A katonasághoz hozzátartozik a testedzés és a sport. A seregben sok más sportág mellett mezei futók és a lábteniszezők is vannak, de az MHSZ-es idők elmúltával a technikai sportokban ritkán hallottunk honvédségi támogatásról.
Idén januárban mégis megkezdődött egy tereprali csapat felkészítése a hadseregen belül.
Audi helyett dízel Phaeton
A Magyar Honvédség Gepárd Dream Team bemutatkozását a csobánkai katonai kiképzőbázison élőben követtük. Az irányt megadták a miniszteri konvojt felvezető, katonai rendész feliratú Astrák.
A honvédelmi tárca vezetője egy VW Phaetonnal jár. Jó volt hallani a hathengeres dízel szelíd kerepelését, kivételesen nem egy dögnagy benzines szomját oltják az adófizetők.
A honvédségnek saját meteorológiai szolgálata van (a repülés miatt is), talán ők súgtak az időpont kiválasztásában.
Gyönyörű időben vezette fel a csapatot Szekeres Imre, az MSZP egyik erős embere, jelenleg honvédelmi miniszter és Palik László, egykori ötödölő sportriporter, ma közgazdász raliversenyző.
Nők nem jelentkeztek
Körülbelül ötven pályázóból választottak ki először húsz, majd hat főt, akikből a Honvéd Dream Team kialakult. Nem volt sem életkorra, sem nemre vonatkozó megkötés, de a seregben szolgáló hölgyek közül senki nem jelentkezett autóversenyzőnek.
Mindannyian ugyanazt a kiképzést kapták, hogy pótolni tudják egymást. Tanultak autószerelést, navigálást és vezetést terepen, a szelekció során értékelték pszichés tűrőképességüket, állóképességüket és nyelvtudásukat is.
Végül a versenygép pilótája Bálint Zoltán főtörzsőrmester, navigátora Honfi Barnabás zászlós lett. A csapat többi tagja: Borisz György, Gazdag Ákos, Halmai Gábor és Szenáki László.
Stabil politikai háttér
A helyszínen nyílt, elvtársias légkörben telt az idő. Szekeres Imre és a tapasztalatait átadó Palik László kedélyesen évődtek egymással. Muszáj volt megkérdeznem, hogy ez a pajtásság nem mehet-e a versenycsapat rovására egy esetleges kormányváltáskor, de Palik László megnyugtatott: „A versenyzés a honvédelmi feladatok ellátásában segít a katonáknak, ami nem bal- vagy jobboldali ügy, hanem össznemzeti”.
Fideszes oldalról is van támogatása a jó ügynek és az autóról még szó sem volt. Lapozzanak!
Persze ártani nem árt, hogy a projekt a Honvéd autósport szakosztályán belül fut, amelynek társadalmi elnöke Lázár János fideszes képviselő, a költségtérítések bajnoka.
Utcai dzsiptől az éles versenyautóig
A kiképzés során fokozatosan nőtt a tempó. Először azt tapasztalták meg a résztvevők, hogy egy széria Navarrával mit lehet megcsinálni, utána jött edzőautóként Palikék korábbi dízel Toyota Land Cruisere, majd a zöld versenygép.
A versenyautó arra a Nissan pickupra épül, amellyel a Palik László és Darázsi Gábor négy éve a 18. helyen ért célba a Dakaron. A 3,5 literes hengerűrtartalomból körülbelül 290 lóerőt hoz ki a V6-os benzinmotor a Nissan Navara T1-ben.
Dízelmotor itt fel sem merült, mert a horribilis fejlesztési költségeket csak a gyári (VW, Mitsubishi) vagy félgyári (BMW) alakulatok tudják fedezni. Az autó lényege úgyis a futómű, a felfüggesztésen módosítottak a legtöbbet a 2005-ös Dakar óta.
Offroad: nem ez a lényeg
A váltó hatfokozatú, és versenyautóhoz illően soros kapcsolású. A szekvenciális váltóban az otthoni autónkkal ellentétben csak sorban egymás után következhetnek a fokozatok, nem lehet mondjuk negyedikből rögtön kettesbe visszakapcsolni.
A katonák számára alapvetően nem az offroadozás érdekes, bár a seregben ma is vannak UAZ-ok – tudtuk meg dr. Isaszegi János mérnök vezérőrnagy úrtól. Ha például Afganisztánban rálőnek a konvojra, gyors tempónál is le kell rántaniuk az autót a mezőre, és a technikát épen megőrizve, de minél hamarabb kell eltalálniuk a célhoz. A terepralis képzés a vezetésben és az idegen területen való tájékozódásban egyformán segít.
Toborzási segédlet
Bárkit kérdeztem a projekt anyagi vonzatairól, nem kaptam választ. A hivatalos álláspont szerint a költségeket szponzorok fedezik, de a versenyautón egy szál matricát láttam.
A tereprali bajnokság nyitófutamán már fent lesz többi a támogató is a Nissanon.
A csapat indításának egyik célja a katonák vezetési tudásának javítása, de a Gepárd csapat egyben toborzási támogatás is a Magyar Honvédség számára. Körülbelül ezer fő hiányzik a létszámból – mondta el kérdésünkre Mikita János altábornagy úr, a honvéd vezérkari főnök helyettese. A terepralitól főként gépkocsivezetők jelentkezését várják. Az autóversenyző katonákat április 10-12. között a tereprali OB első futamán, a Hajdú Bihar-megyei Derecske környékén lehet majd élőben látni.