Javuló eredmények
Nemrég jelent meg a német TÜV (Technischer Überwachungs-Verein – műszaki ellenőrzési egyesület) legfrissebb statisztikája a 2-11 éves autók szerepléséről az időszaki műszaki vizsgákon.
Az autók javuló minőségét jelzi, hogy egyre kevesebb hibát tárnak fel a kocsi hároméves korában kötelező első műszaki vizsgán.
Az eredmények szerint az autókkal idősebb korban is kevesebb a probléma, mármint a vizsgán megjelenő németországi használt kocsikkal, amelyekre a felmérés kiterjed.
Élen a kifutó Mazda3
A TÜV-jelentést használtautó-évkönyvében közlő Auto-Bild királykategóriának nevezi a két-három éves autókét.
Itt a Mazda3 és a Mazda2 rendkívül alacsony hibakvótával szerepel az élen. Az összes vizsgált autó között is a Mazda3 az abszolút első, mert az évek múltával egyre több kifogás éri a kocsikat. A jó eredmény talán azon is múlik, hogy a Mazda nem telepítette át a gyártást Japánból az exportpiacok közelébe.
Az élmezőnyben csak japán és német márkáknak jutnak helyek. A legfiatalabb típusok között a két Mazdát a Ford Fusion és a VW Golf egyforma eredménnyel követi a harmadik helyen. Ahogy idősödnek az autók, úgy törnek előre a méregdrága német modellek, az idősebbek között a Mercedes-Benz SL, a Porsche Boxster és főleg a 911 arat.
8 éve még tarolt a Toyota |
A TÜV és az Auto-Bild 2000-ben a mostanihoz hasonlóan jelentette meg az akkori műszaki felülvizsgálatok eredményét, amely érdekes lehet a korosabb autó megvásárlásában gondolkodóknak. Az 1996-os és 1994-es gyártásúak között egyaránt a Toyota Starlet győzött. Az 1992-es évjárat elsője a Toyota Carina E, az 1990-es eresztés legjobbja az első generációs Subaru Legacy, az 1998-as modellek között a Porsche 911 aratott. Akkoriban a 2-3 évesek között a Chrysler Voyager szerepelt a legrosszabbul, a 4-5 éves garnitúrában a Hyundai Ponyval volt a legtöbb gond. A Skoda Favorit a 6-7, a kocka SEAT Ibiza a 8-9 évesek között múlta alul az összes többi autót. A 9-11 éves korosztályban a Citroën 2CV zárta a sort. |
Hátul az amerikai és a latin gyártók
A rangsorok végén is találni német autót, például az Opel Omegát vagy a Mercedes-Benz ML-t, de a sereghajtók zöme az olasz, a francia vagy az amerikai márkákra hoz szégyent. Az utolsók között a Kia Carnivalt a TÜV a kettő és a hét év közötti autók mezőnyében három kategóriában is leghátulra sorolta. A Renault sem lehet büszke a Twingo és a második generációs Laguna szereplésére a műszaki vizsgákon. A Chryslert a PT Cruiser és a Voyager felváltva égeti a sereghajtók között.
A következő oldalon a Swift eredményéről lesz szó, ami sajnos minden, csak nem fényes
Meglepően gyenge a Suzukik helyezése, bármennyire is drukkolnánk az eredendően japán, de kicsit azért hazai autógyártónak. A magyarországi autópark 380 000 Suzukijának többsége előző Swift.
Tudjuk róla, hogy agyonüthetetlen autó, mégis csak a 10-11 évesek között ér el jó (72/25) helyezést. A 6-7 és a 8-9 éves korosztályban egyformán 47-ik.
Gyengén szerepel a mai Swift
A strapabírónak ismert Suzuki-modellek egyáltalán nem aratnak, sőt a Vitarát és a Jimnyt leszámítva a mezőny első harmadába sem tudtak bekerülni. A jelenlegi Swift a 116 értékelt autó közül csak a 92. helyre jó. Talán az olcsóbb autók karbantartására kevesebbet költenek a tulajok, ezért éri több kifogás a műszaki vizsgán a Swifteket. Az azonban elgondolkozató, hogy a mostani generáció a DEKRA vizsgaállomásain is az utolsók között végzett.
