504 interurbán
Feleségemmel nemrég tértünk haza Egyiptomból, ahol nászúton jártunk. Ebben a hatalmas, több mint egymillió négyzetkilométeres államban a vasúthálózat gyérebb Kojak hajánál, ezért a nagyvárosok között autóbusszal vagy iránytaxikkal érdemes utazni, esetleg belföldi légijárattal.
Érdekes, hogy míg Marokkóban a Made in W. Germany a mindenvivő védjegy és a taxisok a W 123-as Mercedes-Benzre esküsznek, Egyiptomban zömében Peugeot 504 kombival oldják meg az interurbán személyszállítást.
Helyben az 504 neve úgy hangzik, hogy khamsza-zíro-arba, amivel arab nyelvi ismereteim ki is merültek. Bolygóközi távolságokat tesznek meg az élemedett korú Peugeot-k, futásteljesítményüket még megsaccolni sem lehet. Láttam errefelé lényegesen fiatalabb autót 680 ezer kilométernél elromlott órával.
Csak japán, néha dél-koreai
Aki szerint kényelmetlen nyolcan összeszorulni egy 504-es kombiban, az próbálja ki ennek alternatíváját, a helyváltoztatást pickupra szerelt alkalmatosságban.
A platóra jól-rosszul felheftelt dobozban az alapállás olyan, akár a budapesti metróban, csak a kényelem és a biztonság nem.
Egymással szemben kuporognak az utasok egy-egy sor lócán, beszállni a hátsó részre vágott nyíláson lehet. Ennek keretébe csimpaszkodva három fiatal még simán elálldogál a lökhárítón.
Pickupok hazája
Egyiptomban feltűnően sok a pickup. A legtöbb persze japán, a nálunk alig ismert Isuzu erős az utcaképben, akad néhány NP300-as Nissan és főleg a Toyota Hilux régebbi típusai kurrensek. Az arabok nem buták, tudják, milyen kocsikból lehet kis ráfordítással nagyon sokat kivenni.
A személyautók között sem a kacskaringós forma vagy a legutolsó állás szerinti technika a vonzó. Ebben a szegény országban kevés magánautót látni. Aki megengedhet magának egy viszonylag új modellt, az sem parádézik fölöslegesen.
Szemet szúrt a rengeteg Hyundai, a koreai Toyotának tartott márka erényeit felismerte a piac. A kisbuszokon kívül Accentből van viszonylag sok. Ránézéses alapon a Toyota a különböző korú Corollákból ad el számottevő darabszámot.
Kevés Opel és Suzuki
Meglepő, hogy az itthoni nagyok közül a Suzuki labdába sem rúg, ahogy Opelt vagy Volkswagent is alig-alig látni. Talán a Skoda autói forognak relatíve nagy mennyiségben, de ne a hazai Fabia- vagy Octavia-sűrűséghez viszonyítsunk. Kocka Lada viszont több is akad, mert korábban ott is összeszerelték ezt a típust.
Az ország középső és déli részén, ahol mi megfordultunk, a mezőgazdasági munkákra is befogható pickupok határozták meg az utcaképet.
A folytatásban: Egyiptomban a mezőgazdaság létfontosságú, a televízió azonban veszélyezteti. Állítólag.
A tévé rontja a termésátlagot?
Egy emberöltővel ezelőtt az Asszuáni-gát és a hozzá kapcsolódó vízerőmű megépítése lehetővé tette, hogy a kormány országos villamosítási programot indítson.
A delejt a tévé követte, amely oly közkedvelt lett, hogy a késő éjjelig tévéző melósok másnap gyengén teljesítettek a földeken. Úgy hallottuk, hogy a televízió bekötése nemzetgazdasági szinten rontotta a mezőgazdaság teljesítményét.
Tény, hogy ma a parabolaantennát gyakorta még a viskókon is megtalálni, az átlagos lakóépületeknek pedig elmaradhatatlan eleme. Magyar szemmel az egyiptomi otthonok nem egyszer romos kalyibának tűntek, pedig az építmények nem feltétlenül lepusztultak, hanem a befejezésük maradt el a legtöbb esetben. Ennek anyagi oka van, az épülőfélben lévő házak után a teljes adó ötödét követeli csak az állam.
Kő, homok, szárazság
A permanens jó idő másik oldala a szárazság: az ország tizenegy Magyarországnyi területének több mint 90 százalékát homok- vagy kősivatag fedi.
Az oázisokon kívül csak a Nílus mentén sarjad zöld, ahol ideális körülmények segítik a vegetációt. Az öntözés az ókori birodalom óta működik, a nap süt rogyásig, ezért a termények egy része évente kétszer is beérik.
A kék ég és a majdnem mindig ragyogó nap elég megtévesztő, paradicsomi állapotokról nincs szó.
Nem létezik állami egészségbiztosítás és mindenkinek járó orvosi ellátás, ahogy állami nyugdíjrendszer sincs. Jobb híján a szociális hálót a család alkotja.
Mivel a gyermekhalandóság viszonylag magas, a kevéssé urbanizált területeken a gyermekek anyakönyvezésével egyes szülők várnak néhány évet.
Csak akkor szánják el magukat a hivatalos aktusra, ha a gyermek túlélte az első néhány kritikus esztendőt. Így nemcsak az egyiptomiak életkorát nehéz megbecsülni, hanem a lakosság számát is.
Mohamedán gyorstalpaló |
Egyiptom az arab hódítás óta mohamedán ország. Az iszlám vallás tételeiből a tömegmédiumokkal legtöbbször csak a dzsihád, a szent háború jut el hazánkba, pedig nem ez a jellemző. Az iszlám hitnek öt oszlopa van. Az első, hogy Allah az egy isten és Mohamed az ő prófétája. A második oszlop a napi ötszöri imádkozásról rendelkezik, amelyet rituális megtisztulást követően, Kelet felé fordulva egy imaszőnyegen kell teljesíteniük az igazhitűeknek.
A harmadik oszlop a könyörületesség, az elesettek, szegények segítése. A negyedik a ramadán, a böjti hónap. Ebben az időszakban napkelte és napnyugta között a muzulmánoknak tilos enni, bármit inni(!!!), dohányozni és a bujálkodástól is tartózkodniuk kell. Az utazókra azonban nem vonatkoznak a tiltások. Ramadánkor különösen sok a baleset, de az egyiptomi közlekedési viszonyok eleve kissé kaotikusak. Az ötödik oszlop a hívő életében egyszer teljesítendő mekkai zarándoklat. Ez anyagilag akkora teher, hogy egy közösséget egyetlen zarándok is képviselhet. A mohamedán időszámítás a Krisztus utáni 622-es évvel, a nálunk Mohamed futásaként tanított hidzsrával kezdődik. Ez azonban nem annyira menekülés, inkább költözés volt Mekkából Medinába. |
Maximum négy feleség
Borpárás estéken néhány európai férfi számára is vonzó lehet a többnejűség, amit a mohamedán vallás nem tilt. A lehetőséggel mégsem él az egyiptomi férfiak legnagyobb része, a férjnek ugyanis kötelességei vannak feleségeivel szemben.
Természetesen pumpálásban sem hanyagolhatja el őket, de megkerülhetetlen az anyagi felelősség is: nejeit el kell tartania. Hitvesei arra jogosultak, hogy emberük érzelmi téren és az anyagiakat tekintve is egyformán bánjon velük.
Valószínűleg ezek a kritériumok szorítják 5 százalék alá az egynél több feleséget tartó egyiptomiak arányát. A kevés kivételt sem kiterjedt háremként érdemes elképzelni, a többnejűség legfeljebb négy asszonnyal gyakorolható.