Egy barátom családostul Németországból nemrég települt Magyarországra. Ott valahogy másként jár az emberek agya. Tudták, hogy egy nagyvárosba költöznek, ezért egyértelmű volt, olyan autóval jönnek, ami városba való. VW Touran EcoFuel CNG, vagyis sűrített földgázüzemre gyárilag felkészített autóval érkeztek, mivel otthon olyan jó a hálózat, eszükbe sem jutott, hogy egy uniós fővárosban nyoma sincs földgázkútnak. Úgyhogy most benzinnel járnak, benzingőzzel szennyeznek az autóval a mi fővárosunkban, de ha Németországba mennek, ott gázzal autópályáznak.
Hosszú még az út…
… odáig, hogy minden sarkon legyen egy CNG-töltőűllomás. A Fővárosi Gázművek tavaly nyáron villantotta meg a nyilvánosság előtt frissen beszerzett földgázüzemű Opeljeit. Az autókról már beszámoltunk, és a készülőfélben lévő CNG-kútról is ejtettünk pár szót. Azóta érkezett még egy CNG Fiat, és a kút is elkészült.
A hivatalos engedélyeztetés és a próbaüzem megvolt, így elérkezett az ideje az ünnepélyes megnyitónak. A kútavatóhoz nem is lehetett volna jobb apropó, mint hogy hét fővárosi nagyvállalat szándéknyilatkozatot kívánt aláírni, amelynek célja a földgázra épülő közlekedés budapesti meghonosítása és elterjesztése.
Ismételjünk egy kicsit, mi is az a CNG? |
Compressed Natural Gas azaz, sűrített földgáz. Szinte minden háztartásban találkozhatunk vele, ezzel főzünk, fűtünk. Szénhidrogén-vegyületekből áll, általában 90%-a metán, de tartalmaz egyéb, nehezebb szénhidrogéneket is: etánt, propánt vagy butánt. Nyomokban van benne szén-dioxid és nitrogén is. A földgáznak mint üzemanyagnak nagy előnye, hogy közel tökéletes az égése. Az égés során a hagyományos üzemanyagokhoz képest a keletkező szén-monoxid (CO) 60-90 százalékkal kevesebb, a szénhidrogének (CHx) szintje 40-60%-kal kedvezőbb. Alacsonyabb hőmérsékleten ég, ezért a nitrogén-oxidok (NOx) mennyisége is 20-40%-kal alacsonyabb a kipufogógázban.
Ha esetleg szeméttelepeken, állattartó telepeken fejlesztett biogázt használnánk, akkor még a CO2-mérleggel sem lenne gond. CNG-s autó kipufogógázában nincs szilárd részecske, ez óriási előny a mikroszennyeződéseket kibocsátó dízelekhez képest. Azt hiszem, nem kell magyarázni, miért is lenne ez ideális a városi közlekedésben. A járművek tartályában nagy nyomáson viszonylag sok gáz sűríthető össze, így a hatótávolságok is megnőnek. Egy CNG Zafira majdnem négyszáz kilométert képes megtenni egy feltöltéssel. |
Meglepődtem, amikor megláttam esemény meghívóját – ilyen szintű összefogás ritka ebben a műfajban. A szándéknyilatkozat aláírói a Fővárosi Gázművek Zrt. a Budapesti Közlekedési Vállalat Zrt., a Budapesti Elektromos Művek Nyrt., a Budapesti Távhőszolgáltató Zrt., a Magyar Posta Zrt., a Fővárosi Csatornázási Művek Zrt. és a Fővárosi Vízművek Zrt. Mindenki a képben van, aki számít. Ezek a hatalmas flottákat üzemeltető cégek tehát a jövőben sok-sok CNG hajtású járművek beszerzését tervezik.
A szándéknyilatkozat aláírói + vendégek |
|
Nyilvánvaló, hogy a CNG-autók elterjesztését nálunk nem a hétköznapi felhasználóktól kell várni. A kúthálózat kiépítése bonyolult és költséges, ezért a váltás olyan cégeknek jelenthet alternatívát, akik állandó telephellyel rendelkeznek, komoly gépjárműflottát üzemeltetnek és mozgatnak a fővárosban. A tankolást a telephelyen létesített töltőállomásokról oldanák meg. A Fővárosi Gázművek Zrt. partner lenne a kutak kiépítésében és az üzemanyag-ellátásban. A fenti cégek mindegyikének jót tenne a CNG üzem, és a Zembereknek is, hiszen a jelenleg iszonyatos mennyiségű kormot ontó fővárosi tömegközlekedés ordítva kívánja a környezetbarátabb megoldásokat.
