A svédországi Asele tőlünk körülbelül 2 600 km-re van, de ha bekompozunk Svédországba, akkor is még legalább 1300 kilométert kell autózni, hogy elérjük ezt a nyugodt északi kisvárost. A település egy magasságban van Alaszkával, így nem csoda, hogy azon a környéken a hosszú hideg téli estéken különleges dolgok készülnek a garázsokban. A svéd autó- és motorépítés, egyébként is messze földön híres, sőt a motorkerékpár-építők között létezik külön „svéd chopper” stílus.
Az említett városkában él Rickard, aki igen különleges autót épített. Amikor először megláttam a képeket, nem tudtam igazán eldönteni tetszik-e igazán. De ahogy kezdtem vizsgálni a részleteket, elismerésem egyre nőtt.
Imádom a régi 900 kabriókat, de ez az autó valamiért gyanús volt. Aztán rájöttem, nem 900-ast hanem egy 99-est látok a képen. A 99-esből nem létezett nyitott változat, alapjaiban megegyezik ugyan a régi 900-asokkal, de az orra sokkal rövidebb, futóműve, kormányműve más. A karosszéria masszívabb, de felszereltségében kicsit fapadosabb, mint a 900-as. Ahogy Rickard mondja: „egy 1969-es Saab 99-et áldoztam fel egy élvezetesebb életért”. A karosszérián radikális átalakításokat végzett, nem sajnálta a flexkorongot és az acéllemezt sem.
Az autó orrát meghosszabbították, és gyakorlatilag a kilencszázas motorház-tetejéhez igazították. Ez a művelet 20 centis toldást jelentett. Saját elképzelés alapján alakították ki a front részt és a spoilert acéllemezből. Eltávolították a kétajtós 99-es tetejét, a hátuljába 900-as lámpákat ültettek, és itt is acélból készítettek spoilereket. Elöl, hátul a spoilerek miatt, 6 centivel lett szélesebb az autó. A gyári meredek szélvédő dőlésszöge nem tetszett, ezért egy eredeti 900 kabrio szélvédőjét és a keretét igazították a 99-eshez.
A tető alapjait egy 900-as coupe adta. Leszedhető targa tető nem létezik a Saabnál, ezért minden elemét rengeteg kísérletezéssel formálták. A kisebb szögű szélvédő miatt a tető vonala 6 cm-rel lejjebb került, így az oszlopokat is vágni kellett. A kész változatot két lépésben lehet leszedni, először a vezető feletti részt, ilyenkor sima targává válik a Saab. Ezt az elemet még el lehet helyezni az autóban, de ha teljes nyitottságra vágyunk, a hátsó üveges részt otthon kell hagyni.
Oldalra szintén acéllemezből kerültek a különleges ék alakú spoilerek, amihez le kellett vágni az ajtók alját is, és ha már kézben volt a hegesztőpisztoly behegesztették a kilincseket is. A spoilerek nemcsak esztétikai szerepet töltenek be, ezek merevítik a szétvágott 99-es karosszériáját is. A gyári 900 kabrióban is sokkal magasabb a küszöb, mint egy coupéban, de ott belül van a merevítés. Az egész autót megültették, rövidebb rugókkal és lengéscsillapítókkal. A teljes csillapítás csupán 1,5 cm lett, úgyhogy mondhatjuk, feszesre sikerült a futómű. A 16-os Wheels Motorsport felnik a látszat ellenére nem krómozottak, hanem speciális krómhatású festéket szórtak az eredeti szürke fényezésre.
A régi motorblokk helyére egy felújított, 145 lóerős 900-as turbómotor került ötsebességes váltóval. A meghosszabbított orr miatt a motor kényelmesen elfér, de apróbb módosításokra itt is szükség volt. Az autó egész elektromos rendszerét le kellett cserélni.
Az utastérben is radikális a változás. Természetesen 900-as a műszerfal és teljesen egyedi a kárpitozás. A levágott ajtók miatt az ajtópaneleket is újrafaragták, és mindent szürke/kék műbőrrel vontak be. Egy épített autóba tisztességes hifiberendezést is illik rakni, itt a Sony CD-MP3 lejátszós fejegység, CD tárral, eq-val, 3 végfokkal, 16 hangszóróval, 2 kondival, 140 db hangnyomásra képes. A színes fénnyel kivilágított kárpitozott csomagtartóban plexi lap alatt csodálhatjuk meg a profi kivitelezést.
Rickard 46 éves, Aseleban 11 évig saját vállalkozásban mobil üvegesként dolgozott, most tüdőbetegsége miatt betegállományban van. Azóta szerelmes a Saabba, amióta megvásárolta élete első Saabját bátyjától, miután ő összetörte. 1982-töl három éven keresztül ezt a 99-est választották meg Svédország legszebb Saabjának. A most bemutatott átépített 99-es 1995-re lett kész, akkor még metál zöld volt egy évig, majd 97-99-ig cseresznye piros, ez követe a mostani narancs-vörös változat. Tervben van a folytatás, de egyedül él gyermekeivel, és három gyermeke annyira lefoglalja őt, hogy nincs ideje a továbblépéshez. Az építés azonban nem maradt elismerés nélkül, azon a találkozón, ahol megjelenik az épített 99-es, szinte mindig elhoz valami díjat. Akár tetszik, akár nem, ez előtt a munka előtt meg kell emelni a kalapot.