Nagy esemény volt kedden. Összegyűltek a rendőrök, a tévések, a fotósok és az újságírók, hogy meghallgathassák a közlekedésbiztonság területén elért eredményeket, valamint hogy lefotózhassák, lefilmezhessék szerencsétlen külföldi autósokat, akiket kipécéztek maguknak a rendőrök egy rövid erődemonstráció erejéig.
Maga Draskovics Tibor igazságügyi és rendészeti miniszter jelentette be a jó hírt, miszerint olyan rekord született tavaly az országban, amire évtizedek óta nem volt példa. 2008-ban 262 emberéletet sikerült megmenteni, ami 21,52 százalékkal jobb eredmény, mint egy évvel korábban. Ez a kedvező tendencia a súlyos és a könnyű sérüléssel járó közlekedési balesetek számában is kimutatható.
A kedvezőbb baleseti statisztikát az objektív felelősség, valamint a zéró tolerancia bevezetésével magyarázza a rendőrség. Talán utóbbinak köszönhető, hogy közel 22 százalékkal csökkent az ittas állapotban okozott személysérüléses balesetek száma, ami valóban szép eredmény. Nem sajnáljuk a 7963 bevont jogosítvány tulajdonosát sem, nem szép dolog ittasan vezetni. De!
Pénzzel megúszható
Az objektív felelősség körében elkövetett közlekedési kihágások miatt egyetlen vezetői engedélyt sem vontak be. Pedig az objektív felelősséggel kapcsolatos közigazgatási eljárások 89,2 %-a sebességtúllépésekkel volt kapcsolatos. Mit jelent ez? Ha van pénzed, száguldhatsz és megúszod.
Az objektív felelősség esetében a bírság egy közigazgatási eljárás keretében kerül kiszabásra, jogosítványt viszont csak szabálysértési eljárás keretében lehetne bevonni, amit egyetlen esetben sem folytattak le tavaly május óta. Pedig volt bőven, május és december között 260 ezer esetben bírságolták meg a szabálytalankodókat.
A ténnyel való szembesítést követően Komáromi Endre ezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti főosztályvezetője a következőt nyilatkozta nekünk: „Van az az összeg, ami sok. A gazdagok
pedig a legsóherebbek”. Utóbbiban tényleg van igazság, de az is biztos, hogy nagyobb visszatartó ereje lenne a rendeletnek, ha a jogosítvány is veszélyben forogna, nemcsak a pénztárcánkat csapolná a rendőrség. Bár autósként gondolkozva talán jobb a jelenlegi helyzet.
További szigorítások
Nem lesz mindig ilyen jó nekünk. A miniszter megerősítette, hogy hamarosan kétszáz darab új fix kamerát szerez be a rendőrség, amire valószínűleg a szorgosan dolgozó traffipaxok által termelt bevételből futja. Fogalmunk sincs, hova lehet ilyen mennyiségű kamerát kihelyezni, de hát fő a biztonság; rakják, ha bírják.
Azzal is egyetértünk, hogy a jövőben azonnali pénzbírsággal sújtják majd azokat, akik nem használják a biztonsági övet, és talán az is igazságosabb, ha utolérik majd a külföldi rendszámú autókat. Komáromi Endre szerint az EU-országbeli autósoknak már nincs menekvés. Meglátjuk.
Azt viszont erős túlzásnak tartjuk, amire Komáromi szerint készül a kormány. Egy új tarifarendszer kidolgozásán munkálkodnak, ami lehetővé teszi majd, hogy a sebességhatár minimális túllépése is az objektív felelősség hatálya alá essen. Ahogyan Komáromi mondta: 30-as táblánál már 31 km/órás sebességre is jönne a büntetés. Reméljük, csak tréfált.
Ön mit gondol erről? Mondja el véleményét a 31-nél kattanó traffipaxról a fórumban!