A Tesco kutak bevezetésük idején nagyon jó árakkal jelentek meg a piacon. Az üzemanyagot a MOL-tól független Mabanaft Hungária Kft-től szerezte be a cég, amely a brit Tesco hálózatot ellátó cég magyarországi leányvállalata. Az idő múlásával az ár egyre közeledett a többiekéhez, az utóbbi időben már nem is számított kiemelkedően jónak.
A köztudatban a Tesco mégis mint olcsó kút szerepelt, az 51 kútból álló hálózat sokaknak könnyen elérhető volt, és praktikus, hisz egy nagy bevásárlás után a tankolást is lerendezhették. A kicsit kedvezőbb árnak köszönhetően úgy nézett ki, hogy a Tesco-kutak virágoznak, ezért is csodálkoztam, amikor meghallottam a hírt, hogy a Tesco Global Áruházak Zrt. és a Shell Hungary Zrt. között együttműködési megállapodás jött létre, aminek keretében a Tesco 15 évre bérbe adja magyarországi benzinkútjait a Shellnek. A jövőben a Shell nemcsak a töltőállomást, hanem a kúton található üzlet üzemeltetését is ellátja.
Hát ez elsőre nem hangzik túl jól. A Shell soha nem az olcsó üzemanyag védjegye, bár az új kutakon a reklámszlogen így szól: „Shell üzemanyag Tesco áron”.
„A vásárlókért mindenkinél többet teszünk” és „Bánjunk úgy az emberekkel, ahogy szeretnénk, hogy velünk bánjanak”: olvasom a szlogeneket a tesco.hu oldalon. Remek; ebben a szellemben nem lehet akadálya, hogy megtudjam a központtól, mi áll a háttérben. A honlapon az „áruházak” menüpont alatt egy címmel be kell érnünk, de a „kapcsolat” menüpont is átverés, semmilyen elérhetőséget nem adnak meg, csak ha üzletet bérelnék, akkor állnak velem szóba. Se telefonszám, se e-mail, semmi az ég világon.
„A vásárlókért mindenkinél többet teszünk” szlogen visszhangzik a fejemben és tovább keresek. Nyilvános telefonkönyvben aztán találtam telefonszámot a Tesco Global Áruházak Zrt.-hez, ahol a telefonos menün keresztül próbáltam hívni a PR-osztályt. Kétszer 5, egyszer 10 percen keresztül csengettem eredménytelenül. Aztán próbát tettem a marketingnél, ahol felvették ugyan, de közölték, az ügyben a PR-osztály az illetékes, keressem őket. Catch 22.
Könnyítésként adtak egy központi kezelőt, aki ismét többször eredménytelenül próbált kapcsolni a PR-osztályra. Az internetes keresés egy tescoszolgaltatasok@hu.tesco-europe.com email címet is kidobott, gondoltam, ott is próbát teszek, de visszajött a levél. Ennél a pontnál adtam fel, sosem tudom meg, miért kellett egy jól menő hálózatot értékesíteni. (Lapzárta után aztán sikerült beszélnem a Tesco kommunikációs vezetőjével aki felhívta figyelmem a „sajtószoba” menüpontra ahol minden adat elérhető. Szóval rossz irányba indultam)
De ha a Tesco-kutaknak végük is, marad-e más áruházi kút? A konkurens Auchant egy telefonhívással elértem. Az illetékes elmondta, hogy a nagy áruházi benzinkutak mezőnyében a legalacsonyabb árat úgy tudják tartani, hogy a személyzet létszámát minimálisra csökkentették. Ez a gyakorlatban egy embert jelent, akinél a tankolás végeztével kell fizetni, és ezután engedi ki a vásárlót egy sorompón.
