Ipari mennyiségű ásványvízzel felszerelkezve jártuk végig Debrecentől Budapestig az M35 és az M3 autópálya legtöbb vécéjét az Opel Insigniával
Az erőltetett folyadékbevitelre az autentikus tesztelés miatt volt szükség, de a szerkesztőség sajátos ivararánya miatt a női részleg többnyire rejtve maradt előlünk.
Shell-kút, M35, 31-es km
Átmeneti ott-tartózkodásunk igen kellemesre sikerült. Mozgásérzékelős lámpa gyullad fel belépéskor, nem ég feleslegesen a villany. Takaros és tiszta minden, jön a szappan, folyik a meleg víz, működik a kézszárító. A kézmosásra matrica figyelmeztet.
Legszívesebben ezt kiszögelném az összes bunkó homlokára, aki a klotyóban mobilozik, majd szerszámos kézzel kisurran. Minden szempontból kulturált vécét ismertünk meg, csak fel ne fedezze kéttucatnyi turistabusz.
Értékelés: Ez majdnem Svájc
Böszörményi pihenőhely, M35, 19-es km
Egy apró szelet Európa fogadja az utazót: az épület falán a térképen a magyar mellett román, német és angol nyelven is szerepelnek az információk az autópályadíjakról és a fizetős szakaszokról.
Az akusztikailag egybefüggő térben együtt örülhetünk az ukrán rendszámú Sprinter utasaival, akik épp a női szakaszon aratnak zajos sikert.
A férfi strangon is van guriga, nem csúfítják féknyomok a vécécsészét. A kézmosóból jéghideg víz jön, de legalább működik, szemét sehol, a kukákban bőven van hely.
Értékelés: Kihozták belőle, amit lehet
Túlélni a vandálokat |
113 pihenő, 700 km gyorsforgalmi út
Magyarországon a tavaly átadott M7-, M6- és M0-szakaszokkal közel 700 kilométerre hízott a gyorsforgalmi úthálózat. Az állami kezelésben lévő sztrádákon (tehát az M5-öt és M6-ot kivéve) összesen 113 pihenőhely van. Átlagosan 10 kilométerenként következnek, a benzinkút nélküliekben csak padokkal és vécével. A házikók berendezését muszáj volt abszolút vandálbiztosra cserélni. Nincs sem ülőke, sem tükör, sem kiálló csap, még a villanykörtét is eldugták a plafonrács mögé. 2009-től gyakoribb takarítás A küblik saválló acélból vannak, ami megkönnyíti a takarítást. Biztonsági okokból az összes gépészeti berendezés a női és a férfi strang közötti szervizfolyosóról közelíthető meg – mondta Winkler-Virág András, az ÁAK Zrt. kommunikációs vezetője. Az eddigi napi egy kötelező takarítást idén a nagy forgalmú időszakokban megduplázzák. A standard tisztításon felül a legközelebbi autópálya-mérnökség dolgozói orvosolják a rendkívüli kulahelyzetet, ők napi minimum négy alkalommal ellenőrzik a WC-ket. Ha mindezek ellenére balkániak az állapotok, a bajt az ajtón lévő mobilszámon jelezhetjük a brigádnak. Az illemhelyek takarítása évente százmilliós nagyságrendű kiadás az államnak. |
MOL-kút, M35, 11-es km
Hátulról közelítünk a vízöblítéses részleghez. A zárt ajtón felirat koppint a kúton egy fillért sem költők orrára: a WC a fizetővendégeknek szól, kulcs bent. A pult előtt logó kulcs mókás darab, kalapos bácsit mintáz.
Bent jól azonosítható pisiszag jelzi az alapfunkciót, a fajsúlyosabb feladatokra viszont tiszta vécécsésze vár a rendezett kabinban.
A szappant és a meleg vizet kipipálhatjuk, a nem működő kézszárítót papírgurigával pótolta a személyzet.
Értékelés: Megjárja
A túloldalra is csak benzinkúti és házikós retyókat ígérhetünk
Igrici pihenőhely, M3, 152-es km
Tábla virít a csap fölött: téliesítve. A dicséretre érdemes, többnyelvű felirat németül is óvatos, fagytalanításról ír. A cirill betűst én nem értem, angolul viszont vége az eufémizmusnak: télen nem működik a csap.
Talán szerencsénk van, de ide sem egy kamionba zárt előemberek után érkezünk, akik a takarítók szerint rendesen el tudják intézni a kabint.
Normális állapotok fogadnak, a felül nyitott helyiség jól szellőzik és a mínusz 6 fok is kedvez a higiéniának.
A rozsdamentes piszoáron nem látszik az igénybevétel. A szeparált trónteremben három guriga papír jelzi, hogy nem mindent lopnak el, ami nincs lebetonozva.
Értékelés: A maga nemében európai reterát
Nagyfügedi pihenőhely, 105-ös km
Ránk esteledik, mire befutunk. Nagy szerencse, mert nappal nem tűnne fel a világítás teljes hiánya. Tök sötétben kellene a piszoárt eltalálni, arrébb az ülőjegyet váltókra is az éj leple borul. Ilyenkor kell benyögni, hogy szabad a csók.
Egyedül a mozgáskorlátozottaknak szóló részben dereng némi fény. Vagy rosszul működik az alkonyatkapcsoló, vagy kiégett az izzó, mert ellopni nem lehet, vasrács védi a lámpát. Mivel nem látni a vécét, értékelni sem tudjuk, a vakus képek alapján nem éri megrázkódtatás a vendégeket. A kihalt pihenőben a többihez hasonlóan rendezett a környezet, nincs elhajigált hulladék, épek a padok.
Értékelés: nem értékelhető
ÖMV-kút, Borsókúti pihenőhely, 88-as km
Tavaly nyáron az M7-esen végzett klotyótesztben egy ÖMV-kút igen jól szerepelt. Az M3-ason egyetlen kútjuk van, az képviselte a céget.
Az üzemeltető nem égeti az osztrák olajmultit, de a helyzet nem tökéletes. Az egyik piszoár gyengélkedett, kukazsák fedte.
A másik kettő azonban tisztán várta sorsát, ahogy a kabinos részleg is rendben volt, leszámítva egy lelazult ülőkét. A mosdóból csak a meleg víz hiányzott, máskülönben kifogástalan a helyzet.
Értékelés: Visszatérni érdemes
Rácz Tamás, főszerkesztő kiegészítése (aki pont arra járt pár napja): |
Ha jól emlékszem, épp ezzel a kúttal szemben, a keleti irányban már egy hipermodern klotyó üzemel a másik ÖMV-nél. Automata beeresztőkapu, százassal működik, de a pénzért cserébe bónt kapunk, mely a shopban, a kávézóban levásárolható. A deszkát robotok forgatják meg és súrolják le minden használat után (a rendszer apró hibája, hogy a hátulról benyúló törlőkar bár fertőtlenít és tisztít, a deszkán pihenő szőrszálat takarítás után ottfelejti tizenkét óránál). A kézmosás, törlés mind érintésmentes gépekkel foganatosítható. És mégsem gépiesedett el teljesen a világ! A beeresztőkapu mellett egy néni is üzemel, aki kedvesen segít a gyermeket pelenkázni kívánó anyuka ingyenes beeresztésében, szól, ha a gépben felejtjük a tikettet. Értékelés: abszolút csúcs, ilyen még tán a USS Enterprise higiéniai szekciójában sincs |
Jakabpusztai pihenőhely, JET-kút, 26-os km
Nemrég a sárga-kék kúthálózatot bekebelezte a Lukoil, de az orosz tulajdonosnak nem látni jelét a klotyóteszt utolsó állomásán. A mellékhelyiség egy légterű, az ülőszekciót vékonyka fal szeparálja a többiektől.
Az állva használatos fajanszon látszik a forgalom, ennél tisztábbat érdemelnénk. A kabin rendben van, a folyékony szappan is. Mivel se papírt, se gépi kézszárítót nem találtunk, ez csak egy hármas alá.
Értékelés: Nem rossz, de van jobb
Leállósáv: kardozásra nem való
A klotyóhálózat az M3-ason is sűrű, 10-15 kilométerenként bizton számíthatunk pihenőhelyre vagy benzinkútra. Ne a töltés oldalát támadjuk meg, ha szorít a szükség! A leállósáv csak komoly műszaki és egészségügyi probléma esetén használható, a „kardoztunk a fiúkkal” még akkor is rossz válasz, ha fényvisszaverő mellényben vívtunk.
A vészvillogóval a leállósávon hagyott kocsi szabálytalan, életveszélyes lehet, és akár 300 000 forintos csekk is járhat érte. Ennyiért érdemes tartogatni egy kicsit, mert tesztünk napján a vécéhelyzet kifejezetten biztató volt!