Ez is IFA, csak nem látszik rajta
Ez is IFA, csak nem látszik rajta
Fotó megosztása:
Nem is strandkorlátkék
Nem is strandkorlátkék
Fotó megosztása:
Hopp, egy imperialista szabotőr
Hopp, egy imperialista szabotőr
Fotó megosztása:
Az úti tetű hátul lapít
Az úti tetű hátul lapít
Fotó megosztása:
Volga nagytakarítás alatt
Volga nagytakarítás alatt
Fotó megosztása:
Meggyőző tömeg
Meggyőző tömeg
Fotó megosztása:
Felújítás alatt
Felújítás alatt
Fotó megosztása:
Öntudatra ébredt fűnyíró
Öntudatra ébredt fűnyíró
Fotó megosztása:
Csodás ívek
Csodás ívek
Fotó megosztása:
Idétlenkék
Idétlenkék
Fotó megosztása:
Kétszínű
Kétszínű
Fotó megosztása:
Az égvilágon semmi köze a velocipédhez
Az égvilágon semmi köze a velocipédhez
Fotó megosztása:
Színes vasak a műbőr alatt
Színes vasak a műbőr alatt
Fotó megosztása:
Nagyvonalú skálázás
Nagyvonalú skálázás
Fotó megosztása:
Rémisztő látvány
Rémisztő látvány
Fotó megosztása:
Csontváz
Csontváz
Fotó megosztása:
Ne kerülje el a figyelmüket a hanyagul kitárt elefántfül
Ne kerülje el a figyelmüket a hanyagul kitárt elefántfül
Fotó megosztása:
Van még szabad hely
Van még szabad hely
Fotó megosztása:
Konzervnyitás után
Konzervnyitás után
Fotó megosztása:
Gyári sötétítés
Gyári sötétítés
Fotó megosztása:
Škoda, így nem meglepő, hogy itatni kell
Škoda, így nem meglepő, hogy itatni kell
Fotó megosztása:
Vegyük át, hol is van az egyes?
Vegyük át, hol is van az egyes?
Fotó megosztása:
Balra el, jobbra el
Balra el, jobbra el
Fotó megosztása:
Drótkormány
Drótkormány
Fotó megosztása:
Igazi autóforma
Igazi autóforma
Fotó megosztása:
Szilák?
Szilák?
Fotó megosztása:
Földúton sem jön zavarba
Földúton sem jön zavarba
Fotó megosztása:
1969-es Volga M21
1969-es Volga M21
Fotó megosztása:
Nyomatékos motor duruzsol benne
Nyomatékos motor duruzsol benne
Fotó megosztása:
Háromfokozatú a váltó
Háromfokozatú a váltó
Fotó megosztása:
Egybepad és kormányváltó
Egybepad és kormányváltó
Fotó megosztása:
Csalás, itt nincs helye a Csodaszarvasnak!
Csalás, itt nincs helye a Csodaszarvasnak!
Fotó megosztása:
Szépen csukódnak az ajtajai is
Szépen csukódnak az ajtajai is
Fotó megosztása:
Dombornyomott szöveg
Dombornyomott szöveg
Fotó megosztása:
Csodálatos műszerfal
Csodálatos műszerfal
Fotó megosztása:
Hatcsavaros kerékfelfogatás
Hatcsavaros kerékfelfogatás
Fotó megosztása:
Az istálló
Az istálló
Fotó megosztása:
Rém egyszerű
Rém egyszerű
Fotó megosztása:
Nem Photoshop, tényleg van ilyen járgány
Nem Photoshop, tényleg van ilyen járgány
Fotó megosztása:
Pótkerék, csomagtartó. Zavarba ejtő nagyvonalúság
Pótkerék, csomagtartó. Zavarba ejtő nagyvonalúság
Fotó megosztása:
Senki ne röhögjön!! Ez szép!
Senki ne röhögjön!! Ez szép!
Fotó megosztása:
De mitől rokkantkocsi?
De mitől rokkantkocsi?
Fotó megosztása:
Irgalmatlanul zajos
Irgalmatlanul zajos
Fotó megosztása:
Önkényuralmi verescsillag
Önkényuralmi verescsillag
Fotó megosztása:
Vörös műbőrpamlag
Vörös műbőrpamlag
Fotó megosztása:
Kopogós műanyagnak nyoma sincs
Kopogós műanyagnak nyoma sincs
Fotó megosztása:
Az apró kerekek miatt nagyon ráz
Az apró kerekek miatt nagyon ráz
Fotó megosztása:
Cserreg, kattog, de megy
Cserreg, kattog, de megy
Fotó megosztása:
Műbőrbe csomagolt motor
Műbőrbe csomagolt motor
Fotó megosztása:
Elfuserált egy jószág
Elfuserált egy jószág
Fotó megosztása:
Hűtőzseb
Hűtőzseb
Fotó megosztása:
Ezt látja a velorexes, amikor egy Csajka húz el mellette
Ezt látja a velorexes, amikor egy Csajka húz el mellette
Fotó megosztása:
Antennaforgató
Antennaforgató
Fotó megosztása:
Kabrióként is vidám
Kabrióként is vidám
Fotó megosztása:
Csajozni ne ezzel menjünk!
Csajozni ne ezzel menjünk!
Fotó megosztása:
Ebédszünet van, pihennek a vasak
Ebédszünet van, pihennek a vasak
Fotó megosztása:
Már megint itt a szarvas
Már megint itt a szarvas
Fotó megosztása:
V8-as batár
V8-as batár
Fotó megosztása:
Sej, a mi lobogónkat...
