Nem győztem hova nézni. 31 csapat házilag barkácsolt léghajtású gépe sorakozott a hét végén a verseny idejére lezárt egri Érsekkert árnyas fái alatt. 15 műszaki felsőoktatási intézményből 124 versenyző érkezett a II. Pneumobil versenyre. Külön érdekesség, hogy két román iskolából 4 csapat is rajthoz állt.
A Rexroth Legjobb Pneumobilja 2009
A Rexroth Legjobb Pneumobilja 2009
Fotó megosztása:
Az üzemanyag, 220 Barra sürített száraz levegő
Az üzemanyag, 220 Barra sürített száraz levegő
Fotó megosztása:
Hidraulika a hagyományos dugattyú helyén
Hidraulika a hagyományos dugattyú helyén
Fotó megosztása:
Egészen egyszerű kivitelezés
Egészen egyszerű kivitelezés
Fotó megosztása:
A műszerfal már misztikusabb
A műszerfal már misztikusabb
Fotó megosztása:
Távolsági futam.
Távolsági futam.
Fotó megosztása:
A Gyalogkakukk csapata 5117 métert tett meg egy palackkal
A Gyalogkakukk csapata 5117 métert tett meg egy palackkal
Fotó megosztása:
Várakozás a gyorsasági futam rajtjánál
Várakozás a gyorsasági futam rajtjánál
Fotó megosztása:
Titkos kapcsolók a kormányon
Titkos kapcsolók a kormányon
Fotó megosztása:
Plexi alatt látható a hengerek működése
Plexi alatt látható a hengerek működése
Fotó megosztása:
Van aki csak egy nagy dugattyúval próbálkozik
Van aki csak egy nagy dugattyúval próbálkozik
Fotó megosztása:
A csillagmotor a leglátványosabb
A csillagmotor a leglátványosabb
Fotó megosztása:
Ekkor még csak reménykedtek a győzelemben
Ekkor még csak reménykedtek a győzelemben
Fotó megosztása:
Útszélén talált eredeti alfa rács
Útszélén talált eredeti alfa rács
Fotó megosztása:
Egy kis igazítás a rajt előtt
Egy kis igazítás a rajt előtt
Fotó megosztása:
A Lecsó csapat közönségdíjas lett
A Lecsó csapat közönségdíjas lett
Fotó megosztása:
A győri Szechenyi futamról ismerős Pneumococcus a 3. leggyorsabb volt
A győri Szechenyi futamról ismerős Pneumococcus a 3. leggyorsabb volt
Fotó megosztása:
Hidraulika hengerből készült visszapillantó
Hidraulika hengerből készült visszapillantó
Fotó megosztása:
Oldalkocsics pneubringa
Oldalkocsics pneubringa
Fotó megosztása:
Nem tűnik egyszerűnek a csövezés
Nem tűnik egyszerűnek a csövezés
Fotó megosztása:
Csukőkkal kapcsolodik egymáshoz a kerékpár és a kocsi, igy dönteni is lehet vele
Csukőkkal kapcsolodik egymáshoz a kerékpár és a kocsi, igy dönteni is lehet vele
Fotó megosztása:
Még egy csillagmotor
Még egy csillagmotor
Fotó megosztása:
Chopper stílus
Chopper stílus
Fotó megosztása:
A Gyalogkakukk palackot cserél
A Gyalogkakukk palackot cserél
Fotó megosztása:
Napkollektor
Napkollektor
Fotó megosztása:
Csak a bennfentesek veszik észre a speciális alacsony gördülési ellenállású gumikat
Csak a bennfentesek veszik észre a speciális alacsony gördülési ellenállású gumikat
Fotó megosztása:
Fa borításhoz fa kormány jár
Fa borításhoz fa kormány jár
Fotó megosztása:
A borítás alatt nagyon érdekes fokozatmentes váltót rejtettek el. A konstrukciós díj harmadik helyezetje lett
A borítás alatt nagyon érdekes fokozatmentes váltót rejtettek el. A konstrukciós díj harmadik helyezetje lett
Fotó megosztása:
Egy picit tákolmánynak tűnik
Egy picit tákolmánynak tűnik
Fotó megosztása:
Pedig a váltómű figyelmet érdemel...
Pedig a váltómű figyelmet érdemel...
