A terv
Érkezett egy új Renault Megané a szerkesztőségbe – megint (1, 2, 3, 4).
1.5 dci motorral – megint.
Szürke, ötajtós – megint.
Nagyon jól megy, jól fogyaszt, tetszik is, de ennyi!
Szinte megváltásként ért a felvetés, hogy az egyébként is gazdaságos autót, tegyük még gazdaságosabbá! Sőt! Tegyük környezetbaráttá, kísérletezzünk vele.
Elmentünk Ausztriába, ahol legális a biodízel üzemanyag és teletoltuk a tartályt. Többet evett vele? Büdös volt? Megérte? Kiderül!
Mi?
Szinte berobbant a köztudatba a felfedezés, hogy a hipermarketekben kapható 5 literes étolajjal olcsóbban autózhatnánk dízel gépkocsinkkal. Mi több, a lángosos bódéból elkunyerált, lesült olaj is alkalmas lenne a kocsi hajtására.
A lelkesedést hamar letörték a negatív mellékhatások. Először is az étolaj, a motorban is sült krumpli szaggal ég el, valamint az ásványi eredetű üzemanyag, könnyen kárt okozhat a motortérben is. Ettől még a mezőgazdasági gépeknél lehetne jó megoldás, de nekik az állam tett keresztbe.
Az előbbi kellemetlenségeket egy viszonylag egyszerű eljárással, úgynevezett észterezéssel lehet orvosolni, aminek eredményeképpen a dermedést okozó glicerint kivonják növényi olajból. A kezelés után a biodízel bármelyik dízelüzemű gépkocsiban gond nélkül felhasználható, csupán az első néhány alkalom után érdemes az üzemanyagszűrőt kicserélni.
A legnagyobb probléma viszont az, hogy itthon szigorú BŰN üzemanyagként használni az étolajat, és bűn magánszemélyként kereskedni vele. Miért van így? Egyszerű: hiányozna a bevétel az államkasszából, manapság nemigen lehet jótékonykodni, hallani sem akarnak az olcsó dízelről. De ha ez megnyugtat bárkit is, a víz, a hidrogén és a szesz is tilos!
Mi lesz akkor a használt sütőolajjal? Elégetjük a hőerőművekben? Nem! Kiszervezzük a sógoroknak, hagy gyártsanak ők belőle üzemanyagot. Szerencsére az éttermek legalább kaszálhatnak némi pénzt a használt olaj eladásával.
Ha valaki mégis nagyon kíváncsi és persze nem akar bűnözővé válni, nem adja fel, elmegy egy adagért a sógorokhoz!
Miért pont Bécs?
Magamra maradtam a terv kivitelezésével, ezért Google barátommal kutattam a legkézenfekvőbb bioetanol-kút után. Sikerült is ráakadni az osztrák holtankoljak-klónra, ahol pikk-pakk kiszűrtem a legszimpatikusabb(legolcsóbb) kutakat.
Bécs mellett tettem le a voksomat, nem akartam eldugott falvak között bolyongani estig, ahol aztán közlik, hogy elfogyott az áru. Bécs egyébként is fantasztikus, bármikor találhatunk rá indokot, miért jó odamenni.
Nem is csalódtam, a Józsefvárosi diszkont-kútra olyan könnyedén jutottam el, mintha itthon kocsikáztam volna. Pedig, jobb híján kinyomtatott térképrészletekből ollóztam össze, merre is kell kanyarogni a belvárosban.
A kút
A képek alapján sejteni lehetett, hogy nem öltönyös emberek fognak kiszolgálni, miközben táncosnők koktélt szolgálnak föl, ezért nem is csalódtam. Kis, eldugott saroképület, a garázs pedig át van alakítva benzinkúttá.
Indulás előtt, a mérést hivatalossá téve szigorúan egykattig töltöttem a Megané tankját, majd Bécsben ugyanígy tettem. 17 liter ment bele, amiből így utólag arra következtetek, hogy az odavezető úton 6,7 liter volt a fogyasztás (szigorúan betartott 130, tempomattal hitelesítve, fotó mellékelve).
Egy ideig járattam a motort, kiszálltam, szaglásztam, de semmi. Ez olyan steril, mint a sima dízel. Nem csoda, hogy pár fityinggel volt csak olcsóbb.
Viszont a fogyasztása! Egészen megdöbbentő 1 tizedes különbséget mértem a hazaérkezés után a bio-cucc javára. Megérte kimenni, pláne, hogy az 1 tized bármi egyébtől is lehetett. Három komolyabb gyorsítás a városi forgalomban, vagy egy-egy kamionos helycserés támadás a sztádán.
Csalhatnánk, de az nem szép!
A magyar ember igen leleményes, ezért bizonyára nem én vagyok az első, aki gondolt már arra, hogy a sógoroknál vásárolt biodízel blokkja jó lehet némi trükközéshez. Csak képzeljük el, hogy a tiltás ellenére mégiscsak beletöltjük a traktorba a seftelt olajat és ha ellenőriznek (na ilyet mondjuk még nem igazán látott senki), lobogtatjuk a blokkot a biodízelről, amit legálisan vettünk.
Szóval megéri kimenni Bécsbe biodízelért? – Nem
Büdös? – Nem
Itthon jó lenne? – Igen
Akkor miért nincs? – Csak