Minden egyéb művelet önkiszolgáló. Nem tervezik, hogy a jövőben bárkinek is eladják, vagy bérbe adják az üzemeltetési jogokat. A Metro ügyfélszolgálatánál sem tudtak segíteni, kérték, hogy írjak e-mailt a kérdésemmel. (A megjelenés után egy nappal a Metro Kommunikációs vezetője keresett telefonon. Kérdésemre elmondta, hogy független kereskedőtől az Envirochemtől vásárolják az üzemanyagot, és így tudják kedvező áron kínálni 11 hazai kútnál. A jövőben ők sem tervezik hogy a kútjaikat másnak adják át. )
A Shell központ meginterjúvolása sem ment gördülékenyen, pedig oda közvetlen kapcsolatom volt magához A Kommunikációs Vezetőhöz. Üzenetrögzítőre mondtam bánatom, és vártam a visszahívást. (Azóta kiderült, hogy az illetékes több napja nincs bent a cégnél nem tudja meghallgatni az üzenetrögzítőt, és ráadásul pár hete más munkakörben dolgozik) Aztán a kapcsolatokat megmozgatva sikerült beszélnem az egyik Tesco kutat átvevő üzletvezetővel.
A háttérről ő sem beszélt, de elmondta hogy átmosták, kitisztították a régi tartályokat, és Shell adalékolt minőségi üzemanyaggal töltötték fel, azt árulják, Tesco áron. A shopból eltűntek a Tesco termékek, a Shell üzemelteti az üzleteket saját árazással. Kérdeztem, hogy talán olcsóbb helyről is veszik az üzemanyagot, hogy tartani tudják a nyomott árat? Azt mondta, arra nincs mód, a Shell logó alatt csak Shell üzemanyag lehet, ami egyébként a Mol finomítóiban készül.
A shellesítés nemcsak azzal jár, hogy eltűntek az üzletből az olcsó csokik, hanem odalett az E85 Bioetanol is. A Tesco honlapján még büszkén hirdetik, hogy kapható náluk, de sajnos az erzsébeti és a nyíregyházi Tesconál sincs már alkohol.
A bioetanolt egy hazai gyártó szállítja a kutakhoz, a Shellnek nem érdeke, hogy saját piaca rovására más termékét forgalmazza. Majd ha a Shell is gyárt bioüzemanyagot, akkor talán esély lehet rá. De ugyanígy eltűnt a már szinte mindenhonnan kipusztult 98-as is, ami helyett V-Power prémium üzemanyag kapható a magasabb kompresszióra tervezett motorokhoz (FSI-k, TFSI-k), persze az már nem tescós áron (303,9 Ft – 2009.06.09).
„Meggyőződésem, hogy vásárlóink kedvezően fogadják majd a változást, és a továbbiakban is kedvező áron tölthetik fel autóikat üzemanyaggal” – mondta dr. Antal Erzsébet, a Tesco-Global Zrt. igazgatóságának tagja a sajtótájékoztatón, amikor bejelentették az összebútorozást. Én azért ennyire nem lennék optimista. Az erzsébeti kút közelében lakó ismerősöm mesélte, hogy a megszokásból oda járó autók gondolkodás nélkül fordulnak meg a Shell logó láttán, és pánikszerűen távoznak az Auchan-kút irányába.
95-ös benzin árak Budaörsön 2009. 06. 09-én |
METRO: 277,6 Ft AVIA: 280 Ft MOL (METRO mellett ): 283,9 Ft TESCO : 283,9 Ft AGIP: 284,9 Ft MOL (reptér) : 285,9 Ft |
Kicsit még kérdezősködtem az ágazatban dolgozó ismerőseimnél. Véleményük szerint a Tesconak már teher volt a kutak üzemeltetése. A Mollal nem tudtak megegyezni, így a versenyképes ár sem nagyon akart kijönni. Jelenleg egy fix bérleti díjjal megszabadultak a tehertől, így a boldogság kölcsönös, mert a Shellnek a piacszerzés jön jól. A Tesco benzinkútjainak átvételével a Shell magyarországi töltőállomás-hálózata 249 tagúra bővül. Hogy mit nyer ezen a vásárló, az jó kérdés. Hogy mit veszített, egyértelmű: tiszta, olcsó kutakat, ahol nem zaklatta borravalóra vágyó kutas.