ki a jövőben az autóvásárlók köréből. De nem most rögtön!

Sebtében elvégzett közvélemény-kutatásunk szerint a hangzatos szigorító intézkedések egyelőre kizárólag a svájci frank alapú hitelek megszüntetésében vagy felárazásában nyilvánultak meg, egyéb hivatalos szigorítás alig akad jelenleg a piacon.

A bank helyett a kereskedő venné vissza

A bank helyett a kereskedő venné vissza

Idén még nincs szigorítás


Kühne Attila (az MKB-Euroleasing kereskedelmi igazgatója) szerint a PSZÁF nyomására 2009-ben vezetik majd be azon szigorításokat, amelyek a kihelyezett hitelek futamidejét és a minimális önrészt is szabályozni fogják. Várhatóan 96 hónapban maximálják a hitelek futamidejét, és legkevesebb húsz százalék önrésszel kell majd rendelkeznie a jövőbeni autóvásárlónak.

Minimálbérre nehéz, de nem lehetetlen
 
Nem lehetetlen minimálbérre sem hitelhez jutni, tudtuk meg az MKB-Euroleasingtől. Elbírálásnál a jelentkezők adatainak életszerűséget vizsgálják, így saját vállalkozás esetén nem biztos, hogy aggódnunk kell a végkimenetel alatt. Hasonló bérrel alkalmazottként már nehezebb a helyzet, de ha a munkáltató is hajlandó elismerni a kérelmező által bevallott tényleges keresetet, akkor pozitív lehet az elbírálás eredménye. A hitel kiszámításánál a havi törlesztőrészletnek nem szabad meghaladnia a havi kereset harminc százalékát, néhol a felét, mert az is kizáró tényező.


Használt autóra kicsit rosszabbak a feltételek, mint az újra, bár az MKB-nál ez csak 3 éves kor felett igaz. A hitelre vásárolt használt autó kora a szerződés megkötésének pillanatában nem haladhatja meg a 12 évet, a lejáratkor pedig a 15 évet. Karácsony István, a totalhitel.hu hiteliroda munkatársa szerint akár 92-es évjáratú autóra is lehet 1-2 évre hitelt kapni, egyes bankok ezt is bevállalják. Szerinte a használt autóknál nem az ismert bankok nyújtják a legkedvezőbb feltételekkel a hitelt, hanem a kimondottan autóhitellel foglalkozó intézetek.
Olcsóbb lehet jövőre az autó

Olcsóbb lehet jövőre az autó

Olcsóbb lehet jövőre az autó


Újra és használtra is igaz, hogy a korábban 95 százalékos részesedéssel bíró CHF alapú hitelek mostanra kihaltak, és azok helyét euróalapú konstrukciók váltották fel. Általánosságban elmondható, hogy a forintos hitelek háromszáz forintos euró árfolyam alatt nem érik meg.

Jövőre olcsóbb lesz az autó?  

Valkó Mihály, a CarNet Invest Zrt. gazdasági igazgatója szerint az árnövekedésről szóló hírek ellenére könnyen lehet, hogy jövőre olcsóbb lesz az új autó. Mivel a kereskedők óriási eladatlan készletekkel rendelkeznek mostanra, muszáj lesz megszabadulni a felhalmozott autóktól.

A bankok pont e helyzet miatt jelenleg jobban tartanak a fizetésképtelenné váló kereskedőktől, akik a készleten lévő autókat hitelből finanszírozták. Áremelkedés esetén ezektől nehéz volna megszabadulni, így nem elképzelhetetlen,

Akár 15 éves korig is behitelezik

Akár 15 éves korig is behitelezik

Akár 15 éves korig is behitelezik


hogy a kifutómodellekre jellemző harminc százalék körüli kedvezmények is előfordulnak majd 2009-ben akereskedéseknél. Ez az üzletpolitika nem egyedi, Valkó szerint Németországban már jelenleg is kapni új autókat hasonló kedvezménnyel.

Mit tehetünk, ha baj van?

Hajnal Zsolt, a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének (FME) elnöke szerint mindennél fontosabb lenne a megelőzés. Ezt Magyarországon az nehezíti leginkább, hogy a finanszírozást a kereskedésekben intézik, ahol az ott dolgozóknak nem feltétlenül érdeke, hogy minden apró veszélyre felhívják a vásárlók figyelmét.

Nagy a felhalmozott készlet

Nagy a felhalmozott készlet

Nagy a felhalmozott készlet


Ha árfolyamváltozás miatt, vagy egyéb esetből kifolyóan kerülünk bajba, mindenképpen lépjünk kapcsolatba a finanszírozóval, akinek egyáltalán nem érdeke, hogy elvegye tőlük az autót és azt áron alul értékesítse. Amennyiben hozzáállásuk mégsem szimpatikus, fordulhatunk a fogyasztóvédőkhöz is, ahol hasznos tanácsokkal próbálnak segíteni azoknak, akik hasonló esetek miatt váltak fizetésképtelenné.

Egy biztos: még nem érezni, mennyire viselte meg az ügyfeleket a válság. Ezt inkább a karácsonyi időszak után, kora tavasszal lehet majd látni. Azért csak óvatosan a karácsonyi áruhitelekkel!