Innen indult anno
Ő Rickard és persze büszkesége

Ő Rickard és persze büszkesége

Ő Rickard és persze büszkesége


A svédországi Asele tőlünk körülbelül 2 600 km-re van, de ha bekompozunk Svédországba, akkor is még legalább 1300 kilométert kell autózni, hogy elérjük ezt a nyugodt északi kisvárost. A település egy magasságban van Alaszkával, így nem csoda, hogy azon a környéken a hosszú hideg téli estéken különleges dolgok készülnek a garázsokban. A svéd autó- és motorépítés, egyébként is messze földön híres, sőt a motorkerékpár-építők között létezik külön „svéd chopper” stílus.

Az említett városkában él Rickard, aki igen különleges autót épített. Amikor először megláttam a képeket, nem tudtam igazán eldönteni tetszik-e igazán. De ahogy kezdtem vizsgálni a részleteket, elismerésem egyre nőtt.

Imádom a régi 900 kabriókat, de ez az autó valamiért gyanús volt. Aztán rájöttem, nem 900-ast hanem egy 99-est látok a képen. A 99-esből nem létezett nyitott változat, alapjaiban megegyezik ugyan a régi 900-asokkal, de az orra sokkal rövidebb, futóműve, kormányműve más. A karosszéria masszívabb, de felszereltségében kicsit fapadosabb, mint a 900-as. Ahogy Rickard mondja: „egy 1969-es Saab 99-et áldoztam fel egy élvezetesebb életért”. A karosszérián radikális átalakításokat végzett, nem sajnálta a flexkorongot és az acéllemezt sem.

SAAB kabrió a semmiből 60


Az autó orrát meghosszabbították, és gyakorlatilag a kilencszázas motorház-tetejéhez igazították. Ez a művelet 20 centis toldást jelentett. Saját elképzelés alapján alakították ki a front részt és a spoilert acéllemezből. Eltávolították a kétajtós 99-es tetejét, a hátuljába 900-as lámpákat ültettek, és itt is acélból készítettek spoilereket. Elöl, hátul a spoilerek miatt, 6 centivel lett szélesebb az autó. A gyári meredek szélvédő dőlésszöge nem tetszett, ezért egy eredeti 900 kabrio szélvédőjét és a keretét igazították a 99-eshez.

A tető alapjait egy 900-as coupe adta. Leszedhető targa tető nem létezik a Saabnál, ezért minden elemét rengeteg kísérletezéssel formálták. A kisebb szögű szélvédő miatt a tető vonala 6 cm-rel lejjebb került, így az oszlopokat is vágni kellett. A kész változatot két lépésben lehet leszedni, először a vezető feletti részt, ilyenkor sima targává válik a Saab. Ezt az elemet még el lehet helyezni az autóban, de ha teljes nyitottságra vágyunk, a hátsó üveges részt otthon kell hagyni.  

Mindenhol megcsodálják

Mindenhol megcsodálják

Mindenhol megcsodálják


Oldalra szintén acéllemezből kerültek a különleges ék alakú spoilerek, amihez le kellett vágni az ajtók alját is, és ha már kézben volt a hegesztőpisztoly behegesztették a kilincseket is. A spoilerek nemcsak esztétikai szerepet töltenek be, ezek merevítik a szétvágott 99-es karosszériáját is. A gyári 900 kabrióban is sokkal magasabb a küszöb, mint egy coupéban, de ott belül van a merevítés. Az egész autót megültették, rövidebb rugókkal és lengéscsillapítókkal. A teljes csillapítás csupán 1,5 cm lett, úgyhogy mondhatjuk, feszesre sikerült a futómű. A 16-os Wheels Motorsport felnik a látszat ellenére nem krómozottak, hanem speciális krómhatású festéket szórtak az eredeti szürke fényezésre.

A régi motorblokk helyére egy felújított, 145 lóerős 900-as turbómotor került ötsebességes váltóval. A meghosszabbított orr miatt a motor kényelmesen elfér, de apróbb módosításokra itt is szükség volt. Az autó egész elektromos rendszerét le kellett cserélni.

Ebből nem sok jót néznénk ki

Ebből nem sok jót néznénk ki

Ebből nem sok jót néznénk ki


Az utastérben is radikális a változás. Természetesen 900-as a műszerfal és teljesen egyedi a kárpitozás. A levágott ajtók miatt az ajtópaneleket is újrafaragták, és mindent szürke/kék műbőrrel vontak be. Egy épített autóba tisztességes hifiberendezést is illik rakni, itt a Sony CD-MP3 lejátszós fejegység, CD tárral, eq-val, 3 végfokkal, 16 hangszóróval, 2 kondival, 140 db hangnyomásra képes. A színes fénnyel kivilágított kárpitozott csomagtartóban plexi lap alatt csodálhatjuk meg a profi kivitelezést.

Rickard 46 éves, Aseleban 11 évig saját vállalkozásban mobil üvegesként dolgozott, most tüdőbetegsége miatt betegállományban van. Azóta szerelmes a Saabba, amióta megvásárolta élete első Saabját bátyjától, miután ő összetörte. 1982-töl három éven keresztül ezt a 99-est választották meg Svédország legszebb Saabjának. A most bemutatott átépített 99-es 1995-re lett kész, akkor még metál zöld volt egy évig, majd 97-99-ig cseresznye piros, ez követe a mostani narancs-vörös változat. Tervben van a folytatás, de egyedül él gyermekeivel, és három gyermeke annyira lefoglalja őt, hogy nincs ideje a továbblépéshez.  Az építés azonban nem maradt elismerés nélkül, azon a találkozón, ahol megjelenik az épített 99-es, szinte mindig elhoz valami díjat. Akár tetszik, akár nem, ez előtt a munka előtt meg kell emelni a kalapot.

SAAB kabrió a semmiből 63