Most a Skoda, jövőre a Dacia is
Februártól lesznek LPG-s Daciák
Februártól lesznek LPG-s Daciák

Februártól lesznek LPG-s Daciák

Februártól lesznek LPG-s Daciák


Jövő februártól a Dacia kezd gázüzemű autót forgalmazni, úgy tudjuk, hogy az Opel-importőrt is foglalkoztatja a dolog.

Jelenleg azonban egyedül a Skoda kínál új autókhoz a gyári garanciát nem bántó átalakítást gázüzemre. A Superben kívül minden típusából van LPG-vel (liquefied petroleum gas) működő Dual-modell.

De megéri-e rászánni a benzines árára negyedmilliót a gázüzeműért? És mi van a dízelekkel? Egy-egy benzines, dízel és benzin-gáz vegyes üzemű Fabia és Octavia példáján nekiálltunk számolgatni, mai árakon. Ez lényeges, mert a harc többesélyes az üzemanyagárak folyamatos változása miatt.

A gáz ára alig változik

15-30% a többletfogyasztás gázból

15-30% a többletfogyasztás gázból

15-30% a többletfogyasztás gázból


Most nem lehet sokat fogni az LPG-n, csak akkor, amikor a másik két üzemanyag ára elszáll. Egy budapesti kúton a benzinkutas 168 forintra emlékszik a legdurvább gázárként, míg a 95-ösért 310 forintot is fizettünk. Ma már csak 75 forinttal drágább a benzin literje. Az autógáz árszintje lényegesen stabilabb a többi üzemanyagénál, és jóval kisebb lépcsőkben változik mindkét irányba.

Példáinkban százezer kilométerre kalkuláltunk, a legfontosabb kiadások, az üzemanyag és az értékvesztés figyelembevételével. A Dual- és a TDI-modellnek újkori felára 70 százalékát kellett ledolgoznia az áttöréshez. Azért nem az egészet, mert 5-6 évesen egy dízel Octaviát és egy Dual Fabiát valószínűleg el lehet adni legalább 240, illetve 80 ezer forinttal a sima benzines felett.

Fabia 1,4: esélytelen a dízel

Fabiában a benzines a nyerő

Fabiában a benzines a nyerő

Fabiában a benzines a nyerő


86 lóerős benzinesként a Közlekedéstudományi Intézet mérései alapján a Fabiában 90 000 km után hozza be felárát a gázszett a mai árakon, legalábbis a mi képletünk szerint.

1,4 literes TDI-dízellel még rosszabb a helyzet, a kocsi valószínűleg a második tulajnál éri el az áttörést jelentő 111 000 kilométert.

A csekélyebb üzemanyagszámláknak végig örülhetünk, de a dízel az eleve drágább gázolaj miatt csak mérsékeltebb felár esetén lehet gazdaságos. Más márkáknál, amelyek kevesebbet tesznek rá a dízelekre, jóval több az esély a felár leautózására. Például az új Ford Fiesta Trend 1,4 TDCi csak 315 000 forinttal kerül többe az 1,25 literes benzinesnél.

Octavia: 80 ezer kilométerig elöl a benzines

Vannak érvek a TDI Octavia mellett

Vannak érvek a TDI Octavia mellett

Drága, de van érv a TDI Octavia mellett


Egy Octaviával kicsit kevésbé rosszul jönnek ki a gázolajra és az LPG-re szavazók. A jelenlegi üzemanyagárakkal kalkulálva a dízel százezertől hoz pénzt, a gázüzeművel 80 000 kilométernél jön el az áttörés.

Más kérdés persze, hogy a TDI annyival jobb autó az ósdi 1,6-os kétszelepes benzinesnél, hogy biztonság és élvezeti érték szempontjából a kettő nehezen hasonlítható össze.

Az irreális, 810 ezer forintos dízelfelár ezért tán nem is fáj annyira, mint a Fabia esetében a 730 ezer. Bár a 80 lóerős dízel a kisebb modellben is valamivel jobban megy a benzinesnél, de nem érdemel szimpátia-pluszpontokat. Csupán háromhengeres, zajosabb és kulturálatlanabb – rosszabb.

Skoda Fabia
Benzines 1,4 Dual 1,4 (LPG) 1,4 TDI
Listaár (Classic-kivitelben), Ft 2 919 400 3 169 000 3 650 200
Teljesítmény, kW/LE 63/86 59/80 59/80
Átlagfogyasztás, l/100 km* 7,0 9,2 4,6
100 000 km üzemanyagköltsége 1 645 000 1 454 000 1 187 000
Mikortól éri meg?** 90 000 km 111 000 km

Skoda Octavia
Benzines 1,6 Dual 1,6 (LPG) 1,9 TDI
Listaár (Classic-kivitelben), Ft 4 530 400 4 781 200 5 340 200
Teljesítmény, kW/LE 75/102 73/99 77/105
Átlagfogyasztás, l/100 km* 8,2 10,2 5,3
100 000 km üzemanyagköltsége 1 927 000 1 612 000 1 367 000
Mikortól éri meg?** 80 000 km 100 000 km

*Az autógázt 158, a 95-öst 235, a gázolajat 258 forinttal szoroztuk fel literenként. A benzines és a Dual-Skodák szabványos fogyasztásmérését a Közlekedéstudományi Intézet végezte, a dízeleké a gyári adat
**Az LPG-s és a dízel kisebb értékvesztését figyelembevéve, de csak az üzemanyagárral kalkulálva

A gázautózás időnként nagyon megéri, csak nem most. De a benzin ára a jövőben is elszaladhat, ezért folytatjuk


És mi van az összes többi autóval?

