80-as korlát

Tegnap egy gyors hírben számoltunk be arról, hogy intelligens kamerákat telepítettek az M0 autóútra.

Szerettük volna megtudni, mennyire kell rettegni a dobozoktól, ha néha-néha túllépjük a szégyenszemre autóútnak nevezett, kétsávos bicikliösvényen a 80-as korlátot. Megkerestem hát a kamerákat szállító és fejlesztő hazai vállalatot, áruljanak el többet a technikáról. Tomolák Péter, a kamera terméktámogatója érdekes dolgokat mesélt.

Mér, de nem jön csekk

Nem mérnek sebességet az M0 új kamerái? 1
Ember a leállósávban, azonnali riasztás

Ember a leállósávban, azonnali riasztás

Ember a leállósávban, azonnali riasztás


Az első evidens kérdésre, hogy mér-e sebességet a kamera, a válasz igen, de mégsem úgy, hogy félnünk kelljen a sárga csekkektől. A kamera azért méri a sebességet, hogy érzékelje, amikor lelassul a forgalom és torlódás alakul ki. Hiteles sebességmérésre nem képes, nincs is ilyen funkciója. Csupán kamerával hitelesített sebességet mérni 100 százalékosan nem is lehet, ehhez kiegészítő lézeres vagy radaros berendezés kellene.

A magyar fejlesztésű telepített kamerák az autósok barátai, csak a mi biztonságunkat szolgálják, azokat az eseményeket érzékelik, melyek balesetveszélyesek lehetnek. Például ha valaki megáll a leállósávban, elkezd ott tolatni, vagy ne adj’ isten a forgalommal szembe megy. De azt is észreveszi, ha valaki keresztezi az utat – akár gyalogosan is. A zseniális a dologban, hogy mindezt emberi beavatkozás nélkül.

Számítógép minden kamerában

Adminisztráció hálózaton keresztül

Adminisztráció hálózaton keresztül

Adminisztráció hálózaton keresztül


Vagyis minden egyes kamerában van egy komplett számítógép,  processzorral, RAM-mal, ami – szintén házon belüli fejlesztésű – Traffic Intelligence nevű képfeldolgozó szoftvert futtat. Ez a program rengeteg dologra képes egy időben, a konfigurációknak megfelelően.

Például az említett mozgásfigyelés mellett rendszámot is le tud olvasni, illetve, ha szükség van rá, statisztikai feldolgozásokat végez. Mivel minden funkciója a kamerába van építve, így értékes informatikai és adatátviteli erőforrásokat spórolnak meg, nem a távoli szervereket terhelik. Az optikai kábelen csupán a kép, illetve az esetleges riasztás jut el a diszpécserközpontba.

27 éjjel is látó kamera

Az M0 vezérlőközpontjában van egy digitálisan modellezett autópálya-szakasz, rajta ikonok képében a kamerákkal. Ha riasztás van, egy kis ablakban feldobja a rendszer, hogy melyik kameránál milyen esemény történt. Például azt, hogy az 56-os kilométer 750. méterénél egy autó megállt. Ilyenkor a diszpécser megnézheti a telepített kamera képét, illetve a szintén telepített mozgatható és zoomolható (PTZ) kamerával az ügyeletes ráközelíthet az eseményre.

Az intelligens kamera

Az intelligens kamera

Az intelligens kamera


A VGA felbontású, éjjel is látó intelligens kamerákból összesen 27 darabot telepítettek. IP-alapú hálózati rendszeren kötötték rendszerbe őket. A kamerákkal felszerelésük után több helyszíni gond nincs, minden egyéb paraméterük hálózaton keresztül programozható. Egy kamera ára körülbelül 1500 euró a hozzá tartozó programmal együtt, ezért nem csoda, hogy magát a kamerát is lopásvédő rendszer őrzi.

Magyar agyak gyümölcse

Az Intellio nevű fejlesztőcégben körülbelül harminc ember dolgozik, ebből 15-20 fő a fejlesztőgárda. A külföldi értékesítéseken kívül az M0 biztosítása a legjelentősebb projekt, de például a budapesti Ferihegyi gyorsforgalmi útra is szereltek hasonló kamerát – bár az csupán statisztikai méréseket végez.

Természetesen a fejlesztés nem áll meg. Mostanában egy olyan rendszeren dolgoznak, amely az útpályába épített hurok segítségével a túlsúlyos gépjárművek folyamatos szűrésére alkalmas.

Bár általában gyűlöletes dolog, ha a Nagy Testvér figyelni kezd, de az M0 autóúton ez a figyelem nem a zaklatásunkat, hanem a biztonságunkat szolgálja. Végre barátunk lehet a kamera is!

Videó! Ezt is tudja az új kamera: