Magunkba néztünk, és elgondolkodtunk mit csinálnánk ha egyszer tényleg fel kéne tennünk a hóláncot a kerekekre. Aki nem jár síelni, illetve nem jár olyan környéken, ahol elakadhat a méteres hóban, annak az is nagy meglepetés lehet, hogy még a méret sem mindegy egy hóláncnál.
A teszt
Rögtönzött próbát tartottunk. A feladat roppant egyszerű volt. Tegyük fel a hóláncot az egyik kerékre, a lehető legrövidebb idő alatt. Első nekifutásra András és Rusi próbálkozott. Előbbi a használati utasítás ütemezését követve próbálta megoldani a helyzetet, utóbbi nélküle.
Végül jött az igazi profi, Dóri, aki sokatlátott utazó lévén megszégyenítő vereséget mért a lelkesen próbálkozó fiúkra.
Íme az esetről készült videó!
Hólánc-vásárlás
Hasonlóan az élet más területeihez, nem biztos, hogy jó, ha a beérjük a legolcsóbb megoldással. Nagy bevásárlóközpontokban néhány ezer forinttól már kaphatóak hagyományos hóláncok, amik amelyek néhány használatot kibírnak, de rendszeres, intenzív használatra szinte biztosan alkalmatlanok.
Az egyik legfontosabb tényező a méret. Könnyű belátni, hogy a Polskira való hólánc nem lesz jó a hetes BMW-re. Megvételekor érdemes körültekintően megvizsgálni, jó lesz-e a kiválasztott lánc az autóra. Hallottunk már olyan esetről, mikor hiába szerepelt a doboz szélére ragasztott matricán a hőn áhított méret, kibontás után még az erőszak, szemmel verés és átkozódás sem segített, képtelenség volt felimádkozni a láncot az autó kerekére.
Láncpróba
Érdemes tehát a vásárlás után azonnal kipróbálni a frissen vett hóláncot, így ha véletlenül nem stimmel a méret, még könnyen ki lehet cserélni. Egy főpróba különben sem árt, így szükség esetén hóban, útszélen sokkal könnyebben megy majd a láncbűvölés élesben is.
Az egyszerű lánc előnye az alacsony ár, az egyszerűség, hátránya pedig az, hogy szinte biztosan nyakig mocskos lesz tőle az ember, miközben a kerekeket ölelgeti. A friss, csillogó hólánccal kezünkben mindig a hajtott kerekek felé vegyük az irányt, azokra szereljük fel, ha hasznát akarjuk venni. Összkerékhajtású járműveknél jó, ha jut mindegyik gumira, de ha csak egy pár áll rendelkezésre, akkor praktikus azt az első kerekekre felszerelni. Könnyebb lesz kormányozni, és fékezésnél is jobb, ha előre kerül a lánc.
Természetesen a hóláncot csak hóban, jégen illik használni, különben könnyen kár eshet az útburkolatban, az abroncsban egyaránt, de még a futóművet is könnyen megviselheti az aszfaltmenetet.
És persze hólánccal autózva érdemes betartani az 50 km/órás sebességkorlátozást. Gyorsabban sehol sem szabad vele közlekedni.
Tartósabb megoldásokról itt olvashat. Nagyjából húszezer forintba kerül az úgynevezett autózokni. De a harminc másodperc alatt felpattintható, pókszerű csodáért már közel negyvenezer forintot kell leszurkolni. |