Szügyig hóban
Budapestről egy tankkal bőven megjárja a Rax-fennsíkot
Méteres hó fedi a talajt

Méteres hó fedi a talajt

Méteres hó fedi a talajt


Ha tél, akkor Tátra és a Sziléziai ház: évekig ez volt az alapállás cimboráimmal.

Időközben az egyetlen magaslati hotel árai durván elszaladtak, ráadásul a vendégszeretettől sem mindenütt lábad könnybe a szemünk a Felvidéken.

Bármilyen gyönyörű is a Tátra, egy ideje ugyanazt a távot most már nyugati irányban tesszük meg, ha szügyig akarunk gázolni a hóban. Egy Mazda6-tal már jártunk Ausztriában a Rax-fennsíkon, most a tartósteszten lévő Peugeot 308-nak is megmutattuk az utat.

Rax-fennsík: Bécstől 90 kilométer
Ez még csak az Alpok keleti nyúlványa

Ez még csak az Alpok keleti nyúlványa

Ez még csak az Alpok keleti nyúlványa


Többfelé lehet menni a Rax-fennsíkra, mi a végig autópályás útvonalat választottuk. Bécs előtt, Schwechatnál kell az A4-re ráhajtani Grazot követve, utána az A2-n dél felé tartottunk, majd az S6-os sztrádán Gloggnitz az irány.

Az autópályáról Reichenaunál kell letérni, a Raxot és a lanovkát végig táblák jelzik. A táv 340 kilométer volt Budapestről a felvonóig, amely – egy kilométeres szintkülönbséget áthidalva – pár perc alatt kiteszi az utasokat az 1545 méteren lévő hegyi állomáson.

Hová fér a sok csomag?

Kalaptartóval nem férnénk el

Kalaptartóval nem férnénk el

Kalaptartóval nem férnénk el


Négyen túráztunk, elég sok cuccal. Fejenként egy-egy nagy hátizsáknak kellett helyet találni és a hazai ízeknek, mert attól szeretünk hízni. Az egészségmegőrzés jegyében jöttek velünk a konzervek, bennük a boszorkány ételízesítővel. A csomagtér azonban csak a kategória átlagát hozza 348 literrel, de a kalaptartó itthon maradt, és tetőig halmozva végül befért minden.

Hátul is elég tágas a Peugeot hosszú utak átvészelésére, ezt egy korábbi horvátországi nyaraláson már kipróbáltuk. Most majdnem végig autópályán mentünk, ilyenkor nagyon hiányzik a hatodik fokozat a váltóból. 140-nél háromezret mutat a fordulatszámmérő, fölöslegesen sokat pörög a motor.

Kellene a hatodik

Budapestről egy tankkal bőven megjárja a Rax-fennsíkot

Budapestről egy tankkal bőven megjárja a Rax-fennsíkot

Egy tankkal megjárni a Rax-fennsíkot


Nem a zajszint miatt hiányzik még egy áttétel. A hatékony szigetelés megszűri a motorhangot, a csupán 0,29-es alaktényező miatt a szél sem csap zajt. A fogyasztás azonban még alacsonyabb lehetne, ha nem csak a 109 lóerős HDi-hez és a turbós benzinesekhez járna hatgangos váltó.

Négyfelé osztva nevetségesen olcsón jutottunk el nyugatra. Telirámolt kocsival és négy emberrel 6,7 liter lett a 308 HDi fogyasztása. Az eddigi bő húszezer km alatt 7,3 volt a legcsúnyább érték a jéggé fagyott Budapesten és 4,2 liter a legjobb, napfényes országúton.

Lapozás után: Ausztriában jóval olcsóbb a sztráda, mint itthon, és szó lesz Győzike hatásáról az országimázsra


A határon csak úgy átlibbentünk, nem kértek útlevelet, rég nincs már géppisztolyos járőr sem. A vasfüggöny mögé születetteknek ez újra és újra öröm. Néhány helyi erő vezetési stílusa viszont kiborító. Egyenletes sebességgel minduntalan beleakadtunk valakibe, aki ritmusosan váltogatta a renyhe és a döngetős szakaszokat, oda-vissza előzgetve egymást.

