Már az őskorban is

Ő találta ki az egészet
Kezdetekben így néztek ki

Kezdetekben így néztek ki

Kezdetekben így néztek ki


Minden bizonnyal már az ősember is sokat morfondírozott azon barlangjának félhomályában, hogy mennyire jó lenne a két mamutvadászat közti időt valami kerekes masinán száguldozva elütni. De a kor technikája ezt még nem engedte meg, a kerék, a belsőégésű motor még mind csendben várták, hogy valaki feltalálja őket.

De ugorjunk néhány tízezer évet az időben. Már van gumikerék, benzin, és lehet válogatni a két- és négyütemű motorok között is. Azt, hogy pontosan ki és mikor szerelte össze az első gokartszerű járgányt, nem lehet tudni. Mindössze annyit sejthetünk, hogy valószínűleg játékként indult az őrület, amely mára a Forma-1 bölcsőjévé nőtte ki magát.

Fűnyíróbolttól a versenypályákig

Egy Alonso-váz

Egy Alonso-váz

Egy Alonso-váz


Talán unatkozó kertészek, esetleg a nagyszámú eladatlan fűnyíró felett kesergő kereskedők tákolták össze az első motor hajtotta kerekes sámlit, a lényegen ez mit sem változtat. A jó poénnak induló ökörködésből új sportág született, amely amellett, hogy relatív olcsósága miatt az egyik legelérhetőbb technikai sport, még a Forma-1-es pilótákat is sorra ontja magából. Sőt, akadnak olyan pilóták, akiknek saját gokartüzemük is van.

Az első, a szó mai értelmében vett igazi gokartot az ötvenes évek közepén építették. Míg ’56-ban nálunk az országot lőtték rommá, Amerikában egy Art Ingels névre hallgató úriember – áldassék az ő neve – megalkotta az első igazi gokartot, amelyet némi acélból és egy 2,5 lóerős fűnyírómotorból tákolt össze. Eleinte parkolókban, nagyobb betonfelületeken rendeztek futamokat a kis autószerű járgányokkal, amelyek később az egész világon roppant népszerűvé váltak.

Fej, tor, potroh:

Nagyobb társasággal az igazi

Nagyobb társasággal az igazi

Nagyobb társasággal az igazi


A gokartok váza acélcsőből épül, amelyhez a futómű mindenféle rugózás nélkül csatlakozik. Az apró kerekeket a szerkezet sarkaira tolták ki, ami remek kanyarstabilitással ruházza fel az ördögi szerkezetet. Komoly mókafaktorral bír, hogy a gokartoknak nincsen differenciálművük. Hogy ez kanyarokban ne okozzon kellemetlenségeket, a karosszériát úgy tervezték, hogy fordulókban a hajtott hátsó, belső kerék egy kicsit megemelkedjen. A szerényebb tapadás miatt így ez a kerék el tud csúszni.

Az ős-kartok még direkthajtásúak voltak, de ez a megoldás rengeteg kellemetlenséggel járt, így jó ideje röpsúlyos kuplunggal szerelik fel a legtöbb járgányt. Általában négyütemű, 200 köbcentis motor gondoskodik a gokartok mozgatásáról, de a kétüteműek sem ritkák. Persze kisebb és nagyobb hengerűrtartalommal is készülnek erőforrások, zárt pályákra pedig elektromos hajtású járgányokat is gyártanak. A versenyekre szánt jószágoknak szigorú feltételrendszernek kell megfelelniük, amelynek egyik sarkalatos pontja, hogy a méregdrága, különleges anyagokat, megoldásokat lehetőleg megtiltsa.

Hamiltonnak is van hozzá köze:

Vigyázat, fertőz!

A gokartozás remek móka. Aki belekóstolt már a versenyzésbe, nehezen szabadul tőle. De persze az átlagjúzer számára elérhető autók és az igazi versenygokartok nagyon különbözőek.

