Hatalmas acéltömeg olcsón
Hatalmas acéltömeg olcsón

Hatalmas acéltömeg olcsón

Hatalmas acéltömeg olcsón


Mi a közös a kiskunmajsai 230-ezret futott melós Kadettben, a női tulajdonostól kezdetű ziccert kihagyni képtelen belvárosi Corsában és a betegágy Renault 11-esben? Gazdájuk mindegyiket nagyjából egy százasra tartja, és már régen nincsenek meg.

120-ért?

Virtuális pénztárcánkat egyhavi átlag keresetnek megfelelő pénzmennyiséggel töltöttük fel – 2008-as adat szerint hivatalosan 120 ezer és hétszáz forint, a „zsebbe”, és a „hagydcsakaszámlát” kategória nélkül -, majd ennek szellemében böngésztük a Autókeresőnk idevágó oldalait.

De mi a fenének kell ennyiért autó?

Megy ez, pedig nem látszik rajta

Megy ez, pedig nem látszik rajta

Megy ez, pedig nem látszik rajta


Nem, a vezetési élmény kifejezést most nagyon gyorsan verjük ki a fejünkből, itt ilyenről szó sincs. Egyetlen célunk van csak a kocsival, többé-kevésbé biztonságos körülmények közepette eljutni ikszből ipszilonba. Tehát végre a célból keresünk autót, amiért anno kitalálták. Nem faroknövelőnek, nem a szomszédnak és nem is azért, hogy kifejezzük önmagunkat.

Tényleg jók valamire?

Ez is nyugati, csak keletről

Ez is nyugati, csak keletről

Ez is nyugati, csak keletről


Akad kolléga, aki venne is magának ilyen autót – feltéve, hogy a járgányt sújtó mindenféle rafinált adók és díjak mennyisége nem lépné túl az autó értékét, a szükséges papírok beszerzésére fordítandó idő pedig a nettó egy hetet. A Nyugati mellett letámasztva minden reggel átlendítené őt a hajnali vonatozás utáni főváros-sokkon, hogy délután ugyanitt váljanak el. Békében, barátságban.

A második oldalon kihirdetjük a szabályokat és kiderül, van-e eladó autó ennyiért. Katt!


Sok pénzt nem vinne el a családi vagyonból, csak benzinre kellene költeni. Kötelező szerviz az elfekvőben már nem jár, legfeljebb nagy ritkán pár liternyi filléres olaj kellhet extraként a gépezetbe. Szintén meg lehetne spórolni a Cascót és hasonló felesleges kiadásokat is. Ha valaki meghúzza a parkolóban és sunyi módon nem hagy maga után semmit, sebaj. Százezres autó horpadása miatt csak a bolond hullajtja a könnyeit.

A szabályok:

Ami szép, az szép

Ami szép, az szép

Ami szép, az szép


Tehát a legolcsóbb, még vállalható nyugati autót keressük – Helsinki mellett most Japán is nyugat, ne tessék kötözködni, nem földrajzóra ez. Sok pénz nincs rá, és csak az Autókereső fővárosi kínálatát böngésszük, hiszen egy alig százezres autó kipróbálásáért, lefényképezéséért tízezreket eltankolni nem lenne bölcs dolog.

Szocialista autó kilőve, nagy többségünk szerint pár talán a Szamara és a Favorit kivételével ezek egyike sem alkalmas normális közlekedésre a XXI. században. Kicsit igazságtalanok vagyunk, hiszen jó néhányan ezek volánjai mögött kezdtünk ismerkedni az autóvezetés örömeivel, de hát mi már csak ilyen hálátlan dögök vagyunk.

Visszafogottan elegáns példány

Visszafogottan elegáns példány

Visszafogottan elegáns példány


A részletes keresés személyre szabása után jönnek az autók szép számmal, még válogatni is tudunk. A választékban sok a régi szocialista kocsi, a leharcolt, hirdetés szerint is több százezret futott gép, de találunk kulturált, fotó alapján is megkívánható darabot is. Neki is látunk a telefonálgatásnak. Az első féltucatnál még van valami lelkesedés, de a sokadik már elkelt válasz után fogy a lendület. Mindössze egyetlen járgány van, amin nem tudott túladni a gazdája, de ő éppen külföldön, így a mustra elmarad. Az összes, kicsit is fotogén filléres kocsit elvitték.

Akiknek beindult az üzlet
A jobb oldala milyen lehet?

A jobb oldala milyen lehet?

A jobb oldala milyen lehet?


Vannak, akik örülnek neki, hogy visszakerültek az utakra az ezeréves romhalmazok. Ők az alkatrészbizniszben érdekeltek. Sok a hirtelen újra aktív használatba vett öreg autó, az öreg autó öreg alkatrésze pedig hajlamos hamar cserét kérni. Ha ezen múlik, hogy mindenki időben ott legyen ahol lennie kell, akkor a kocsi meg is kapja a szükséges alkatrészeket.

Titkos informátorunk szerint nagyon pörög a biznisz a tizen-huszonéves kocsik kellékeinek piacán. Előkerülnek az évek óta raktárban porosodó kasztnielemek, kipufogóalkatrészek, javítókészletek, tömítések. A világhírű Magyar Kátyúk egész rendeket vágnak az öreg, szétkopott futóművek között, a gondozásmentes új autókhoz szokott tulajok kihagyják az olajszint-ellenőrzéseket, a hűtővíz utántöltögetését, márpedig egy ilyen matuzsálem motorháztetejét nem csak akkor kell nyitogatni, ha elfogyott az ablakmosó. Százezerért csak autó van, csoda nincs.

Tényleg több az öreg autó?
Nem vettem észre
1% ()
Nahát, tényleg, mennyi vén vacak!
1% ()
Én se bírtam fizetni a hitelt, veteránnal járok
1% ()

Nem csak a piacon fogy jól a filléres, de még mozgásképes autó, hanem a nagypapa régi Kadettje, Skodája is újra szolgálatba lép, amikor a fiataloktól visszaveszi a bank az évtizedes részletre bevállalt, ám hónapok alatt másfélszeresre nőtt havi törlesztőjű új kocsit. Mind Budapesten, mind vidéken feltűnően megnőtt az utóbbi évben a faros Skodák, kockaLadák, egyes Golfok, cseppKadettek aránya. Vagy csak mi látjuk így?