Nem várható könnyítés a regadóban
Visszaesett, de vezet a Ford

Visszaesett, de vezet a Ford

Visszaesett, de vezet a Ford


Kiábrándító heteken van túl az autókereskedelem. Bekövetkezett egy erős forintgyengülés és ötletszinten felvetődött könnyítés a regadóban. Közben a keményebb hitelnyújtási feltételek miatt körön kívülre kerültek mindazok, akik nem tudnak félmillió forintot összerakni kezdőrészletként. Ebben a helyzetben a JATO Dynamics adatai szerint nem egészen hatezer személyautó talált gazdára januárban, ami kevesebb a tavalyi darabszám felénél.

Élen a Ford, zuhan a Suzuki

A Suzuki egészen katasztrofálisan kezdte az évet. Egyhavi adatokból nem érdemes következtetéseket levonni, de nem jellemző, hogy több autót értékesítsen náluk a Volkswagen, illetve a most már a személyautók között és a teljes piacon is élen álló Ford.

Sokan hátat fordítottak a Suzukinak

Sokan hátat fordítottak a Suzukinak

Sokan hátat fordítottak a Suzukinak


A zuhanás mértéke (71 százalék 2008 januárjához képest) talán meglepő, de a visszaesés aligha. A recesszió a bérből és fizetésből élőket erősen sújtja, a kisautók közönségét jórészt ez a réteg adta. A Suzuki azért is áll csehül, mert kínálata szűk területre korlátozódik. Gyakorlatilag a Splash, a Swift és az SX4 is kisautó. A Suzuki-kereskedéseket a hitelfeltételek megszigorítása is érinti, mert ők vastagon benne voltak a nullás vagy minimális indulóval, 120 hónapos futamidőre értékesített autókban.

Szárnyalt a Nissan

A vevők elmaradása azonban olyan erős arculatú márkákat sem kímélt, amilyen az Opel vagy a Toyota. Mindkét márka autóiból harmadannyira volt csak kereslet, mint egy éve. Furcsa helyzet, de ahol egyszerűen csak megfeleződtek az eladások, ott kicsit még gyarapodott is a piaci részesedés.

Bejött a Nissannak a készletkisöprés

Bejött a Nissannak a készletkisöprés

Bejött a Nissannak a készlettisztítás


A Nissan viszont extrém növekedést ért el a december 11-én meghirdetett készlettisztító akcióval. A nettó árakból adott 30 százalékos kedvezmény felpörgette a szalonokat.

Mivel a tavalyi vásárlók zöme januári forgalomba helyezést kért, hogy 2009-es évjáratú legyen az autójuk, ezért az engedmények hatása a januári statisztikában érvényesült.

Kapós volt a Micra és a Note, de a Navara és az X-Trail is szépen fogyott. A Nissan eladásai akkorát nőttek, hogy a haszonjárműveket is beleszámítva másodikként zárt januárban a Ford mögött, megelőzve az Opelt, a Skodát, a Suzukit vagy a Volkswagent. Ilyen sem volt még.

Szegényedő ország

Korai, agresszív készlettisztítás segített a Renault-nak tartani a tavalyi darabszámokat

Korai, agresszív készlettisztítás segített a Renault-nak tartani a tavalyi darabszámokat

Agresszív készletkisöprés volt a Renault-nál is tartani a tavalyi darabszámokat


A Nissannal egy konszernhez tartozó Renault – többéves esés után – tartani tudta a tavalyi darabszámokat. A többiek visszaszorulása miatt ezzel megduplázta a piaci részesedését. Jó szereplésük egyik oka a korai és rendkívüli árakkal megtámogatott készletkisöprő akció, illetve a káros hitelkonstrukciók viszonylagos ritkasága.

„Remélem, hogy az összpiacon nem lesz 50 százalékos a visszaesés, de éves szinten lehet 15-25 százalékos mínusz. Egy szegényedőfélben lévő ország és egy nagy értékű termék esetében ez a realitás” – értékelte a januári számokat Maróthy Miklós, a Renault Hungária vezérigazgatója.

Aggasztó és némi derűlátásra okot adó tényezőkkel folytatjuk


Kieső állami bevételek
Helyezésben jól áll a VW, darabszámban ők is estek

Helyezésben jól áll a VW, darabszámban ők is estek

Második az értékesítésekben a Volkswagen eladásban ők is estek


„Igyekszünk folyamatos tanácsadással, a költségek menedzselésének informatikai támogatásával, és többek között a csoporthoz tartozó pénzügyi csoport szakmai hátterével ellensúlyozni a hitelezési- és árfolyamgondokat” – mondja Dr. Vérten Sándor, a Porsche Hungaria kommunikációs igazgatója.

