A Renault Scenic sikerén felbuzdulva a Citroen nem habozott. A Xsarára építve egyterűt hozott létre, egyterűekre jellemző belső, de semmi másra sem jellemző külső kidolgozással.
Az elmúlt kilenc év bőven elég volt arra, hogy a konstrukció gyenge pontjai kiderüljenek, majd bekerüljenek a köztudatba, ennek ellenére mind a mai napig eladható autó maradt. Mi sem bizonyítja ezt jobban annál, minthogy az utódok – C4 Picasso és a hétszemélyes Grand C4 Picasso – bevezetésekor sem számolták fel a gyártósorokat.
A hazai piacon évekig tartotta veretlenségét. A 2008-as eladásokat tekintve is csak a márkatárs Berlingo tudta megelőzni valamivel kevesebb, mint 100 eladott példánnyal.
ADAC |
A Német Autóklub minden évben megjelenő megbízhatósági rangsorában 2004-ben az egyterűek kategóriájában a Xsara Picasso került az élre. A statisztika szerint minden ezer autóra csak kettő olyan jutott, melynek tulajdonosa a germán sárga angyal segítségére szorult volna. |
A B C + D E oszlop
Oldalról nézve rögtön feltűnik a rácsos szerkezet. Öt oszlop között, négy ablakon keresztül tarthatjuk a kapcsolatot a külvilággal. A kisiskolások rajzairól ismert tipikus sziluettet is mellőzték, nincs az autónak eleje, közepe és háta. Mintha egyetlen lendületes ívet húztak volna csak a tervezés során. Egy dolgot biztosan elértek vele: ha az ember ilyet lát, azonnal tudja, hogy egy Picasso ment el mellette.
Ifjúkori szokásaink öregkorunkra rögeszmévé válnak
Vannak biztos pontok az ember életében. Ha beülünk egy autóba, általában van elképzelésünk arról, hogy a létszükségletet jelentő kapcsolókat és kijelzőket merre találjuk. Hát ez a Picassónál nem így van. A rutin csődöt mond. Ez az autó rugalmasságot követel.
Zűr az űrben |
Ahogy először magunk elé bambulunk a bal első ülésen, ránk tör a hiányérzet: jó-jó, hogy egy kedves rekesz hívogat, hogy néhány számunkra kedves használati tárgyat helyezzünk el rajta, legalább az első erősebb fékezésig, na de? A legkevesebb időt a fordulatszámmérő keresésére kell fordítani. Az ugyanis nincs, ami váltás előtt néha zavaró. Apropó váltó. Na, az sem a két első ülés közé van szögezve, hanem a középkonzolon kapott helyet. A sebességmérő tőlünk jobbra, középen. Ráadásul digitális. Érzékenységének egy állandóan változó számsor képében ad hangot látóterünk jobb sarkában. A kürtöt is csak az találja a helyén, aki már korábban is vezetett Citroent. Ezt az indexkar végén kell keresni. |
Minden idegesítő szokása ellenére nem csak kárpótolni, hanem lenyűgözni is képes az utazó közönséget a nem mindennapi belső. Öt felnőtt ember szállításával még hosszú távon is gond nélkül megbirkózik. Követni sem lehet, hogy az 550 literes csomagtéren felül hol és hány tárolórekeszbe tüntethetjük el mindazt, amire szükségünk lehet az út során. A pénzünkért pedig mindenféleképpen jár a kartámasz az első üléseken, a mozgatható hátsó középső ülés, a manuális klíma, a vezető- és utasoldali, valamint az oldallégzsákok.
Modubox |
Gondolom, leginkább a nők szívére próbáltak hatni a tervezők, mikor kitalálták az összecsukható, kerekes és egy mozdulattal a csomagtartóba rejthető kiskocsit. Még nem találkoztam olyan Picasso-tulajjal, aki ne rajongva emlegetné a praktikus kis szerkezetet. A másik nagy kedvenc az oldalt körülfutó védőcsík, mely főleg abban az időszakban bizonyult hasznos elemnek a tulaj számára, „amikor még nem szokta meg, hogy egy bébibálnát vezet”. |
Kilója?
Jelenleg két felszereltségi szinttel és háromféle motorral kapható. Ezek közül, még a leggyengébb 1,6-os, 92 lóerős is alkalmas arra, hogy a hatalmas testet cipelje, bár nem fogunk vele gyorsulási versenyt nyerni. A másik két motor – mind a dízel, mind a benzines – 110 lovat ad az autó alá, ami szintén csak a kényelmes autózást biztosítja, a sportosat nem.
Az alapkivitelű benzines most akciósan 3,3 millió forintba kerül. Ha hitelre veszi, aki kap hitelt manapság, és a Citroennél köti meg a hitelszerződést, hárommillió alatt, 2,99 millió forintért szerezheti meg a tágas, praktikus tojást.
Nem csoda, ha a Hét Vételének választottuk.
C4 Picasso és Scenic
Utódjában a beugró szint az 1,6-os, 110 lóerős motor: 4,2 milliónál indul az árlista. A kategóriában a Picassóhoz tán legközelebb álló versenytárs, a hamarosan kifutó Renault Scenic ebben a hónapban hasonló adottságokkal és 1,6-os benzinmotorral 3 600 000 forint akciósan.
Best Buy – A hét vétele |
Dúl a válság, nem mennek az új autók, élesebb a verseny a kereskedések, importőrök közt, mint valaha. Tíz-, húsz-, harmincszázalékos engedményeket, másfél milliós használtautó-beszámításokat tolnak az arcunkba szórólapokon, óriásplakátokon nap mint nap, épp csak az egyet fizet kettőt vihet hiányzik.
Még. A hét vétele rovatunkban hétről hétre beszámolunk azokról az akciókról, kedvezményekről, amelyeket tényleg vétek kihagyni, ha valaki, válság ide, válság oda, épp mostanában akar új autót vásárolni. Be ne fizesse az előleget a kiszemelt autóra, amíg nem olvasta nálunk, mi a hét vétele! |