Se lufi, se pogácsa
Csepereg az eső, szomorú időben baktatok a BKV telephelyére. Meglepően hamar sikerül átjutnom a biztonsági őrök sorfalán, majd megvárunk néhány kollégát és végtelennek tűnő sétába kezdünk. Utunk során, amely elhalad a tréfás hangzású „kábel kert” mellett – itt pihennek a malomkeréknyi kábeldobok – rend, tisztaság mindenhol.
Mielőtt belépünk a csarnokba, ahol az új kocsik állnak, még figyelmeztetnek rá, hogy itt-ott 750 voltos feszültség alatt lévő vasakkal találkozhatunk, ezért ne nagyon csatangoljunk el. Szerencsére nem is vagyunk sokan. Mindössze egy kollégát láttam, aki fotómasinával a táskájában érkezett. Pedig lufit, ingyen sört, majálishangulatot vártam. Mégiscsak ez az első két kocsi.
Csak a kocsit lőhetjük
Újabb őrök, újabb figyelmeztetés, csak a kocsikat fényképezhetjük, mást nem. Összenézünk a kollégával, a Fehér úti üzem bármelyikünknek megérne egy fotósorozatot, annyi itt a csalogató téma.
A kiszuperált iskolai padokból összetolt asztalok egyikénél falatoznak a derék, kék köpenyes dolgozók, az egyik falikútnál valaki éppen fogat mos. Sajátos élet lehet ez a többtonnás fémmonstrumok között, a furcsa fények, acél öltözőszekrények, tompa gépzsír- és olajszag között. De most másért vagyunk itt.
Alstom METROPOLIS |
A BKV összesen 170 darab METROPOLIS típusú metrókocsit rendelt a francia Alstomtól. Ebből 110 kocsi – ez 22 darab ötkocsis szerelvényt jelent – az M2 vonalán viszi majd az utasokat, míg az eddig el nem készült M4-re jut a maradék 60 kocsi. Itt rövidebb, négykocsis szerelvények futnak majd, amelyek csupán 80 méter hosszúak.
Mindkét vonalon teljes hosszukban végigjárhatóak a metrók. A kettes vonalon 1023 utast lehet bepasszírozni a szerelvénybe, míg a négyesen legfeljebb 810-et. Ehhez egy négyzetméteren négy utastársunkkal kell még megosztanunk a személyes terünket. Kocsinként és oldalanként 4 darab 1300 mm széles ajtó várja az örvénylő tömeget. Ideális esetben 70, illetve 80 km/órás tempóra képesek a metrók, bár ezt a sűrűre tervezett megállók miatt csak ritkán fogják elérni. A négyes vonalon vezető nélkül is elboldogul a szerelvény, míg a kettesen egy fő vezető lesz a metrón. |
Monokróm metró
A meglepően dísztelen metrókocsik az épület végében várják, hogy kicsomagolják őket. Itt is őr ügyeli minden mozdulatunkat. Nagyon figyelnek a frissen érkezettekre. Fél füllel – tán nem is igaz – elkapok egy mondatfoszlányt, miszerint pár firkálós nyomorult már útközben szerette volna bejelölni az új járgányokat. Eddig nem jártak sikerrel.
Az Alstom képviselője elmondja, hogy az ülésekkel is keményebben kell majd megküzdeniük a rajzból felmentetteknek, a spéci kárpit miatt. Tőlem küzdhetnének franciakulcsos metróvezetőkkel is, becsszó elfordulnék, amíg véletlenül elcsúsznak valamin.
A következő oldalon varázsütésre eltűnnek a belső képek, de mi mégis találtunk egyet a neten. Na pont olyan most a metrókocsik belseje
A fekete-fehér kocsik egyelőre két darabban vannak, de hamarosan jó időre összekötik őket, sőt még újabbak is érkeznek, hogy teljes legyen az első metrószerelvény.
Az első 700 km-es út
Kamionok hozták az első fecskéket Lengyelországból, Katowicéből. A 700 kilométeres utat nem kapkodták el, legfeljebb 20 km/órás tempóval hajthattak a sofőrök. Közben szorgos sereg járt előttük és eltüntették, ami a túlméretes szállítmány útjában volt. Táblákat, vezetékeket, stb.
Bennem, teljesen laikusként rögtön fel is merül a kérdés, vajon mi a frászért nem vasúton hozták? Hiszen ott a vasúti vágány az Örsön, amely összeköti a BKV-t a külvilággal. Talán a lengyeleknél nem volt sín, nem tudom.
Sötét titkok lenghetik körbe a frissen érkezett kocsikat, mert a BKV kérésére az összes belső képet törölnünk kellett a galériából. Halvány dunsztunk sincs róla, mi lehet az ok, hiszen ezúttal nem vízfejű torzszülöttet rejtegetnek a pincében, hanem egy olyan járgányt, amellyel hamarosan mindannyian utazhatunk. Szépet, jót, légkondisat.
Shift+Delete
Érthetetlen tehát az effajta önsorsrontás egy olyan cégnél, aminek neve hallatán az embernek agresszív, karszalagos trollok és spontán kigyulladó buszok jutnak az eszébe. Most pedig itt a szép, modern, új metrókocsi, amire büszkék lehetnének, de ezek szerint a belsejét valami titok lengheti körül. Mert fényképezni tilos.
Bár lehet, hogy csak a 4-es metró atyja előtt nem pillanthatja meg halandó a belsőt. Sebaj, vendégek vagyunk, így jól nevelten megnyomjuk a Delete gombot. De azért fáj.
Képzeljék el
Így képek helyett szavakban: a belső tágasabbnak hat, mint a régi, szovjet gyártmányú kocsik utastere. Itt az ülések alatt is van hely, táskának, facsemetének, vagy éppen Buksinak. A korábbi meghatározhatatlan férőhelyes padok helyett személyre szóló ülések vannak. Vége tehát a nyolcadikként közénk ékelődő gyapotbálák korának, eljött az egy embernek, egy ülőhely ideje.
A kapaszkodók rozsdamentes acélból készültek, a középsők pedig akár kortárs szoborként is megállnák a helyüket, olyan rafinált formájuk van. Emellett praktikusak is. Az utasok kényelmét légkondicionáló és hatékony hangszigetelés szolgálja.
A nagyközönségnek február elejéig kell várni a Metropolisokra. Akkor is csak bemutató lesz, a munkába állásig még jó pár teszten, vizsgálaton kell átesnie a kocsiknak.
Ha már megkaptuk őket, vigyázzunk rájuk, mert nem voltak olcsók. 65 milliárd forintba kerülnek majd a BKV-nak.