Nincs három hete, hogy beszámoltunk a Tesco kutak megszűnéséről, illetve arról, hogy a Shell 15 évre bérbe vette a hardvert, és „Shell minőségű üzemanyagot kíván forgalmazni Tesco áron”. Ma volt a hivatalos átadó: július második hetétől az eddigi 51 darab Tesco kút hivatalosan is Shell színekben üzemel tovább.
Első ránézésre tagadhatatlanul megszépültek a kutak. Az önkiszolgáló jelleg kiegészült a teljes kiszolgálással, azaz szélvédőmosással, a keréknyomás és folyadékszint ellenőrzésével.
Aki szereti magát kiszolgálni, sőt, határozottan tartózkodik a kutasoktól, megkapja a vágyott magányt a továbbiakban is, vagyis külön szigetet alakítottak ki az önkiszolgáló vásárlóknak. Konkrétan: ha a budaörsi kútnál a jobb oldalra állunk, kiszolgálnak, a bal oldali soron viszont magunk tankolhatunk. Természetesen a két sor árai azonosak, és a bal soron is kiszolgálnak, ha igényeljük, és van rá kapacitás.
Az ígéretek alapján az árak – a 95-ös és a dízel üzemanyag esetében – a tescós árszínvonalhoz igazodnak. Az egyéb, újonnan megjelenő prémium üzemanyagok viszont olyan áron kerülnek forgalomba, mint bármely Shell kúton.
A nagy piros V-Power transzparensektől nem kell azonnal megriadni. Ha betér a vásárló, már a régi árakat látja a 95-ös és dízel oszlopoknál. Budaörsön a három héttel ezelőtti átadást követően valóban maradt a Tesco ár. Persze azóta volt áremelkedés, és a jövőt sem látjuk előre.
A shopokban Shell üzemeltetés zajlik, ami azt jelenti, hogy azt az áruválasztékot tartják, amely más Shell shopokban is megtalálható. A régi gyakorlat teát megszűnt, vagyis Tesco márkájú termékek nem szerepelnek a polcokon, az üzlet jóval drágább lett, mint régen.
„Az együttműködés jelen állapotában nem terjed ki a shopok ellátására, de reméljük, ezen a téren lesz változás. Minden egyes termékkategóriában található a Tesco árszínvonalához igazított termék, sőt, azt kell mondanom, hogy a most átvett shopok árai alacsonyabban, mint más Shell hálózatban működő shopok árai.” – válaszolt ezt firtató kérdésemre Erényi Balázs, a Shell Hungary Zrt. Igazgatóságának elnöke.
„Dolgozunk rajta” – hangzott az ígéretes és misztikus válasz Antal Erzsébet, Tesco Global Zrt. igazgatósági tag szájából is. – „Gyorsan jött létre a megállapodásunk, nem lehetett mindent egyik napról a másikra megoldani.”
A válaszokból úgy éreztem, nincs még minden veszve, talán nemsokára megint sajtótájékoztatóra hívnak, amikor bejelentik, ismét visszatér a Tesco ár a Shell shopba.
A másik szívfájdalmam az E85 bioüzemanyag eltűnése a Tesco kutakról. A következő oldalon kiderül, vajon valaha lesz-e – a kötelező bekeverésen kívül – bioüzemanyag a Shell kutakon.
A Shell üzemanyag-portfoliójában – vagyis népiesen szólva kínálatában – nem szerepel az E85 (85% alkohol, 15% benzin) üzemanyag, ezért a eddigi két E85-öt is forgalmazó Tesco kútról azonnal eltűnt.
A Shell kutakon a technikai háttér miatt kettő, esetleg három üzemanyag forgalmazható, és ezek között nem szerepel az E85. „Ez a döntés jelenleg végleges, de látni kell, hogy a magyar üzemanyagpiac milyen irányba fejlődik tovább.
A kereslet jelenleg nem igazolta vissza, hogy érdemes lenne az E85-tel foglalkozni. Nincs ezzel kapcsolatban stratégiai döntés, hogy a Shell forgalmazhat, vagy nem forgalmazhat, csupán a kereskedelmi igények függvényében döntenek.” – mondta Erényi Balázs.
Ez E85 elveszett ugyan, de ahogy Makai Melinda mondta: „Az együttműködéssel viszont valamivel többet tudunk adni. Mindent nem lehetett elsőre integrálni.”
Persze ez nem jelenti azt, hogy a Tesco nem folytatja tovább a környezetbarát megoldások keresését. „2020-ra a 2006-os értékekhez képest a széndioxid-kibocsátást a felére kell csökkenteni. Ez vonatkozik az áruház üzemeltetésére és a logisztikára is. Vizsgáljuk a speciális kamionok, elektromos járművek alkalmazásainak lehetőségét is.
Az energiafogyasztásunk eddig közel 7%-kal csökkent a tavalyi időszakhoz képest, ami azért jelentős, mert a Tesco Magyarországon a 7. legnagyobb energia felhasználó. A környezetvédelem csoportszintű törekvés, de Magyarország áll legelöl ezen a téren.”
„Azt azért elkerülném, hogy az E85 megszűnésével azt a képet süssék ránk, hogy a Shell nem felelősségteljesen viselkedik ebben a témában” – folytatta Erényi Balázs. „A Shell kereskedelmi programjában azt gondolja, hogy a bioetanol jelenlegi formájában nem alkalmas a probléma megoldására, főleg nem hosszú távon.
Ezért bizonyos kivárásunk van ezen a területen, miközben borzalmas erőfeszítéseket teszünk abban az irányában, hogy milyen bioüzemanyagok jelentik a jövőt.
A két E85 kút működésének fenntartása kereskedelmileg nem volt indokolt, miközben a jövőben remélhetőleg nagyobb programokkal lehet előjönni, aminek nagyobb hatása lesz. Ha az E85 üzletileg rentábilis lenne és megvolna a technikai háttér, megjelenhetne a Shell kutakon, vagyis nem elvi az elhatárolódás.”
Az elmondottak után sok kétség mellett bizakodás is ébredt bennünk. A Tesco kutak eddig sem voltak a legolcsóbbak, most az átszínezéssel szinte biztosra vesszük, hogy emelkedni fognak az árak, és az aktuális kút környezetében lévő töltőállomásokhoz fog igazodni az árképzés.
A forgalmazók a prémiumbenzineken keresnek legjobban, ezért ezek a promóciója erősödik. Viszont van remény, hogy a Tesco melletti Shell kutak üzletei olcsóbbak legyenek, és tulajdonképpen a bioüzemanyagok ügye sincs véglegesen lezárva.
Az idő majd eldönt mindent. Csak megérjük…