A BKV nyitott
A sajtótájékoztatón felszólalt Kocsis István, a BKV Zrt. vezérigazgatója is, és elmondta, hogy a BKV Zrt. közel 3000 járműve naponta körülbelül félmillió kilométert tesz meg a fővárosban és az agglomerációban. A járművek majdnem fele belső égésű motorral rendelkezik, ezért oda kell figyelniük, hogy lehetőleg minél inkább csökkentsék a környezeti terhelést.
A BKV Zrt. részéről üdvözölte a projektet és elárulta, hogy a közeljövőben gázos buszjáratokat indítanak, hogy tapasztalatot szerezzenek a működtetésükkel kapcsolatban.
A járműpark drasztikus megújítására van szükség, ugyanis a buszok átlagéletkora több mint 15 év. Kényszerű és nem halogatható gépjárműpark fiatalítás előtt állnak, ezért van szükség a CNG tapasztalatokra. Mellékesen jegyzem meg, hogy évek óta üzemelnek CNG buszok Szegeden és Debrecenben, úgyhogy tapasztalatból nincs hiány. (Debrecenben konkrétan évtizedek óta futnak metánbuszok, esetleg kísérletezés helyett felvehetné a BKV a telefont is, ha konkrét tapasztalatokra vágyik – a szerk.) Ismerve a BKV eddigi hozzáállását, izgatottan várom a folytatást.
Kútavatás
A szándéknyilatkozat ünnepélyes aláírása után a Köztársaság téri telep udvarára épített CNG-kút átadása következett, egy demonstrációs tankolás megkezdésével. Gombnyomásra indult a lassú töltő, a doboz alatt a szivattyú halkan zümmögött.
3,5 köbméter földgázt tud sűríteni óránként 200 bar nyomásra, körülbelül egy éjszaka alatt tölti fel a gázműves Zafirát. Sajnos ez a kút csupán a Fővárosi gázművek autóit tankolhatja, ide külsős autó nem jöhet. Legközelebb Szegeden vagy Győrben tankolhatunk földgázt az ország két nyilvános állomásán.
Áfa-emelés mint környezetvédelem
A kútátadó után személyesen kerestem meg Oláh Lajost, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium államtitkárát, hogy érdeklődjek kedvenc témámról, a jövedéki adóról. Jelenleg a CNG-t 24,50 forint jövedéki adóval terhelik köbméterenként.
Érdeklődtem, hogy a bitetanolhoz hasonlóan tervezik-e a jövedéki adó mentességet erre a környezetbarát üzemanyagra.
– Adózási kérdésekben most, amikor új pénzügyminiszter jön, nem szívesen nyilatkozok. Különösen, ha azt az embert az adózás nagy szakértőjének tartják – hangzott a válasz.
Nem hagytam magam ilyen könnyen lerázni. -Jó jó, de a tervek között szerepel-e? – faggattam tovább.
– Én nem szeretnék ez ügyben nyilatkozni, ráadásul ez még nem olyan piaci szegmens… Ha a szándékok komolyak, és nemcsak 12 kocsi szaladgál, akkor érdemes lesz vele komolyabban foglalkozni, na de ugye ez egy kezdemény, de bízunk benne.
– Na de mégis, ez ördögi kör, azért nem szaladgál 12-nél több CNG-s kocsi, mert magas rajta az adó – erőszakoskodom.
– Részben igen, de azt gondolom, hogy ettől függetlenül ha nincs adókedvezmény, akkor is megéri. Én támogatok egy zöld adópolitikát, ami a környezetvédelem szempontjából fontos, előremutató dolgokat segíti adó oldalról is, mondom hivatalosan, nem hivatalosan viszont azt mondom: nem tudom mire van lehetőség. Egyébként az EU is el akar menni a zöld adópolitika irányába, és például az Áfa növelése is a zöld adópolitika egy része, hisz a fogyasztással kapcsolatosan vet ki adópolitikát az élő munka helyett.
– Értem – mondtam. Pedig nem értettem.
Persze van benne logika, de én azt hiszem, nehéz lesz letolni az emberek torkán az áfa-emelést, mint a környezetvédelem előremozdítóját. Én egyszerű ember vagyok, valahogy jobban bízok abban a zöld adópolitikában, amely minden olyan üzemanyag adótételét mérsékelné – ne adj’ isten megszüntetné -, ami a környezet kisebb terhelését szolgálja.
A földi, különösen a magyar halandó mindenhez a pénztárcáján keresztül közelít, csak akkor lesz az CNG-nek is kellő piaca – és megfelelően szerteágazó hálózata -, ha az alternatívákhoz képest anyagilag is megéri átállni rá.
Ez az aláírt szándéknyilatkozat lehet az első lépés a polgári CNG autózás felé. Ha egyes hálózatokon belül elterjed, utána már a nyilvános kutak is megjelennének. Ahogy megtudtam a Fővárosi Gázművek munkatársától, reménykednek egy idei nyilvános kútmegnyitásban is. Én is. És ha megnyílik, ott leszek.