A regadó- és az áfabevételek jócskán megsínylették az eladások feleződését, de nemcsak az államkincstárt sújtja a visszaesés. Darabszám híján a szervizelésre, autópályadíjra, biztosításra, gumira, átírásra, üzemanyagra, mosatásra stb. költött összegek is kiesnek. Nem véletlenül tartják úgy, hogy az újkori eladási ár csak az autók körüli értékáramlás 7-8 százalékát teszi ki. A cudar helyzetben hatalmas a nyomás a márkakereskedéseken, a legtöbb helyen már túl vannak a nélkülözhető munkatársak leépítésén és az egyéb kézenfekvő megtakarításokon.

Megszűnő profit

Kisebbet estek a piacnál a prémiummárkák

Kisebbet estek a piacnál a prémiummárkák

Kisebbet estek a piacnál a prémiummárkák


Eközben az óriási engedmények illúziókat keltenek a kocsik árréstartalmával kapcsolatban. Természetes reakció arra számítani, hogy ha most ennyivel olcsóbb, akkor mivel rukkolnak elő később?

Több vezérképviselet igazgatója is megerősítette kérdésünkre, hogy 30 százalékos árkedvezmények esetén a helyi importőrök és kereskedések számára veszteséges az autóértékesítés.

Legfeljebb a gyártónak érheti meg dömpingáron tolni a piacra az autókat, mint kihasználatlanul működtetni vagy bezárni egy üzemet és végkielégítést fizetni a dolgozóknak.

Gyenge forint: előnye is van

A gyenge forint jót tehet a Suzukinak

A gyenge forint jót tehet a Suzukinak

A gyenge forint jót tehet a Suzukinak


A brutális készlettisztítási engedményekkel párhuzamosan a drágulás is jelen van az árlisták szintjén.

„Eddig jellemzően 2-4 százalékos emelkedés volt a listaárakban, amit további drágulás követhet. A magas euróárfolyam miatt az autóimportőrök rákényszerülnek a további áremelésre” – nyilatkozta lapunknak Stekl László, a FIAT Magyarország ügyvezető igazgatója.

Egyedül az itthon gyártó Suzukinak kedvezhet a gyenge forint, kétféleképpen. Külföldön olcsóbbá válnak az esztergomi autók, a hazánkba érkező vetélytársak pedig megdrágulnak.

A most felvett devizahitelek törlesztése már nemigen drágulhat

A most felvett devizahitelek törlesztése már nemigen drágulhat

Egy most felvett hitel már alig drágulhat


Azt azonban még nem tudni, hogy Esztergomban terveznek-e újabb kapacitáscsökkentést: „A tavalyi 280 000 autó után a cég idén 200-210 ezer darabra csökkenti a gyártást. A további csökkentés lehetőségéről egyelőre nem tudunk nyilatkozni.” – mondta Tihanyi Tamás, a Magyar Suzuki Zrt. marketing- és PR-vezetője.

Jobb is lehet

Az év folytatása jobb lehet a kezdetnél. „Bízunk benne, hogy nem a januári trend lesz a releváns, és májustól magára talál a piac. A szalonok látogatottsága reményt keltő” – véli Varga Zsombor, a Ford Közép- és Kelet-Európai Értékesítő Kft. kommunikációs és PR-igazgatója.

A mostaninál jöhetnek szebb idők

A mostaninál jöhetnek szebb idők

A mostaninál jöhetnek szebb idők


Stekl Lászlónak is van érve a helyzet enyhülése mellett: „Meggyőződésem, hogy januárban nem a valós képet láttuk. A javulásra azért is van esély, mert a jelenlegi árfolyamon deviza alapú hitelt felvevők törlesztése aligha nő a jövőben”.

Némi tartalék lehet azokban az érdeklődőkben is, akik a regisztrációs adó elengedésében bízva halasztották későbbre a vásárlást.

Ők valószínűleg rájönnek, hogy kár halogatni az autóvásárlást, mert az állam szokás szerint aligha mond le egy petákról is.

Magyarországon forgalomba helyezett személyautók, 2009. január (2008. január)

1. Ford, 632 (1588)
2. Volkswagen, 571 (945)
3. Suzuki, 533 (1854)
4. Opel, 487 (1482)
5. Skoda, 478 (1008)
6. Renault, 460 (475)
7. Nissan, 445 (217)
8. Toyota, 304 (993)
9. Peugeot, 230 (391)
10. Honda, 210 (346)

Teljes piac: 5967 db (12 465 db)
 
Forrás: JATO Dynamics