Sejtjük, érezzük, tudjuk jó ideje, hogy Kína előbb-utóbb tényleg durrant valami nagyot az autóiparban is. Az elektronikát, ruhaipart rég lenyelte. Kisebbfajta csoda, hogy Európa autóvásárlói eddig még nem feküdtek le a kommunizmust a kapitalizmussal gazdaságilag igen ügyesen elegyítő hatalmas államnak.

Miért nem jönnek ki a spájzból?

Alcantara-betét és krómembléma a kormányon. Olasz. Dizájn.
Nem is kérdéses az eredet: Matiz

Nem is kérdéses az eredet: Matiz

Nem is kérdéses az eredet: Matiz


Csoda, de érthető. A horrorisztikus töréstesztek mellett a a teljes presztízsmentesség is gátolja a Sárga Veszedelem előrenyomulását. Egy hamis Omega még csak-csak elketyeg az ember karján, elvégre ki az, aki látja rajta, hogy nem igazi? Na de egy hamis BMW? Egy hamis Rover? Urambocsá’ egy hamis Daewoo? Biztos lebukás lenne még az autók iránt legkevésbé érdeklődők előtt is, még a fővárosi kereszteződések kéregetői se vesztegetnék ilyesmire az idejüket.

De mi lenne, ha az a hamis Daewoo kapna egy kis olasz dizájnt? Ha egy mértékadó, szakértő, tájékozott, benzingőzt lélegző szerkesztősége tagjai véresre karmolnák egymást az elvadult vitában: az a kis terepjáró, ami tulajdonképpen tök jól néz ki, Vitarából vagy Rav4-ből koppintódott? Akkor is csak legyintenénk egy hihetetlennek tűnő árajánlatra? Akkor is fontos lenne az ötcsillagos törésteszt vajon?

Genf utolsó emléke

dr, mert a kisbetű menő

dr, mert a kisbetű menő

dr, mert a kisbetű menő


A Genfi Szalon legeldugottabb sarkában járunk. Alig szűrődik ide valami a reflektorok fényéből, nyálcsorgató látogatóhordák sincsenek. Ehhez képest tucatnyi autó csillog-villog itt, impozáns méretű standon, sok-sok készséges hosztesszel körülvéve. Nézem a logót a kocsik orrán: drmotor. Hát ez meg mi?

Hát ez meg egy olasz cég, teljes nevén a Dr Automobiles Groupe. Ha jól próbáltam meg kivenni weboldalukon a hangzatos történeti leírás mögül (szerepelt benne szenvedély, vállalkozókedv, világméret, presztízs meg minden) a lényeget, alighanem arról van szó, hogy a fentebb említett törésteszteken párszor csúfosan elvérző kínai Chery ezzel az olasz vállalkozással próbálta meg annyira kicsinosítani autóit, hogy feledtesse a próbababák elgyötört arckifejezését. A feladatot egész jól sikerült elvégezni.

Szép ívek, szép felni, made in China, design by Italy

Szép ívek, szép felni, made in China, design by Italy

Made in China, design by Italy


Hálós hűtőmaszk a lámpák közé, enyhe sufnituningos, de kedvesen vadóc megjelenést ad a kocsiknak. Modern, kisbetűs logo. Szép felnik: nem ám polcról levettek, de egyediek, prototípusok, érezni rajtuk a kis CNC-marógép koncentrikus gyűrűit. Egész kellemes látványt nyújtó utasterek. Mindez képes lehet elnyomni az olcsó anyagok, hátborzongatóan ronda hegesztések, esetlegesen végződő kárpitelemek hangulatát? Még az is lehet.

Ja, és ha olaszok, akkor táska és cipő, ugye. Volt is a standon mindkettő. Derék dolog; még szinte nem is léteznek az autók, de már van hozzájuk legalább olyan tudatossággal tervezett kiegészítő, mint a Porsche Design cuccai. A stílus maga az ember autó.

dr1

Túl nívós a kárpit egy sorozatgyártású olcsó autóhoz

Túl nívós a kárpit egy sorozatgyártású olcsó autóhoz

Túl nívós a kárpit egy sorozatgyártású olcsó autóhoz


A dr1 szinte biztosan Chevrolet Spark, született Daewoo Matiz alapjaira épült. Az olaszok adtak hozzá hátrahúzott szemeket, csirkehálós hűtőrácsot, krómokat, szép, egyelőre látványosan sorjás egyedi felnit.

A beltérben túl sok alcantara (hasítottbőr-hatású, finom, minőségi kárpitanyag) van ahhoz, hogy igaz lehessen – egyelőre ez még biztos nem sorozatérett autó. 1,3-as, 16 szelepes motor repíti – hogy honnan származik, nem tudjuk, de az előző Ford Ka blokkja köbcentire megegyezik a dr1-ével.

Beleültünk. Pici, de meglepően tágas, kényelmes belül. Ahogy a Matiz is az volt, a Spark is az. Viszont aggasztóak az ajtók zárásakor hallható kongó-csattanó hangok, az esetleges kárpittalálkozások, a csúf hegesztések. Mindezzel együtt: ha lesz, és ha olcsó lesz, sikeres lesz. Ide a bökőt!

drmotor dr1
Motor, teljesítmény
Lökettérfogat (cm3) 1297
Hengerek/szelepek 4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 61[83]/6000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 114/3800-4500
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 12
Végsebesség (km/h) 156
Méretek
Hossz/szélesség/magasság (mm) 3595/1580/1560
Tengelytáv (mm) 2330
Saját tömeg (kg) 1040
Fogyasztás
Város (l/100 km) 8,9
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,7
Vegyes (l/100 km) 6,8
CO2 kibocsátás (g/km) 151

dr2, 3, 4

Vitara? Rav4?

Vitara? Rav4?

Vitara? Rav4?


Voltak ilyesmi jelzésű autók is a standon, de láthatóan kevésbé kész állapotban, mint a legkisebb és legnagyobb kínai-olasz. Lehet belőlük valami, de hogy mi lesz belőlük, hogy mennyire tudnak majd alternatívát jelenteni egy Polo, egy Golf számára – még korai lenne megítélni.

dr5

Kis SUV, három vagy öt ajtóval, tényleg máig nem tudtuk eldönteni, hogy inkább Vitara, netán Rav4-e. Két motorral készül, az 1910 köbcentis Fiat-dízellel (120 lóerő) és egy 110 lovas 1,6-os benzinessel (erről csak annyit tudunk, hogy ázsiai, a lökettérfogat alapján talán Mitsubishi-blokk lehet), mindkettő csak az Euro IV-et tudja. Fronthajtásosak, kézi váltósak, érzésre, tapintásra kellemesek.

Lehet, hogy velük indul majd meg a kínai autóipar gőzhengere Európában?