A végtelennek tűnő, fénycsövek között töltött tél után újra elérhető közelségbe került, hogy beleszagoljunk a magyar tenger nyújtotta szagos szélbe. Jön a nyár, irány a Balaton, mondaná 10 évvel ezelőtti önmagam.
Persze anyagi és egyéb megfontolásból az utóbbi években nem igen jutottam messzebb a Velencei tónál. Egyszerűen nem érte meg a több ezer forintos kiadás, ha feleannyiból is megkaptam ugyanazt. A Balaton azért mégiscsak a Balaton, így idén adtam egy újabb esélyt a vendéglátósoknak, hogy elvegyék a kedvem a nyártól.
Behajtott tükörrel egy frászt
Mikor felmerült az ötlet, hogy le kéne guruljak a Balatonra a lehető legkisebb összegből, máris záporoztak felém a jobbnál jobb ötletek. Hajtsam be a tükröket, pakoljam ki a csomagtartót, állítsam le a lámpánál a motort (az autópályán??), ne kapcsoljam be a fűtést, gyorsan fogyjak le, stb. Köszönöm az ötleteket, ezeket a technikákat
meghagyom András kollégának, aki vérbeli fogyasztási bajnokként számomra lehetetlen értékeket képes kicsiholni az autókból, és annyiból körbeautózza az Egyenlítőt, amennyiből én egy hónap alatt munkába járok tíz km messziségből.
A munka utáni esti autózáshoz a tartós teszten lévő 1,4-es TSI motorral szerelt Golf VI-os tűnt a legszimpatikusabbnak, immáron dísztárcsa nélkül, amivel a gyári adatok alapján 5,1 literből is megjárhatok száz kilométert. Budapesttől pont ennyire van Siófok, könnyű lesz lemérni.
A minél kisebb összeghez hozzátartozna, hogy messziről elkerülöm az autópályát. Bevallom, itt csaltam egy kicsit, mert pont volt érvényes pályamatrica az autóra, így nem kellett a régi hetesen kódorognom a sötétben.
A kamion az ellenfél
Indulás előtt gyakorlatilag egyetlen dolgot tettem a tankoláson kívül: felfújtam a maximális terhelésre előírt 2.8 bar nyomásra az abroncsokat, majd lelkiekben felkészültem a visszafogott száguldásra.
Nem az én stílusom autópályán 90 körül kóricálni, és a teszten kívül, ígérem nem is teszek ilyet többet. Nem csak, mert unalmas a kamionokkal küzdeni, de kifejezetten idegesítő és veszélyes, amikor a turistabuszok elhúznak mellettünk, egy-egy gyilkos tekintetű, világító szemű sofőrrel a volán mögött.
A gyári fogyasztást viszont bajos lenne bármilyen egyéb úton reprodukálni, még akkor is, ha a hivatalos fogyasztásmérés nem is igazán így történik. A Golfnál most az 5,1 literes országúti érték elérésé volt a cél.
Városban kicsit túllépi
Ha a 9 liter körüli városi fogyasztásra gondolok, amit, nap mint nap teljesít a Golf a gyári 8,2 liter ellenében rövid távon és dinamikus tempóban, máris nem lehetetlen, hogy rákészülve sikerüljön az 5,1 literes átlag.
A kivezető környékén hagyományos 95-össel megtankolva az autót, 90 km/órás sebesség mellett tempomatra állítottam az M7-esen a Golfot, így küzdöttük fel magunkat az érdi emelkedőn is. Itt az átlag gyorsan felszökött hat liter fölé, amit ezután szépen elkezdtünk ledolgozni a pályán.
Mivel a kilencven kicsit lassúnak bizonyult a kamionok ellen, negyedóra után növeltem a tempót 95 és 100 közé, de ennél nagyobb sebességre még előzésnél sem gyorsítottam. A váltó végig szigorúan hatodikban volt, ami kétezer alatti fordulatszámot és folyamatosan csökkenő átlagot eredményezett.
1.4 TSI: kicsi, de erős | |
A kedvező fogyasztást, az átlagosnál magasabb forgatónyomatékot és a lökettérfogathoz képest kedvező teljesítményszintet a Golfban a 122 lóerős, 1,4 TSI motor biztosítja. Ez műszakilag a 140 és 170 lovas kettős feltöltésű testvéreire épül, de azokkal ellentétben csak turbófeltöltőt használ, kompresszort nem.
A turbómotor több szempontból is hatékonyabb, mint egy nagyobb hengerűrtartalmú benzines. Az 1.6 FSI-hez képest például közel 30 százalékkal nagyobb a forgatónyomatéka ( 200 newtonméter 1500-as fordulatnál ) A nyomatékelosztás is szerencsésebb, az alsó fordulatszám-tartományban akár 66 százalékkal nagyobb nyomatékot ad le, miközben a fogyasztás kereken hat százalékkal kedvezőbb. |
Az eredmény
Az egyórás út eredménye 4,9 literes átlagfogyasztás lett (két decivel a gyári érték alatt) és minimális mennyiségű muslinca a szélvédőn. 265,9 forintos benzinárral 1310 forintot hagyunk ott a kútnál, majd a víztorony közelében egy még gyéren látogatott étteremben épp tudunk egy pizzát rendelni néhány perccel 11 óra előtt. Az összeg üdítővel, némi borravalóval együtt 2200 forintra rúgott.
A visszautat kicsit megsürgettük, finoman gyorsítva, ragaszkodva a legmagasabb sebességfokozathoz, 130-as tempóval jöttünk haza a szinte üres autópályán, de legalább felélénkültünk egy kicsit. Hála a hatodiknak a fordulatszám 2600 körül áll ekkora tempónál, így csendesen haladtunk hazafelé, igaz a Budapesti benzinkútnál 7,5 litert tuszkoltunk a tankba.
A végösszeg oda-vissza 3040 forint plusz egy 1170-es forintos matrica, ha épp nincs olyanunk. Hogy megér-e 4200 forintot lejutni a Balatonra és vissza, azt döntse el mindenki maga. A pizza finom volt.