Fotó megosztása:
... és a medhanikus vezérlés is
... és a medhanikus vezérlés is
Fotó megosztása:
... a hajtásról nem is beszélve
... a hajtásról nem is beszélve
Fotó megosztása:
Máshol pedig a programozható rendszerek tűnnek fel
Máshol pedig a programozható rendszerek tűnnek fel
Fotó megosztása:
Trabi motortér
Trabi motortér
Fotó megosztása:
Egy hónap alatt készült el
Egy hónap alatt készült el
Fotó megosztása:
Jövőre inkább más úton indulnak a Trabantosok
Jövőre inkább más úton indulnak a Trabantosok
Fotó megosztása:
Az egyik Román csapat: Lotus Oradea,
Az egyik Román csapat: Lotus Oradea,
Fotó megosztása:
Szépen összeépített rendszer
Szépen összeépített rendszer
Fotó megosztása:
Fogasléces megoldás
Fogasléces megoldás
Fotó megosztása:
Én biztos erősebb futóműben gondolkodnék
Én biztos erősebb futóműben gondolkodnék
Fotó megosztása:
Felix Oradea itt még három keréken
Felix Oradea itt még három keréken
Fotó megosztása:
Nagy pontosságú meghajtómű
Nagy pontosságú meghajtómű
Fotó megosztása:
A fogasléces erőátvitel saját gyártás
A fogasléces erőátvitel saját gyártás
Fotó megosztása:
Box utca
Box utca
Fotó megosztása:
Nincs minden rendben a szenzorokkal
Nincs minden rendben a szenzorokkal
Fotó megosztása:
A kardáncsukló sem idegen alkatrész
A kardáncsukló sem idegen alkatrész
Fotó megosztása:
Töltőállomás
Töltőállomás
Fotó megosztása:
Ebédszünet
Ebédszünet
Fotó megosztása:
A Lecsó csapat gépe ruha nélkül, talán az egyetlen épített rugós futómű
A Lecsó csapat gépe ruha nélkül, talán az egyetlen épített rugós futómű
Fotó megosztása:
Miskolciak a rajtra várnak
Miskolciak a rajtra várnak
Fotó megosztása:
Az eredmények azonnal megtekinthetők voltak
Az eredmények azonnal megtekinthetők voltak
Fotó megosztása:
Aratók, a martonvásárhelyi Erdélyi Magyar Tudományegyetem csapata a 8458 méterre jutottak egy palackkal, övék az első díj.
Aratók, a martonvásárhelyi Erdélyi Magyar Tudományegyetem csapata a 8458 méterre jutottak egy palackkal, övék az első díj.
Fotó megosztása:
8156 méterrel a mások legmesszebbre jutott pneumobil, Martonvásárhelyről
8156 méterrel a mások legmesszebbre jutott pneumobil, Martonvásárhelyről
Fotó megosztása:
Ezt lássa át valaki
Ezt lássa át valaki
Fotó megosztása:
Digitális technika és bowden
Digitális technika és bowden
Fotó megosztása:
Egyenes vonalú mozgásból forgó mozgás, majd irányváltás
Egyenes vonalú mozgásból forgó mozgás, majd irányváltás
Fotó megosztása:
A KeSzkoSz a konstrukciós díj második helyezettje lett
A KeSzkoSz a konstrukciós díj második helyezettje lett
Fotó megosztása:
Különleges kialakítás
Különleges kialakítás
Fotó megosztása:
Inkább chopper mint autó
Inkább chopper mint autó
Fotó megosztása:
A kakuknak tört a lába
A kakuknak tört a lába
Fotó megosztása:
Hiába a matematika ha az anyag nem bírja
Hiába a matematika ha az anyag nem bírja
Fotó megosztása:
Ilyen teljesítményhez erősebb kerék kell
Ilyen teljesítményhez erősebb kerék kell
Fotó megosztása:
A gyorsasági visszafordítója
A gyorsasági visszafordítója
Fotó megosztása:
A sérült elszállítása
A sérült elszállítása
Fotó megosztása:
Megint egy kerék sérült
Megint egy kerék sérült
Fotó megosztása:
A kerék bírta de peremen fordult a fa doboz
A kerék bírta de peremen fordult a fa doboz
Fotó megosztása:
A Felix Oradea villája tört el
A Felix Oradea villája tört el
Fotó megosztása:
Itt már nem lehet semmit tenni
Itt már nem lehet semmit tenni
Fotó megosztása:
Nekik véget ért a verseny
Nekik véget ért a verseny
Fotó megosztása:
Nagy tengelytáv, jobb úttartás, de éppen csak elfért
