504 interurbán
Skoda-csaptelep, valahol az út mentén
Három üléssoros az 504 Break

Három üléssoros az 504 Break

Három üléssoros az 504 Break


Feleségemmel nemrég tértünk haza Egyiptomból, ahol nászúton jártunk. Ebben a hatalmas, több mint egymillió négyzetkilométeres államban a vasúthálózat gyérebb Kojak hajánál, ezért a nagyvárosok között autóbusszal vagy iránytaxikkal érdemes utazni, esetleg belföldi légijárattal.

Érdekes, hogy míg Marokkóban a Made in W. Germany a mindenvivő védjegy és a taxisok a W 123-as Mercedes-Benzre esküsznek, Egyiptomban zömében Peugeot 504 kombival oldják meg az interurbán személyszállítást.

Megjárták a Holdat kétszer

Megjárták a Holdat kétszer

Megjárták a Holdat kétszer


Helyben az 504 neve úgy hangzik, hogy khamsza-zíro-arba, amivel arab nyelvi ismereteim ki is merültek. Bolygóközi távolságokat tesznek meg az élemedett korú Peugeot-k, futásteljesítményüket még megsaccolni sem lehet. Láttam errefelé lényegesen fiatalabb autót 680 ezer kilométernél elromlott órával.

Csak japán, néha dél-koreai

Aki szerint kényelmetlen nyolcan összeszorulni egy 504-es kombiban, az próbálja ki ennek alternatíváját, a helyváltoztatást pickupra szerelt alkalmatosságban.

A legtöbb autó haszonjármű

A legtöbb autó haszonjármű

A legtöbb autó haszonjármű


A platóra jól-rosszul felheftelt dobozban az alapállás olyan, akár a budapesti metróban, csak a kényelem és a biztonság nem.

Egymással szemben kuporognak az utasok egy-egy sor lócán, beszállni a hátsó részre vágott nyíláson lehet. Ennek keretébe csimpaszkodva három fiatal még simán elálldogál a lökhárítón.

Pickupok hazája

Egyiptomban feltűnően sok a pickup. A legtöbb persze japán, a nálunk alig ismert Isuzu erős az utcaképben, akad néhány NP300-as Nissan és főleg a Toyota Hilux régebbi típusai kurrensek. Az arabok nem buták, tudják, milyen kocsikból lehet kis ráfordítással nagyon sokat kivenni.

Abu ibn Szinna még egyet fordul

Abu ibn Szinna még egyet fordul

Abu ibn Szinna még egyet fordul


A személyautók között sem a kacskaringós forma vagy a legutolsó állás szerinti technika a vonzó. Ebben a szegény országban kevés magánautót látni. Aki megengedhet magának egy viszonylag új modellt, az sem parádézik fölöslegesen.

Szemet szúrt a rengeteg Hyundai, a koreai Toyotának tartott márka erényeit felismerte a piac. A kisbuszokon kívül Accentből van viszonylag sok. Ránézéses alapon a Toyota a különböző korú Corollákból ad el számottevő darabszámot.

Kevés Opel és Suzuki

Szövegértési feladat

Szövegértési feladat

Szövegértési feladat


Meglepő, hogy az itthoni nagyok közül a Suzuki labdába sem rúg, ahogy Opelt vagy Volkswagent is alig-alig látni. Talán a Skoda autói forognak relatíve nagy mennyiségben, de ne a hazai Fabia- vagy Octavia-sűrűséghez viszonyítsunk. Kocka Lada viszont több is akad, mert korábban ott is összeszerelték ezt a típust.

Az ország középső és déli részén, ahol mi megfordultunk, a mezőgazdasági munkákra is befogható pickupok határozták meg az utcaképet.

A folytatásban: Egyiptomban a mezőgazdaság létfontosságú, a televízió azonban veszélyezteti. Állítólag.


A tévé rontja a termésátlagot?

Egy emberöltővel ezelőtt az Asszuáni-gát és a hozzá kapcsolódó vízerőmű megépítése lehetővé tette, hogy a kormány országos villamosítási programot indítson.

Sok a gyermek, nem fogy a nemzet

Sok a gyermek, nem fogy a nemzet

Sok a gyermek, nem fogy a nemzet


A delejt a tévé követte, amely oly közkedvelt lett, hogy a késő éjjelig tévéző melósok másnap gyengén teljesítettek a földeken. Úgy hallottuk, hogy a televízió bekötése nemzetgazdasági szinten rontotta a mezőgazdaság teljesítményét.