Mi van a Toyotával?
A megbízhatósági, vevőelégedettségi és vizsgaeredményességi listákon hagyományosan jól szerepel a Toyota.
A TÜV-vizsgastatisztikában egyetlen első hely jutott csak a világ legnagyobb autógyártójának. A RAV4 minden évjárat-kategóriában az élen mozog, a 6-7 évesek között a legelső.
Érdekes az egyes modelleken kívül a márkák sorrendje is. A felmérés készítői kilistázták az adott korcsoportok első tíz helyezettje közé leggyakrabban bekerülő márkákat. Az időszakos műszaki felülvizsgálaton a Toyota autói landoltak legtöbbször az első tízben. A RAV4-en kívül az idősebb Corollák is feltűnnek az élbolyban.
A Boxster és a 911 révén a Porsche kilencszer szerepel az igen jók között, a Mercedes-Benz főleg az SLK és az SL kevés hibájának köszönheti jó helyezését. A Mazda neve itt is feltűnik a legjobbak között, ahogy a Subarué is, egyformán hét-hét említéssel.
A következő oldalon látható táblázatokban kategóriánként a tíz legjobb és a tíz leggyengébb eredményt elérő típust szerepeltetjük. Aki nem találja köztük az őt érdeklő modellt, az Word-dokumentumként innen letöltheti a 194 autós teljes eredménylistát. Figyelem! A műszaki vizsgán mutatott rossz teljesítmény és a megbízhatatlanság közé nem helyes egyenlőségjelet tenni.
Lapozás után jönnek az elsők és az utolsók
TÜV-sorrend – Így magyarázta ki Árpi |
A 2008-as TÜV-jelentésben összesen hétmillió műszaki vizsga eredménye szerepel. A német vizsgáztatóintézet 194 modell eredményeiről közöl adatokat. A típusok neve mögötti számból kiderül, hogy az adott kocsik hány százalékánál merült fel súlyos kifogás a műszaki vizsgán. Átlagosan a vizsgára hozott személyautók 15,7 százalékát küldték javításra a forgalmi engedély meghosszabbítása előtt a vizsgabiztosok.
Leggyakrabban a világítóberendezéssel volt gond, de főleg az idősebb autók esetében az olajfolyást, illetve a futómű és a kipufogó hibáját is gyakorta kifogásolták a vizsgáztatók. A felmérésben kizárólag használt autók szerepelnek, 2-3, 4-5, 6-7, 8-9 és 9-11 éves korosztályba sorolva. A részletes sorrendet, benne a saját autója szereplésével bárki letöltheti innen, az Ergebnisse (eredmények) szóra kattintva. |
2-3 éves korosztály. Súlyos hibák átlaga: 4,8 százalék
Legjobb: Mazda3 Legutolsó: Kia Carnival | |
1. Mazda3 (1,2) | 106. Mercedes M (8,1) |
2. Mazda2 (1,4) | 106. Mitsubishi Colt (8,1) |
3. VW Golf (2,2) | 108. Opel Omega (8,4) |
3. Ford Fusion (2,2) | 108. FIAT Stilo, SEAT Arosa (8,4) |
5. Honda Jazz (2,3) | 111. Renault Kangoo (8,7) |
6. Mazda MX-5 (2,4) | 112. Nissan Primera (9,2) |
6. Porsche Boxster (2,4) | 113. Renault Laguna (12,6) |
6. Porsche Cayenne (2,4) | 114. Renault Espace (12,7) |