Patinás kötélvasút
Ausztria legrégebbi kötélvasútja az itteni

Ausztria legrégebbi kötélvasútja az itteni

Ausztria legrégebbi kötélvasútja az itteni


Három és fél óra alatt értünk el a kötélvasútig. A Rax-fennsíkra vezető volt az első drótkötélpálya Ausztriában. Az 1920-as évek második felében egyetlen év alatt megvalósult a 2,1 kilométeres távon 1000 métert emelkedő felvonó. Azt nem tudjuk, hányan veszítették életüket az építkezésben, de embertelen lehetett az 52 tonnás drótkötelet lovakkal és emberekkel felvonszolni a nyaktörő hegyoldalban.

Hála a hősöknek, oda-vissza 18 euró 30 centért kényelmesen felvisznek 1545 méterre. A kabint egy ránézésre talán 20 éves szőkeség vezeti, ez váratlan, de nem veszélyes. A helyiek nagyon büszkék rá, hogy még soha nem történt baleset a felvonó működése során..

Autópálya: a sógoroké olcsóbb
22 500 km óta nincs baja a 308-nak

22 500 km óta nincs baja a 308-nak

Jóval hosszabb az osztrák sztrádahálózat


Ausztriában a hétvégi kirándulásra is kénytelenek voltunk kicsengetni a tíznapos matrica árát, mert náluk nincs négynapos. Ez is egyfajta megoldás, a turistáknak még így is jobb, mint a svájci gyakorlat. Ott csak egész éves matricát árulnak, bár igen jutányosan: a megrogyott forintárfolyammal szorozva is csak 7500 Ft egy évre.

Személyautóval a sógoroknál lényegesen kevesebbe kerül a gyorsforgalmi úthálózat használata, mint a hazai szakaszoké. A tíznapos matrica az itthoninál 14,5 százalékkal olcsóbb, az évesek árkülönbsége 44 százalék. Ott több mint 2100, itthon nem egészen 800 kilométeres hálózatot vehetünk igénybe a díjakért. Viszont a mi elektronikus matricánk sokkal kevesebb környezetszennyezéssel jár, mint az osztrák levonó nyomtatása és szállítása.

Sztrádadíjak* Ausztria Magyarország
10 napra érvényes matrica, Ft 2180 2550
Éves matrica, Ft 20 830 37 200
A gyorsforgalmi úthálózat hossza, km kb. 2100 kb. 1100

*Személyautókra, 2009 januárjában érvényes összegek

Magyar szál

Sapkadivat, 2009

Sapkadivat, 2009

Sapkadivat, 2009


Odafent egy magyar felszolgálóval találkozunk. Csongor zalai származású, két kislányától ingázik ide dolgozni. Korábban Tirolban dolgozott, de szerinte onnét menekült a személyzet a pincérektől a szobalányokon át a szakácsokig. A tiroliak egy része hajlamos ugyanis übermenschként viselkedni és lekezelni a nem tiroliakat – mondja. Ő sem maradt sokáig. A magyar vendégekre azonban büszke lehet, csupán egyetlenegyszer kérte meg a főnökség, hogy intsen csendre egy magyar csoportot. Az Ausztriában forgató Győzike és brigádja zavarta ennyire a csendes többséget.

Most azonban kihalt minden. A turistaházak jó része zárva tart, mert itt nem a tél a főszezon. Hó van rogyásig, de a közeli Semmering sokkal vonzóbb síterep, a kirándulók csak nyáron és ősszel vannak viszonylag sokan. Ezért is érdemes télen elindulni a hó csendes és majdnem érintetlen birodalmába, 100-150 kilométernyire a magyar-osztrák határtól.