Kattintás után megnézzük, miben különböznek a versenygépek a bérelhető kocagokartoktól


Rögtön az árcédulákon tűnhet fel a különbség. Míg egy versenyzésre való gokart ára 1,2-1,3 millió forint, addig a bérgokartok néhány százezertől beszerezhetők.
A versenypályákon a 125 köbcentis Rotax-motorok a legelterjedtebbek, amelyeket mindenféle tuning nélkül kell használni, legfeljebb a karburátorok fúvókáinak cserélgetése megengedett. A gokartpályákon a 200-as Honda-motorok hódítanak, átlagosan 6-8 lóerőnyi teljesítménnyel, míg a versenymotorok ezeknél jóval erősebbek, a kisebb lökettérfogat ellenére is.
Lökdösődés a fordulóban

Lökdösődés a fordulóban

Lökdösődés a fordulóban


Hétvégi száguldozásnál szinte csak röpsúlyos, váltó nélküli gokartokat használhatunk, míg a versenyeken – kategóriától függően – egy-, két- és hatfokozatú váltós kivitel is megengedett. Mivel a motorok piszkálása és a spéci üzemanyagok használata a versenypályákon tiltott, a szerelők a váz ügyes beállításaival tudnak előnyhöz jutni. Itt nem csak a merevítésekkel lehet játszani, de a hátsó tengely anyaga, merevsége is meglepően sokat változtat a menetteljesítményeken.

Az újabb bérgokartokkal azért sem lehet igazán jó időket autózni, mert okos szerkezet ügyel arra, hogy a kevésbé képzett sofőr ne tudja egyszerre taposni a két pedált. Némi tapasztalattal ezzel a módszerrel – gáz-, féktaposás egyszerre – ugyan lehet másodperceket faragni a köridőből, de az amatőrök csak a féket teszik idő előtt tönkre.

Hol, mennyi, milyen?
Budapesten nem nehéz gokartpályát találni

Nyár, napsütés, gumiszag

Nyár, napsütés, gumiszag

Nyár, napsütés, gumiszag


Budaring: 2500 forint/8 kör, 270 köbcentis, 10 LE-s, Honda-motoros gokartok várják a versenyzőket. A pálya nyitott, Balázs szerint ez az egyik legélvezetesebb és leghosszabb szabadtéri, fővárosi pálya. Extraként két darab tandemgépet is tartanak, amelyekkel a kicsiket lehet megismertetni az oldalgyorsulás és a sugárban hányás fogalmával.

Ha a szabad ég alatt versenyzünk szívesebben, és nem rettenünk meg egy kis autózástól, akkor a Hungaroringen található pályát is érdemes felkeresni. Itt is a szokásos ötödliteres, 6,5 LE-s motorokkal hajtott gépekkel versenyezhetünk, csupán a hangulat más, hiszen mégis egy igazi F-1-es pálya közelében róhatjuk a köröket.

Szerkesztőségünk utoljára a G1-Kart Center fedett pályáját próbálta ki. Itt 1800 forint a nyolcperces száguldás ára. A gépek 8,5 lóerősek, és az üzemeltető szerint – a lelkiismeretes karbantartásnak hála – csak minimális különbség van közöttük, így egyenlő esélyekkel indulhat bárki a futamon, nem kell ölre menni a leggyorsabb gokartért. Nem mellékesen ez a főváros leghosszabb fedett, télen is élvezetes pályája. Nekünk nagyon bejött, sok helyen lehet előzni és aránylag gyors a pálya.

A Padlógáz Go-Kart Klubban a nyolcperces futam 1900 forintba kerül. Itt 200 köbcentis, 6,5 LE-s Honda-motorokkal hajtott gokartokba ülhetünk, amelyek katalizátoron keresztül engedik a füstöt a szabadba.

Hordában jobb

Nincsen benne difi

Nincsen benne difi

Nincsen benne difi


Persze nem a magányos száguldás a legjobb szórakozás. Sokkal élvezetesebb, ha barátokkal, esetleg kollégákkal kergetjük egymást körbe-körbe. (Ilyenkor a tarifa is más.)

Néhány hete a szerkesztőség felkerekedett, hogy a sok irodai punnyadás után végre megmártózzon a benzingőzben, és büntetlenül lökdöshessünk ártatlannak tűnő kolléganőket. Nem is kellett túl messzire mennünk, a G1 Kart Centerben őrjöngtünk kedvünkre.

Egy szabadfogású gokart-mérkőzésen a bátrabbak lenyomhatják a főnököt is, és felszínre kerülhetnek rejtett tehetségek. Mi is így jártunk, hiszen a hóláncos videó bőbeszédű sztárja – aki napközben ide ontja a cikkeket – porrá alázta a teljes mezőnyt. A megtört vesztesek azzal vigasztalták magukat, hogy ezzel a testtömeggel nem kunszt gyorsan menni.

Mert a gokartban a méret nem csak hogy nem minden, de a kevesebb egyenesen több.