Azt írja az újság: új gépeket vesz a Malév. Honnan is venné máshonnan, mint Oroszországból, hiszen a Magyar Légiközlekedési Vállalat betűszó mára egy orosz állami légitársaságot takar. Az oroszok pedig már csak ilyen kutyaütő, nacionalista, soviniszta népek, hogy az állam hajlamos támogatni a hazai ipart, hallatlan.
A Szuhoj 100-asok modern, fly-by-wire, azaz teljesen elektronikusan vezérelt gépek, elméletben nagyjából ugyanazt tudják, mint piaci vetélytársaik, az Embraer és a Bombardier százfős jetjei. Harminc darabot venne belőlük a Malév, összesen egymilliárd dollárért. Hogy ez sok vagy kevés, a fene tudja, mi itt a szerkesztőségben ritkán veszünk sugárhajtású repülőgépeket. Néha veszünk viszont autókat, és mivel nem csak az autókat szeretjük, hanem úgy általában mindent, amivel emberek helyet változtatnak, megnéztük, mi is ez a Szuhoj 100. Könnyen ment, áldja Isten a Wikipédiát!
A gyártó céget 1939-ben alapították, jelenleg 25%-ban olasz tulajdonban van. Azok a fránya olaszok is szívesen támogatják a hazai gazdaságot, tehát a 100-as sorozat belterének formatervezésében a Pininfarina is részt vett. Ennek nagyon örülünk, hiszen egy repülőgépen nagyon fontos, hogy kívül-belül szép legyen.
Az olasz autók is arról híresek, hogy szépek. És miről híresek még? A megbízhatóságukról? A remek ADAC-hibastatisztikákról? A TÜV-riportokban elnyert előkelő helyezésekről? Ezekről kevésbé, de egye fene, egy repülő legfontosabb alkatrésze úgyis a motor. Na, és a Szuhoj 100-as motorjához van közük az olaszoknak? Nincs. Mert ahhoz, mily remek hír:
a franciáknak van közük. A PowerJet SaM146 jelzésű hajtóművek ugyanis orosz-francia koprodukcióban készülnek. A francia Snecma és az orosz NPO Saturn fejlesztették közösen, a motort 2007-ben a Paris Air Show-n mutatták be. Mire számíthatunk ezekkel kapcsolatban, mit is beszélnek a népek a francia motorokról az autós világban?
Videón a Szuhoj:
A kis benzinmotorok általában tartósak, megbízhatóak, komolyabb meghibásodásokra inkább a nagyobb blokkok hajlamosak. Hm. A francia dízelek viszont híresen finom járásúak, a HDI-kkel úgy 160 ezer kilométerig nem szokott gond lenni, márpedig a kerozin, a jetek üzemanyaga inkább a gázolajhoz áll közel, mint a benzinhez. 160 ezer kilométer az átlag magyar autósnak úgy 8-10 év. Egy modern európai intrakontinentális gépnek? Talán három hónapig is eltart, míg belekerül ennyi. No persze egy sugárhajtóművet nyilván a franciák is hosszabb élettartamra terveznek, mint egy dízelmotort. Nyilván.
No de ne rosszmájúskodjunk, végülis a Szuhoj 100 se nem olasz, se nem francia, hanem orosz. Milyen sztereotípiákat is ismerünk az orosz autókról? Megbízhatóak? Hát, nem feltétlenül, de legalább nagyon olcsó őket szervizelni. Ha tehát majd repülés közben fura csapágyhangokat is hallunk az ülés alól, ne aggódjunk, emiatt biztos nem emeli majd a Malév a jegyárakat. És ez a lényeg a polgári repülésben, nemde?
Cikkünk természetesen semmi más, mint aljas, rosszindulatú spekuláció. Az internetes sajtó csodája viszont, hogy ez itt és most szemünkre is hányható, kicsit lejjebb, a kommentablakban. Nyugodtan írd meg (miután regisztráltál, ha még nincs vezesses profilod), hogy milyen hülyeség ez az egész, és ha Szuhoj hozza a kocka-Lada színvonalát, a Malév és az utasok csak nyerhetnek! Vagy oszd meg velünk aggályaidat, ha neked is vannak olyanjaid, mert volt kocka-Ladád!