Sej, a mi lobogónkat...
Fotó megosztása:
Sej, a mi lobogónkat…
Legutolsó látogatásunkkor már jó pár régi KGST gyöngyszemet végigtapogathattunk, vezethettünk, így most a legkevésbé szép, és autónak legkevésbé nevezhető rémségekbe próbáltam meg betuszkolni mind a 190 centimet. Két szocialista rokkantkocsi mellett még egy Volgát is kipróbálhattam. De vegyük őket sorba!
Velorex
Az égvilágon semmi köze a velocipédhez
Az égvilágon semmi köze a velocipédhez
Elsőként a Velorexet véstem fel a reggeli indulásnál kapott kívánságlistámra. Gyerekkoromból csupán annyi emlékem volt ezekről a félig autó, félig motor szörnyetegekről, hogy jóapám bosszankodik miattuk, ha valahol elénk keveredtek.
Büdösek és lassúak voltak, nem véletlenül hívták őket Útitetűnek. De még sosem ültem benne, így most nem lehetett kihagyni.
Két személy, két henger, három kerék
Nagyvonalú skálázás
Nevének eredetét sokan a „velocipéd” és a „rex” szavakhoz kötik, de nem kell bedőlni, van az erőltetett „kerékpárkirályná” jobb válasz is a rejtélyre. Latinszakosok, Velorex-őrültek a cikk végén világosíthatják fel a tudatlan néptömegeket. Kérem, tegyék meg!
De a név nem is annyira lényeges, nézzük inkább, mitől is megy ez a gép. A spártai külső aránylag tágas belsőt takar, amelyben a jobb sorsra érdemes két utas egymás mellett foglal helyet.
A csehszlovák járgányt kéthengeres, 350-es Jawa motor próbálja mozgásban tartani. Ilyenkor a kinti hangzavarnál jóval nagyobb zajterhelés éri a bent ülőket. Velorexet kormányozni lidérces feladat, a motorkerékpár kerekek alig fordulnak valamicskét.
Hínár
Műbőrbe csomagolt motor
Fénykorukban a rendesen karbantartott Velorexek nem számítottak lassúnak, akár 85 km/órás tempót is el lehetett érni velük.
Nekünk ez nem jött össze, valami galád hínár eltömítette a karburátort – az út szélén szerelve pillanatok alatt hozzáférni bármelyik alkatrészhez – így az ígéretes első kör után váratlanul le kellett stoppolnom egy másik öreg jószágot. De sebaj, mentem néhány kilométert a barna műbőrbe kötött legendával. Ez is valami.
Kattintás után Volga ment meg, majd a szovjet rokkantkocsival száguldok egy nagy kört
Volga M21
Egy igazán puccos, vidámzöld Volgát sikerült elcsípnem. Odabent boldogan fedeztük fel a fényáteresztő műanyagból – plexiből – készült műszerfalbuborékot. Ezzel mostanában Citroënekben találkozunk, de a szovjet mérnökök már fél évszázada csináltak ilyet. Hihetetlen.
Háromfokozatú a váltó
Az 1969-ből való benzines járgány kormányváltóját szokni kellett, de az alacsony fordulaton is nyomatékos motort már bármelyik mai benzines autó megirigyelhetné. Kár, hogy mindössze három fokozat között lehet váltogatni, így hamar elérjük a nyolcvan körüli csúcssebességet.
A motorháztetőn díszlő szarvas sajnos nem korhű, ebben az időben már a szovjetek sem tettek mázsányi állatszobrokat az autók elejére. Van ebben anyag anélkül is.
SzMZ
Senki ne röhögjön!! Ez szép!
Senki ne röhögjön!! Ez szép!
Nem, a látszat ellenére ez nem valami vicc. A Velorexhez hasonlóan az SzMZ-t is rokkantaknak gyártották. Hogy ez pontosan mit jelent, elképzelésem sincs, hiszen a sikeres vezetéséhez az összes létező végtagunkat be kellett vetni. Van benne három pedál, két váltókar, kézifék, a régi kis Polskihoz hasonló kar az önindítóhoz, és egy roppant mókás közvetlen kormány, amivel fél fordulat a világ.
Az 1958-as, hiányos alapanyagból összerakott kiskocsiban a tarkónk mögött motorkerékpárból kihasított erőmű kerreg. Itt éppen az IZS Planeta egyhengeres blokkja. Hangja rémisztő, fél óránál többet nem szívesen utaznék vele.
Pótkerék, csomagtartó. Zavarba ejtő nagyvonalúság
Pótkerék, csomagtartó. Zavarba ejtő nagyvonalúság
A rossz utakat nem tolerálja, apró kerekei kirázzák az ember fogait is. Viszontl a járgány roppant finom szerkezet, kis gyakorlás után már élvezhetőek vele a kilométerek. Főleg a kanyarok, fordulók tréfásak, hála a gokart kormánynak.
Szintén nagy poén benne az irányváltó, amellyel eldönthetjük, hogy előre, vagy hátra akarunk-e négy sebességi fokozattal gazdálkodni. A száguldásra 15 lóerő áll rendelkezésre, tehát nem léptük át vele a hangsebességet. Jó időben kabriózni is lehet az SzMZ-vel, de ne erőltessük, csajozásra teljesen alkalmatlan.