Tény, hogy ma a parabolaantennát gyakorta még a viskókon is megtalálni, az átlagos lakóépületeknek pedig elmaradhatatlan eleme. Magyar szemmel az egyiptomi otthonok nem egyszer romos kalyibának tűntek, pedig az építmények nem feltétlenül lepusztultak, hanem a befejezésük maradt el a legtöbb esetben. Ennek anyagi oka van, az épülőfélben lévő házak után a teljes adó ötödét követeli csak az állam.

Kő, homok, szárazság

A hadsereg jelen van az utakon

A hadsereg jelen van az utakon

A hadsereg jelen van az utakon


A permanens jó idő másik oldala a szárazság: az ország tizenegy Magyarországnyi területének több mint 90 százalékát homok- vagy kősivatag fedi.

Az oázisokon kívül csak a Nílus mentén sarjad zöld, ahol ideális körülmények segítik a vegetációt. Az öntözés az ókori birodalom óta működik, a nap süt rogyásig, ezért a termények egy része évente kétszer is beérik.

A kék ég és a majdnem mindig ragyogó nap elég megtévesztő, paradicsomi állapotokról nincs szó.

Olcsó az üzemanyag, helyenként nagy a szmog

Olcsó az üzemanyag, helyenként nagy a szmog

Olcsó az üzemanyag, helyenként nagy a szmog


Nem létezik állami egészségbiztosítás és mindenkinek járó orvosi ellátás, ahogy állami nyugdíjrendszer sincs. Jobb híján a szociális hálót a család alkotja.

Mivel a gyermekhalandóság viszonylag magas, a kevéssé urbanizált területeken a gyermekek anyakönyvezésével egyes szülők várnak néhány évet.

Csak akkor szánják el magukat a hivatalos aktusra, ha a gyermek túlélte az első néhány kritikus esztendőt. Így nemcsak az egyiptomiak életkorát nehéz megbecsülni, hanem a lakosság számát is.

Mohamedán gyorstalpaló
Egyiptom az arab hódítás óta mohamedán ország. Az iszlám vallás tételeiből a tömegmédiumokkal legtöbbször csak a dzsihád, a szent háború jut el hazánkba, pedig nem ez a jellemző. Az iszlám hitnek öt oszlopa van. Az első, hogy Allah az egy isten és Mohamed az ő prófétája. A második oszlop a napi ötszöri imádkozásról rendelkezik, amelyet rituális megtisztulást követően, Kelet felé fordulva egy imaszőnyegen kell teljesíteniük az igazhitűeknek.

A harmadik oszlop a könyörületesség, az elesettek, szegények segítése. A negyedik a ramadán, a böjti hónap. Ebben az időszakban napkelte és napnyugta között a muzulmánoknak tilos enni, bármit inni(!!!), dohányozni és a bujálkodástól is tartózkodniuk kell. Az utazókra azonban nem vonatkoznak a tiltások. Ramadánkor különösen sok a baleset, de az egyiptomi közlekedési viszonyok eleve kissé kaotikusak.

Az ötödik oszlop a hívő életében egyszer teljesítendő mekkai zarándoklat. Ez anyagilag akkora teher, hogy egy közösséget egyetlen zarándok is képviselhet. A mohamedán időszámítás a Krisztus utáni 622-es évvel, a nálunk Mohamed futásaként tanított hidzsrával kezdődik. Ez azonban nem annyira menekülés, inkább költözés volt Mekkából Medinába.

Maximum négy feleség

Kevés nőt látni az utcán

Kevés nőt látni az utcán

Kevés nőt látni az utcán


Borpárás estéken néhány európai férfi számára is vonzó lehet a többnejűség, amit a mohamedán vallás nem tilt. A lehetőséggel mégsem él az egyiptomi férfiak legnagyobb része, a férjnek ugyanis kötelességei vannak feleségeivel szemben.

Természetesen pumpálásban sem hanyagolhatja el őket, de megkerülhetetlen az anyagi felelősség is: nejeit el kell tartania. Hitvesei arra jogosultak, hogy emberük érzelmi téren és az anyagiakat tekintve is egyformán bánjon velük.

Valószínűleg ezek a kritériumok szorítják 5 százalék alá az egynél több feleséget tartó egyiptomiak arányát. A kevés kivételt sem kiterjedt háremként érdemes elképzelni, a többnejűség legfeljebb négy asszonnyal gyakorolható.