Nagy tengelytáv, jobb úttartás, de éppen csak elfért
Fotó megosztása:
A Kawa kerék bírta a kiképzést
A Kawa kerék bírta a kiképzést
Fotó megosztása:
Látvány autózás két személlyel
Látvány autózás két személlyel
Fotó megosztása:
A közönség egyik kedvence
A közönség egyik kedvence
Fotó megosztása:
"Váltsál feljébb" szólt az instrukció a pálya széléről
"Váltsál feljébb" szólt az instrukció a pálya széléről
Fotó megosztása:
Itt is furómű volt a gyenge pont
Itt is furómű volt a gyenge pont
Fotó megosztása:
Nagyobb sebességnél beszitált az elsőkerék
Nagyobb sebességnél beszitált az elsőkerék
Fotó megosztása:
A kakukk új kereket kapott az egyik csapattól
A kakukk új kereket kapott az egyik csapattól
Fotó megosztása:
A fék felcelluxozva, a gyorsulásra felesleges
A fék felcelluxozva, a gyorsulásra felesleges
Fotó megosztása:
Egyelőre zsákutca
Egyelőre zsákutca
Fotó megosztása:
A gyorsasági futam 2. helyezetje és a gyorsulási verseny győztese
A gyorsasági futam 2. helyezetje és a gyorsulási verseny győztese
Fotó megosztása:
A fa doboznak ki legyen a támogatója?
A fa doboznak ki legyen a támogatója?
Fotó megosztása:
Finombeállítások kalapáccsal
Finombeállítások kalapáccsal
Fotó megosztása:
Sikerült a gyorsulásra összetákolni valamit
Sikerült a gyorsulásra összetákolni valamit
Fotó megosztása:
Jó ha van pillanatszorító a környéken
Jó ha van pillanatszorító a környéken
Fotó megosztása:
Nem tűnik egyszerűnek a csövezés
Nem tűnik egyszerűnek a csövezés
A feladat az volt, hogy olyan sűrített levegővel hajtott járművet kellett építeniük, amely a megadott műszaki feltételek mellett a legnagyobb hatásfokra képes.
A nevezőknek az Egri Rexroth bocsátotta rendelkezésre a meghajtásához szükséges pneumatikus vezérlő és végrehajtó elemeket. Egy katalógusból – bizonyos megkötések alapján – a diákok válogatták össze, milyen berendezésekre van szükségük. Mint megtudtam, a tervezések többsége nagyon tudatosan történt, volt, aki inkább a gyorsaságra, volt, aki a hosszú táv eléréséhez válogatta az alkatrészeit.
Egyelőre zsákutca
A legnagyobb feladat az egyenes vonalú mozgás forgó mozgássá való alakítása. Itt több utat is jártak. Feltűntek nagyon profi, gyártott fogaskerekek, fogaslécek, láncok kerékpár alkatrészekkel kombinálva, de volt, aki a klasszikus főtengely-hajtókar utat választotta.
Többen is alkalmaztak autó kormányműveket, és a szabadonfutóhoz Trabi alkatrészeket. Az egyik csapat egy komplett Trabantot alakított pneumatikussá. Sajnos mostoha körülmények között, egy hónap alatt végezték el az átalakítást, a tökéletes hatásfok kidolgozására nem volt lehetőségük. Két óriási munkahengerrel váltották ki a robbanómotort úgy, hogy egyenesen a hajtókarokra szerelték őket. A hozzá kapcsolódó vezérlésen és az autó könnyítésén kívül mást nem változtattak.
Az óriási nyomaték miatt hármasban elég volt indulni, a negyedik fokozat sajnos eltűnt. Hatékony működéshez a váltó átalakítása is szükséges lenne, mert nyomatékos ugyan, de túl alacsony a fordulata, ráadásul nagyon nagy a légfogyasztása. Körülbelül 409 ütemet bír egy palackkal, ami ebben a mezőnyben versenyképtelenné teszi.
Különleges kialakítás
Matematikai modellezés előzte meg az építést
Egyes járműveket, mint például a BME Gyalogkakukkjának különleges formájú pneumobilját, először matematikai modellezés előzte meg. Dr. Szabó Tibor, a felkészítő tanár elmesélte, hogy a pneumatikus rendszer minden apró részletével számoltak, a csővezetékek ellenásásától kezdve a csőben lévő levegő kapacitásáig. Az érdekesség, hogy a valós és a mért adatok közel azonosak voltak.
