P, mint Porsche?
Rajta van a tarifa

Rajta van a tarifa

Rajta van a tarifa


Hírszerkesztő kollégám nemrég magára borította a szekrényt. Írt egy hírt (igazából legalább tizet) a parkolási rend tervezett módosításáról, aztán mindkét érintett féltől elkezdtek özönleni a levelek. Ötleteik között vannak jó és kevésbé szerencsés gondolatok is, ezek közül válogattunk párat.

Az EMPAMO-nak – a néha szőrszálhasogató, a parkolóőrök napi munkáját is beosztó javaslatok mellett, amelyek a szerencsétlenek napi WC-használatát is szigorúan szabályoznák – vannak megfontolandó ötletei is. Ezek megvalósításával tényleg csak jól járnának az autósok, de talán a parkolótársaságok megítélése is jelentősen javulhatna.

Nem kell minden utcasarokra kitenni

Nem kell minden utcasarokra kitenni

Nem kell minden utcasarokra kitenni


Egyértelmű jelzések

A fizetős övezetek parkolóinak felfestése a legtöbb európai országban már bevált, így itthon is megoldható lenne. A KRESZ-tábláktól eltérően, csak az övezet elejére kirakott táblát könnyű elnézni, egy színes csík az aszfalton egyértelmű figyelmeztetés lehetne az autósoknak. Most nem nehéz észrevétlenül a fizetős övezet szívébe keveredni.

Kivétel? Nincs!

Neki nem kell fizetni, ha van igazolvány

Neki nem kell fizetni, ha van igazolvány

Neki nem kell fizetni, ha van igazolvány


Teljes mellszélességgel egyetértünk a rokkantigazolványok kiadásának szigorításával, bár illúzióink nincsenek a témával kapcsolatban. A hatalmas autókkal járó gonosz emberek a jövőben is rokkantigazolvánnyal fognak parkolni, erre mérget vehetünk.

De ha mégis kiderül, kik és miért adták ki ezeket az igazolványokat, akkor kelljen már nekik valami más állás után nézniük. Lehetőleg nem a közszférában. Hátha a helyükre kerülők tanulnak a példából.

Hasonlóképpen, támogatjuk, hogy az önkormányzatok, illetve a parkolótársaságok dolgozói is fizessenek a parkolásért, hiszen ők is ugyanúgy szennyezik a környezetet, rontják a levegőt, növelik a forgalmat, mint a mezei autósok.

A következő lapon kapunk P+R parkolókat és talán húszpercnyi ingyenes parkolást is


Persze azt is tudjuk, hogy a döntéshozók hajlamosak a saját munkájukat másokénál jóval fontosabbként értékelni. Sebaj, nem fontosabbak sem a közértesnél, sem a kukásnál. Fizessenek ők is a parkolásért!

A lakossági engedélyek kiadásának szigorítása azonban furcsa helyzeteket teremthet. Nem hinném, hogy egy belvárosban lakó családnak fizetnie kéne azért, hogy a lakásuk közelében parkoljanak az utcán. Legyen már elég az a temérdek adó, amit az autósokkal fizettetnek meg.

Minek ennyi iroda?

Az autók háza

Az autók háza

Az autók háza


Csak halkan tennénk hozzá, hogy érdemes lenne a körmére nézni azoknak az irodaházaknak – illetve azoknak az embereknek, akik ezek létezésére rábólintottak – amelyek az engedélyezéshez szükséges, előírt parkolóhelyeknek csupán töredékét építik meg. Aztán a reggel befutó irodisták – a helyi lakók életét megkeserítve – teleparkolják a környező utcákat. Ha ezer férőhelyes új iroda épül, akkor ne feltételezze senki, hogy egy tucat parkolóhely elegendő lesz majd a dolgozóknak.

P+R

Igen, legyenek P+R-parkolók. Persze ha ezek is fizetősek, akkor a kutya sem fog ott parkolni. A magyarokról köztudott, hogy nem nagyon szeretnek fizetni, főleg látszólag értelmetlen dolgokért.

Csak győzzék üríteni

Csak győzzék üríteni

Csak győzzék üríteni


Ha valóban a városi forgalom csökkentése és az autósok buszra, villamosra ültetése a cél, akkor ezeknek a parkolókra a tömegközlekedési gócpontokban van szükség, és bizony ingyeneseknek kell lenniük. Különben az autósok a közeli, nem fizetős utcákban fognak megállni. Ami nem jó.

A zónarendszer egységesítése ellen sem lehet kifogása senkinek, sokkal egyszerűbb úgy az élet, ha nem kell két övezet határa között azon gondolkodni, hogy melyik automatába is szórjuk a pénzt. Persze a tervezett, a belváros felé dráguló tarifák miatt így is lesznek határok, amiket érthetően illene jelezni.

Meggondolandó ötlet, az is, hogy a jegykiadó automaták papírpénzt is elfogadjanak, és az APEH felé lobogtatható számla nyomtatása sem lehet kérdés. Tudom, lehet fizetni mobillal is…

Drágulás

Csak aprópénzt eszik

Csak aprópénzt eszik

Csak aprópénzt eszik


A tarifák emelése és a fizetőövezetek bővítése már nem annyira szimpatikus húzás, de ha az ebből befolyt összegekből valóban parkolók épülnek, esetleg a kerület gazdagodik, szépül, ám legyen. Az alkalmi parkolások díja még így is elenyésző az autófenntartás egyéb költségeihez mérten.

Szintén sarkalatos pont a parkolóórák, illetve a jogtalan parkolást dokumentáló készülékek által mutatott idő hitelesítésének kérdése. Mi nemrég nem voltunk restek, és GPS-szel a kézben végiglátogattunk jó néhány parkolóautomatát. Akkor azokra nem lehetett panaszunk, legfeljebb húsz másodperc körüli eltérés volt a valós és a mutatott idő között, de a döntő többség pontosan járt.

Más tészta a parkolóőröknek kiosztott fényképezőgépek esete. Ezek hitelesített üzemmódja szerintem egyszerűen lehetetlen feladat, a mezei fényképezőgépek beépített órája, Exif-je meg ne legyen már bizonyíték semmiféle ügyben.

Húsz perc ingyen?

Parkolópihenő

Parkolópihenő

Parkolópihenő


Szintén az EMPAMO ötlete, hogy az első húsz perc várakozás díjtalan legyen. Ennek ellenőrzése elég macerás lenne, de az autósoknak biztos tetszene egy hasonló változtatás. A parkolási bevételek valószínűleg alaposan visszaesnének, mert saját tapasztalatom szerint ennyi idő alatt sok mindent el lehet intézni.

Ennek ugyan ellent mond a Parking Kft. statisztikája, akik szerint egy autó több órán át is foglalja a helyet a fizető parkolóban. A díjemelés állítólag elősegíthetné az autók cserélődését is, mert nem érné meg öt-hat órányi időre foglalni a parkolóhelyeket.

Ha Önöknek is vannak világmegváltó ötleteik parkolás témában, akkor ne tartsák magukban őket! Ott alul lehet hozzászólni a cikkhez.