9. Ford C-Max, Mercedes A-osztály (2,5) | 115. Chrysler PT Cruiser (13,5) |
9. Opel Meriva, Toyota RAV4 (2,5) | 116. Kia Carnival (19,7) |
4-5 éves korosztály. Súlyos hibák átlaga: 8,9 százalék
Legjobb: Porsche 911 Legutolsó: Kia Carnival | |
1. Porsche 911 (2,8) | 102. SEAT Alhambra (14,0) |
2. Honda Jazz (2,9) | 103. MINI (14,1) |
3. Subaru Legacy (3,4) | 104. Opel Zafira (14,6) |
4. Porsche Boxster (3,6) | 105. Citroën Saxo (14,9) |
5. BMW 7-es sorozat (3,9) | 106. Chrysler PT Cruiser (15,1) |
6. Toyota RAV4 (4,0) | 107. Kia Rio (15,3) |
7. Subaru Forester (4,3) | 108. Peugeot 106 (16,7) |
8. Honda CR-v (4,5) | 109. Chrysler Voyager (18,8) |
9. Audi A4 (4,6) | 110. Renault Laguna (22,3) |
10. Mazda MX-5 (4,7) | 111. Kia Carnival (27,6) |
6-7 éves korosztály. Súlyos hibák átlaga: 13,3 százalék
Legjobb: Toyota RAV4 Legutolsó: Kia Carnival | |
1. Toyota RAV4 (3,6) | 90. VW Sharan (18,9) |
2. Porsche 911 (4,5) | 90. Peugeot 106 (18,9) |
3. Porsche Boxster (4,6) | 92. Suzuki Wagon R+ (19,0) |
4. Mercedes-Benz SL (4,8) | 93. FIAT Bravo/Brava (19,1) |
5. Mazda Demio (5,7) | 94. Renault Kangoo (19,3) |
6. Mazda MX-5 (6,2) | 95. SEAT Alhambra (20,3) |
7. Subaru Forester (6,6) | 96. Ford Ka (20,4) |
8. Mercedes-Benz SLK (6,9) | 97. Alfa Romeo 145/146 (25,9) |
9. Toyota Avensis (7,1) | 98. Chrysler Voyager (27,0) |
10. Subaru Legacy (7,2) | 99. Kia Carnival (32,9) |
8-9 éves korosztály. Súlyos hibák átlaga: 18,1 százalék
Legjobb: Porsche Boxster Legutolsó: Renault Twingo | |
1. Porsche Boxster (4,2) | 79. Ford Fiesta (22,9) |
2. Porsche 911 (5,8) | 80. Ford Escort (23,1) |
3. Mercedes-Benz SL (7,3) | 80. SEAT Alhambra (23,1) |
4. Subaru Forester (7,4) | 82. Renault Clio (23,5) |
5. Toyota RAV4 (7,9) | 83. Alfa Romeo 145/146 (25,5) |
6. Mercedes-Benz SLK (8,1) | 84. Citroën Berlingo (26,3) |
7. Toyota Starlet (8,2) | 85. Ford Ka (26,8) |
8. Subaru Legacy (8,3) | 86. Chrysler Voyager (26,9) |
9. Toyota Corolla (8,4) | 87. Suzuki Wagon R+ (28,1) |
9. Toyota Avensis (8,4) | 88. Renault Twingo (30,2) |
10-11 éves korosztály. Súlyos hibák átlaga: 22,5 százalék
Legjobb: Porsche 911 Legutolsó: Alfa Romeo 145/146 | |
1. Porsche 911 (5,0) | 63. Ford Escort (28,2) |
2. Mercedes-Benz SL (6,3) | 64. Renault Scénic (28,4) |
3. Toyota RAV4 (8,4) | 65. Renault Laguna (28,5) |
4. Mercedes-Benz SLK (9,7) | 66. Citroën ZX (30,0) |
5. Toyota Starlet (10,6) | 67. Ford Ka (30,4) |
5. Subaru Legacy (10,6) | 68. SEAT Toledo (30,5) |
7. Toyota Corolla (12,2) | 69. Chrysler Voyager (31,2) |
8. Mitsubishi Pajero (12,5) | 69. Renault Mégane (31,2) |
8. Mazda MX-5 (12,5) | 71. Renault Twingo (32,8) |
10. Mercedes-Benz S-osztály (13,2) | 72. Alfa Romeo 145/146 (32,9) |