Nem hiába három díjat, köztük a konstrukciós díjat is megkapták. Mikrokontrolleres vezérlésű a működés, külön programozták a gyorsasági és a takarékossági szakaszt. A gép alján puffertartály játssza ki gyorsulásokkor a gáztartályok reduktorának alacsony áteresztőképességét.
Két munkahenger szabadonfutóval hajtja a hátsó kereket, az alkatrészek autó és motorkerékpár bontóból, valamint internetes kereskedelemből származnak. A jármű vezérlése gázmarkolatról történik, a kijelzőn minden adat leolvasható. A modellezés után márciustól kezdődött a konkrét építés.
Itt már nem lehet semmit tenni
Itt már nem lehet semmit tenni
Oldalakat lehetne írni szinte minden csapat ötleteiről és különleges meghajtásairól. Viszont úgy vettem észre, hogy a meghajtás sokszor elvitte az erőforrásokat. A járművek alvázának, futóművének konstrukciós kidolgozása nem mindenhol volt tökéletes.
Amikor egy henger közel 600 kilogrammal húz, és közel 300 Nm nyomatékkal forgatja a főtengelyt, még a 150 kg-os acél vázon is érezni ment közben hogy hajlik. Ezek mellé néhány kemping bringa kerék, vagy egy BMX futómű nem elég. A gyorsasági szakaszon a visszafordítóban derült ki, hogy sokan alul méretezték a futóművet.
A Kawa kerék bírta a kiképzést
A Kawa kerék bírta a kiképzést
Az idei Év Pneumobilja díjat megszerző Debreceni Egyetem Széllovasok csapata is tanult a tavalyi hibákból: idén komoly zártszelvény vázzal és kölcsön Kawasaki motorkerékpár kerékkel érkezett.
Az első kerekek is speciálisak, csak a versenyre használták őket. A tesztek alatt ez a váz is meghajlott, erősíteni kellett. A hátulját háromszor fűrészelték szét, próbálkoztak váltóművel, robogó kerékkel.
Még csütörtök este is dolgoztak, keresve az optimális megoldást. Fél év tervezés után februárban kezdték az érdemi munkát, saját pénzből. A hallgatók egyenként jártak kuncsorogni egy kis támogatásárt a szponzorokhoz. Tavaly kb. 20 ezer forintot, idén 150 000 körül költöttek a győztes pneumobilra.
Napkollektor
Gondolták, hogy egy léghajtású versenyen óriási szerepe van a napsütésnek? Több hasonló megoldást láttam, de a legfeltűnőbb a Budapesti Műszaki Főiskola Airbag csapatának megoldása, amikor a hajtógázt feketére festett fűtőrendszeren és puffertartályon keresztül napenergiával hevítették.
Az edzések alatti napsütésben ez plusz 1 bar nyomást jelentett. Sajnos ezen a versenyen plusz energiabevitel nem történhet, pedig ebben lenne alternatíva, ugyanis versenyközben nagyon lehűl a gáz. Akár két- és félszeres teljesítmény is kivehető lenne, ha legalább 20 fokra visszamelegítenék a gázt. Ha komolyan lenne alternatívája a levegős közlekedésnek, akkor a versenyzők és konstruktőrök szerint ezt meg kell oldani.
Aratók, a martonvásárhelyi Erdélyi Magyar Tudományegyetem csapata a 8458 méterre jutottak egy palackkal, övék az első díj.
8 és fél kilométer egy palackkal
A sűrített levegős hajtásnak elsősorban városi közlekedésben lenne nagy szerepe, ugyanis hatótávolságban nem túl jó a léghajtás, viszont óriási előnye, hogy a feltöltés rendkívül gyors. Például, amíg megáll egy busz a megállóban, addig vidáman feltölthetné a rendszerét, és ha sűrű lennének az utánpótlási lehetőségek, akkor gigantikus tartály sem kell.
Arról nem is beszélve, hogy helyi károsanyag-kibocsátás nincs, sőt még tisztítják is a levegőt, ugyanis szűrt levegőt pufognak ki. Mexikóban taxitársaságok próbálkoztak már léghajtású autóval, és pár éve felröppent a hír a Tata és az MDI közös légautó projektéről, de azóta nem hallani róla.
Remélhetőleg az ilyen versenyek segítenek, hogy az arra fogékony mérnökök a közlekedés megreformálására orientálódjanak. Addig a kis ideig, amíg ez bekövetkezik, nézzék meg képgalériánkban a kísérleteket.