Egy mai négyhengeres benzines autót negyedmillió forint körül szereltethet át LPG-s üzemre a tulaj, ha nem fél a garancia elvesztésétől. A régebbi motorok átalakítása ennek alig a harmadába kerül, lásd a keretes részt.

LPG: az utólagos átépítés ára
A hengeres tartályba általában több gáz fér, de sok helyet foglal

A hengeres tartályba általában több gáz fér, de sok helyet foglal

A hengeres tartályba általában több gáz fér helyet foglal


Egy régebbi, porlasztós autóba százezer forintért költözik be a gázszett. Koros és olcsón fenntartható kocsiként egy ilyen átépítés gyakran kockázatmentesebb megoldás egy öreg dízelnél. A modernebb autók átalakításának költsége eléri a 250-260 000 forintot – hengerenkénti befecskendezéses, négyhengeres motor esetén. Ha garanciális a kocsi, a jótállás elvész a motorra.

Mivel a népszerű autók átalakítása sorozatengedélyes, az összeg nem a tartálytól és annak méretétől függ. A pótkerék helyére épített gáztank többe kerül, mint az ülések mögött a csomagtérben terpeszkedő. Utóbbi előnye viszont a jellemzően nagyobb térfogat. A vegyes üzemű kocsiban egy kapcsoló megnyomásával választhatunk a gáz és a benzin használata között. A helyette választható defektjavító szett nem ér fel még a szükségpótkerékkel sem.

Papírmunka: némi többletteher

Japánban sok az LPG-s taxi

Japánban sok az LPG-s taxi

Japánban sok az LPG-s taxi


A gázüzemű kocsikra a zöldkártya és a vizsga ugyanannyi ideig érvényes, mint a többi autóra. Vizsgáztatás előtt gázbiztonsági szemlét kell végeztetni, amit a zöldkártyás műhely megcsinál 3500 forintért. A gáztartály tíz évig használható, amit egy húszezer forint alatti vizsgálat után öt évvel meg lehet nyújtani, ha a tartály megfelelő állapotban van.

Kisebb a környezetkárosítás

LPG-szettel bukjuk a behajtást a nyilvános mélygarázsokba, viszont az autógáz kevésbé terheli a környezetet. Kipufogógáza kevesebb tüdőt tesz tönkre a benzinesénél, nem is beszélve a részecskeszűrő nélküli, rákkeltő kormot kitoló dízeleknél. Bár a benzinüzemhez képest gázból 15-30 százalékkal megugrik a fogyasztás, mégis kedvezőbb a szén-dioxid-emiszió, és két tankkal a hatótáv is nagyobb.

Nyáron megérte volna gázra váltani

Nyáron megérte volna gázra váltani

Nyáron megérte volna gázra váltani


Jelenleg csak akkor van értelme gázüzemre áldozni, ha a tulajdonos sokáig és sokat használja autóját, vagy a verda régi. A dízelektől remélt spórolást a gázolaj magas ára torpedózza meg.

Aki ma áll autóvásárlás előtt, annak azt javasoljuk: csak legfeljebb pár százezer forintos felár esetén válasszon dízelt.

Bérlet, életünk végéig?

Hosszú távon valószínűleg búcsút kell mondanunk a már-már barátságos üzemanyagáraknak, de amíg tart a recesszió, az OPEC talán nem tudja annyira felverni az árakat, mint szeretné.

442 havi bérlet jön ki a Fabia TDI árából

442 havi bérlet jön ki a Fabia TDI árából

442 havi bérlet jön ki a Fabia TDI árából


Amennyiben ismét új rekordokat döntöget a benzinár, eljöhet a gázautók ideje, de ma gazdaságossági alapon nehéz lenyomni a benzines modelleket. A dízelek kis fogyasztása, nagy nyomatéka azonban már csak érzelmileg is olyan öröm, amit nem szabad figyelmen kívül hagyni.

Aki képes lemondani az autózásról, van elég ideje megállóban dideregni, és főleg tenni akar valamit a környezetszennyezés ellen, egy új autó árából rogyásig tömegközlekedhet. Az 1,4-es dízel Fabia helyett 442 havi bérletet lehetne venni, ami a közösségi közlekedés rapid drágulása ellenére is több évtizednyi békávézás. A benzines Octaviába százezer kilométer alatt betankolt pénzt 19 és fél évnyi felnőtt arcképes utazási igazolványra cserélhetnénk be. Drága dolog a kényelem és a gyorsaság.