Szép számban gyülekeztek a népek. A bejárat előtt egy csillogó Audi R8 állt nyitott motorháztetővel. Hú mondom, itt a Tesla Roadster méltó ellenfele, a villanyos R8? Nézek bele, de hátul V10 FSI motor figyel. Persze ez érdekesség, de akkor is, mit keres itt? Kicsit arrébb szintén belsőégésű Golf GTI és egy Škoda Yeti, meg még valami, amire nem is emlékszem. Kicsit lelombozódtam. Valakinek ez is biztos izgalmas, de én le sem fényképeztem őket, nincs közük a témához.
1899-ben már született egy sebességi világrekord villannyal: 105,88 km/ó
Azért volt akinek a Tiguan kellett volna jobban

Azért volt akinek a Tiguan kellett volna jobban

Azért volt, akinek a Tiguan kellett volna jobban


Persze – igaz kevesebb érdeklődéssel övezve – akad ide való különlegesség is. Hidrogén üzemanyagcellás HyMotion Tiguan áll az R8 mellett,  egy Golf twinDRIVE, és egy Hybrid Tuareg. Ezeket tényleg érdemes jól megnézni, mert ilyesmivel ritkábban találkozik a halandó, mint egy GTI Golffal.

Valljuk be őszintén, az Audi, illetve a Volkswagen a sorozatgyártású hibridek téren nincs a topon. Pár éve még profilidegenként emlegették a technológiát, és inkább a korszerű dízelekben látták a jövőt. Azóta kiderült, hogy a piac – természetesen a legnagyobb piacról, az amerikairól beszélünk – igényli a hibridet.

A Toyota és a Honda egy évtizede gyárt ilyen megoldást, és a Ford is Toyota alapokon csatlakozott. Barack Obama családi autója is hibrid, ami szintén követendő példát jelent az amerikaiak szemében. Ezek után nincs mese, a Volkswagennek is lépnie kellett, nagy erőkkel munkához látott hát.

 dr. Martin Winterkorn professzor

dr. Martin Winterkorn professzor

dr. Martin Winterkorn professzor


Az előadás első részben dr. Martin Winterkorn professzor a kedvezőtlen károsanyag-kibocsátásról beszélt, és az igényről, ami a villamos hajtás iránt támadt.  Szó volt az alternatív hajtásokról, azoknak jelentőségéről, miközben egy kis VW-hez köthető villanyautó-történelem is becsúszott.

Természetesen volt fényezés, hogy a konszern autói miként járultak hozzá a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez. Némii képzavarral az elektromos hajtásról szóló előadásban feltűnt a BlueMotion technológia is. Sok korrekt adatot tudtunk meg a VW motorbeépítési rendszerétől az üzemanyagár mozgásán keresztül a hibrid hajtási változatokig.


Kicsit megkésve, de 2010 ben érkezik a Tuareg Hybridr

Kicsit megkésve, de 2010 ben érkezik a Tuareg Hybridr

Kicsit megkésve, de 2010 ben érkezik a Tuareg Hybridr


A VW elektromotor-technológiái után hamar rátértünk a lényegre, a Tuareg Hybridre. A bemutatott modell sorozatgyártásban 2010-re várható.

Az Audi S4-esből származó V6-os TSI (245 kW/440 Nm) motor fogja hajtani, vele sorba kapcsolva egy 34 kW 300 Nm-es elektromotor segít az indulásban, és a kinetikus energia újrahasznosítása révén a lassításban, megállásban.

Nyolcfokozatú automata váltóművét speciálisan a hibrid hajtáshoz tervezték. Az elektromotorok táplálásáról 288 volto,s 6 Ah-s NiMH aksi fog gondoskodni.

A twinDRIVE működése különböző helyzetekben

A twinDRIVE működése különböző helyzetekben

A twinDRIVE működése különböző helyzetekben


Hallhattunk a 2008 júniusában bemutatott a Golf V alapjaira épülő twinDRIVE koncepcióról. Ez a technológia a jelenlegi legkorszerűbb hibrid elgondolás.

A külső forrásról is tölthető Lítium-ion telepekről az autó a motor indítása nélkül is képes lesz 50 km körüli távot teljesíteni. (Hasonló elv szerint készül majd, ha elkészül a Chevy Volt, az Opel ampera.)

Természetesen a mozgási energiát itt is visszatáplálják, sőt két elektromotorral szerelik az autót, amelyeket tengelykapcsoló választ el egymástól. Az egyik a belsőégésű motorral dolgozik együtt, a másik teljesen önállóan dolgozik. Az autó vezérlése dönti el, hogy a kívánt feltételekhez igazodva miként működteti motorhadseregét. A koncepció legnagyobb hibája, hogy még csak koncepció. A kiállított Golf twinDRIVE motorháztetejét ki sem lehetett nyitni.

A pekingi Olimpiára készült hidrogéncellás Passatok

A pekingi Olimpiára készült hidrogéncellás Passatok

A pekingi hidrogéncellás Passatok


A következő érintett téma a VW HyMotion3 rendszer volt. A VW több hidrogéncellás koncepción is dolgozik, ezt az épület előtt is megszemlélhető Tiguan HyMotion is bizonyítja. A kézzelfogható valóságot a 2008-as pekingi olimpiára készült húsz HyMotion Passat jelenti, ezek nap mint nap közlekedtek, és egyes versenyek felvezető járművei is voltak.

Winterkorn professzor mondanivalóját minden elektromos hajtás alapjával, az akkumulátorok bemutatásával zárta. Általánosságban áttekintette hogy a különféle  hibrid hajtási rendszerek milyen telepeket igényelnek.  A két órás előadás itt véget is ért, kérdés feltevésére nem volt lehetőség. Ezt többen nehezményezték.

Azt hittem, valami politikus is itt van annyi volt az öntapadós villogó és a testőr, pedig csak  dr. Martin Winterkorn professzor úrnak járt a felhajtás

Azt hittem, valami politikus is itt van annyi volt az öntapadós villogó és a testőr, pedig csak dr. Martin Winterkorn professzor úrnak járt a felhajtás

Azt hittem, valami politikus is itt van


Az előadás után a hallottakat a résztvevők pogácsával és gulyással együtt emészthették. Én nem voltam elégedetlen, rutinos rókaként amikor láttam, hogy egy autógyártó cég szervezi az eseményt, tudtam, mire számíthatok. Érdekes sajtótájékoztató volt a VW hibrid terveiről.

Azok a diákok, akik bedőltek az „Elektromos meghajtás” előadáscímnek, elégedetlenek voltak. Ez van: a jövő záloga még vár a jövő autójára.