Grande Punto
Az elődként megismert Punto nem kis sikere után gyors munkába kezdtek a mérnökök. 22 hónapnyi fejlesztés után a 2005-ös Frankfurti Autószalonon be is mutatták a Grandét.
Best Buy – A hét vétele |
Dúl a válság, nem mennek az új autók, élesebb a verseny a kereskedések, importőrök közt, mint valaha. Tíz-, húsz-, harmincszázalékos engedményeket, másfél milliós használtautó-beszámításokat tolnak az arcunkba szórólapokon, óriásplakátokon nap mint nap, épp csak az egyet fizet kettőt vihet hiányzik. Még. A hét vétele rovatunkban hétről hétre beszámolunk azokról az akciókról, kedvezményekről, amelyeket tényleg vétek kihagyni, ha valaki, válság ide, válság oda, épp mostanában akar új autót vásárolni. Be ne fizesse az előleget a kiszemelt autóra, amíg nem olvasta nálunk, mi a hét vétele! |
2006 elején már hazánkban is elérhető volt a Fiat új nagy reménysége, melytől nem titkoltan sokat vártak a maga kategóriájában. Az előző Punto mára felvette a Classic nevet; mindenféle Puntóból összesen közel hatmillió fut Európa, Ausztrália és Dél-Amerika útjain.
Szorozva nulla egész hét tizeddel
Joggal gondolhatjuk: ennyi ember egyszerre nem tévedhet. Ha mi is csatlakoznánk a hatmillióhoz, jó hír: a készleten lévő Grande Puntók árából most egységesen harminc százalékot enged a Fiat Magyarország. A kedvezmény a nettó listaárra vonatkozik. (Ez magyarra fordítva annyit tesz, hogy a közösbe fizetendő regisztrációs adót azért teljes mértékben be kell szolgáltatni.)
Persze kedvünket szegheti a körülmény, ami minden raktárpucolás sajátja: az autót legtöbbször készen kapjuk, így a saját kis kívánságlistánkat akár apró cafatokra is téphetjük.
De utánaszámolva egy kicsit, könnyen ráébredhetünk, hogy a piros szín vagy a vajszínű kárpitozás nem akkora áldozat, ha figyelembe vesszük, hogy már a legolcsóbb Grande Punto esetében is 750 000 forinttal kevesebbet hagyunk a kereskedésnél.
A maga kategóriájában
Bár főhősünket szeretik a szuperminik skatulyájába helyezni, méreteit tekintve mind külsőleg, mind belsőleg az alsó-közép kategória határait nyaldossa. A névadás tehát nem véletlen. A meglehetősen unisex, és minden korosztály számára vállalható külső borítás alatt sok hely marad az utasoknak. Meg nem erősített források szerint négy felnőtt embernek még hosszabb távon is elegendő teret kínál.
Műszerfala egyszerű, de igényes; műanyag, de nem a kopogós fajtából. Pontos illesztésekkel és az üléskárpittal azonos árnyalatú betéttel.
Fogyasztását tekintve kihúzható vele nem csak ez a világgazdasági válság, de tán még egy olajipari krízis is. Az erősebb 1,4-es, 95 lóerős benzinmotor 6,1 litert eszik meg, míg az erősebbik dízel (90 lovas) 4,6 literes fogyasztást ígér, igaz, a gyári adatok szerint.
Biztonságban
Az újonnan fejlesztett padlólemezre, melyre később az Opel Corsa is épült, megerősített elemeket pakoltak. Az NCAP töréstesztjén az is sikerült, ami akkoriban nem sokaknak ebben a kategóriában: a minősítés során öt csillagot kapott. A gyerekeket is hatékonyan védi; komolyabb kellemetlenség csak akkor érhet minket, ha valamiképpen gyalogosként találkozunk szembe járművünkkel.
Ez még csak a kezdet
Kiválasztottunk árlistája 1 993 050 forinttól indul februártól, a legkisebb, ezerkettes motorral nyújtja. A kék színű, háromajtós karosszéria alatt nincs egy kimondott Kánaán, de az Active szintbe azért beleférnek az első légzsákok, az ABS, az indításgátló, az állítható szervokormány, a fedélzeti számítógép, a hazakísérő fény és a távirányítós központi zár.
A legolcsóbb 1,3-as, 75 lóerős dízelnek 2 395 750 forint az ára. Felszereltsége hasonló az előbbihez, de ehhez már ESP-t és ködfényszórót is kapunk.
Az erősebbek
Aki tart egy újabb hőségrekordtól és magányos útjain nem csak rádiót szeretne hallgatni, annak sem kell feladnia álmait. Akkor sem, ha olyan motort szeretne, amely könnyebben boldogul a minimum 1030 kilós tömeggel. A 2,4 milliós sávban már akad modell, ami megfelel ezen kritériumoknak is. Sőt: bőrkormány és váltógomb, tempomat és függönylégzsák is jár hozzá.
A csúcson
A Grande Punto csúcsát jelentő sportváltozat, amelyet 1.4 T-Jet motor működtet, hamar kedvenc lett a szerkesztőség hölgytagjainak körében.
Csilla: „Úgysem fogja elhinni senki, mennyire jó ez az autó, akármit írhatok. Viszont ha beleül a kényelmes sportülésekbe, nyom neki némi gázt, meghallja a kipufogó hangját, bezsebeli az irigykedő pillantásokat, akkor majd megérti, és osztani-szorozni kezd, hogyan lehetne kihozni a család költségvetéséből a Fiat család Grande Puntójának Sport változatát. Ami még sárgában is gyönyörű.”
Kis kiegészítés a főnöktől |
Csilla nem foglalkozik hivatásszerűen autók tesztelésével. De mások (fiúk) igen. Az ő nevükben hadd tegyem hozzá: a pozitívumokat erősen beárnyékolja a példátlanul érzéketlen szervokormány, a dülöngélő, 150 felett kifejezetten rémületes futómű. Részletes teszt az autóról hamarosan a Vezessen! – a (fő)szerk. |
Az elérhető legdrágább példány külső és belső jó tulajdonságai közé tartozik számos extra is, melyek nem csak a komfortérzetet vagy a látványt fokozzák, hanem a biztonságot is. És ami talán a legjobb, hogy mindezért 3,3 milliónál csak pár ezer forinttal kell többet fizetnünk. Ez majdnem 1,3 millióval kevesebb annál, mint amennyibe pár hete fájt volna a kocsi a családi kasszának.
Az oldalról letölthető, naprakésznek mondott készletlista szerint széles a választék. Nincs az a motor vagy felszereltségszint, amely hiányozna a palettáról.
Corsa, 207 – mi a helyzet másutt?
A Fiattal azonos műszaki alapokon nyugvó Corsa esetében is van érvényben akció. A modell kikiáltási ára kedvezményekkel együtt 2,3 millió. Ezért az összegért egy alapszinten felszerelt autót kínálnak, melyet egyliteres motor mozgat.
Hasonló a helyzet a kategória egy másik versenyzőjével, a Peugeot 207-essel. A francia cég sem tud lejjebb menni az Opel ajánlatánál. 2 349 000 forintra van szükség a legolcsóbb 207-es kulcsának átvételéhez.