Mindössze két mozijegy áráért az Allianz akkor is segítséget nyújt, ha kifogy az üzemanyag. Nyaralás előtt nem árt, ha az ember minden lehetséges módon felkészül, hogy felhőtlen pihenését ne hiúsíthassák meg kellemetlen meglepetések
Így is lehet, de nehezebb

Így is lehet, de nehezebb

Na! Hová menjünk?


Az idei nyáron talán újra felpezsdül az élet a hazai fürdőhelyeken, de akár úgy is spórolhatunk az utazáson, hogy autóba ülünk repülő helyett. Ha mégis hazai vizekre eveznének, mondjuk egy menő kempingtúrára, akkor is hasznosak lehetnek a következő infók.

Mennyi pénz kell?

Pénz vagy bankkártya, ezek a legfontosabb tételek. Ha ezek megvannak (a kellő mennyiségben), gyakorlatilag már nagy baj nem lehet. De amennyiben lehetőség van rá, mindig fölfelé kerekítsük a költségvetést.

Ezenfelül, ha a külföldi autópályát készpénzzel kell fizetni, ne felejtsünk el aprót is bekészíteni az autóba. Gondoljunk továbbá az esetleges bírságra és természetesen a benzinköltségre. És ne higgyük azt, hogy csak Budapesten szívás parkolni. A legtöbb turistagócpontnál szednek vámot a parkőrök.

A pénz, illetve a kártya biztonságos tárolásának szerencsére már számtalan praktikus megoldása van. A kedvencem a féknyomos alsónadrágba rejtett változat.

A legfontosabb tételek egy autós nyaraláshoz 46

Nem elég csak bepakolni!

Biztonságos így?

Biztonságos így?

Biztonságos így?


A berámolás sokkal fontosabb, mint gondolnánk. Sose tornyozzuk a háttámlánál magasabbra a cuccot, mert a hűtőtáska, a gyermekbicikli vagy a bőrönd balesetkor hátulról előrerepülve ölni képes.

A nehezét közvetlenül a hátsó üléstámla mögé tegyük, hogy ne gyorsulhasson fel ütközéskor. Ha sehogy nem fér el a sok csomag, tetőboxot venni még mindig olcsóbb, mint nagyobb autót.

A kényelmes utazás érdekében könnyen elcsábulhat egy-egy utas, de ne engedjük, hogy az első utas a műszerfalra tegye fel a lábát. A kirobbanó légzsáktól az utas lába és a nyaka nem egészséges kölcsönhatásba kerülhet egymással. De ha nincs légzsák, akkor is életveszélyes, mert az öv így nem fog meg rendesen.

A minimum az olaj és a víz ellenőrzése

A telerámolt autó is megszenved a nyaralásért. A minimális rákészülés része legyen az olajszint és a hűtőfolyadék ellenőrzése, szükség esetén ezek korrigálása.

Hoppá, éreztem, hogy valami nem stimmel

Hoppá, éreztem, hogy valami nem stimmel

Hoppá, éreztem, hogy valami nem stimmel


Aki utánfutót vontat és/vagy hegyvidéki nyaralást tervez, méresse meg a fékfolyadék forráspontját, ne csak a fékfolyadék szintjét ellenőrizze le! Ha bármely folyadékból jelentős mennyiséget kell pótolni, nézessük meg az okát indulás előtt.

Amennyiben minden OK, töltsük fel az ablakmosótartályt, rakjunk el tartalékot. Növeljük meg a gumik légnyomását a teljes terheléseshez előírt értékre. Ez egyébként csökkenti a fogyasztást is. Ja és persze ellenőrizzük a pótkerék légnyomását is!

Lerobbanás esetén a körülményektől függően döntsünk arról, hogy az utasok a kocsiban maradjanak-e. Ha van védőkorlát az út mellett, inkább mögötte tartózkodjanak, mint az autóban, és ne feledkezzünk meg a fényvisszaverő mellényről, amely amellett, hogy a legtöbb országban kötelező, nappal is javítja a láthatóságot.

Következzen néhány kedvelt helyszín legegyszerűbb megközelítésének leírása, illetve a matricadíjak, benzinárak. Ha Ön is tudná bővíteni, ne habozzon beírni a cikk kommentbe. Ott van lent a lap alján! :)


Olaszország

Ha nem megyünk túl messzire, és megelégszünk például Jesolóval, akkor is 7-8 órás autózás vár ránk, persze a kötelező 3-4 pihenő beiktatásával. Hatalmas tévhit, hogy a Balaton felé érdemes startolni. Hegyeshalom, Parndorf, Graz, Klagenfurt, Udine, Treviso végig autópályán és már ott is vagyunk. Lehet, hogy hosszabb, de egyszerűbb. Jesolóban található egyébként Olaszország legjobb gokartpályája és aquaparkja.

Látkép

Látkép

Velence


Mivel Velence innen már csak egy órára van, a lagúnákat akár helyi járatokkal is meg tudjuk közelíteni, a parkolás úgy is nehézkes Velence környékén.

Dél-Franciaország

Marseille tűnik a leglogikusabb választásnak. Gyönyörű tengerpart, hamarosan kezdődő focibajnokság a jövő sztárjaival, izgalmas ételek, borok. Az út felét úgy kell megtenni, mintha Jesolóba mennénk, onnan pedig Padova, Brescia, Piacenza, Genova és Cannes érintésével jutunk el a leggyorsabban Marseille-be. Érdemes egyébként Olaszországban aludni egyet, a 15 órás út egyben azért elég húzós lenne. Esetleg dönthetünk úgy is, hogy Cannes-t elhagyva megnézzük a csendőröket St. Tropez-ban.

Spanyolország

Hegyi utakon előfordulhat

Hegyi utakon előfordulhat

Hegyi utakon előfordulhat


Csak a legbátrabbak vágjanak bele az 1950 km megtételébe Barcelonáig. Marseille-ig már ismerjük az utat, innen még kb. 5 órás kalandtúra vár ránk. Persze ha egyszer odaérünk, minden megváltozik. Bikaviadal, vörösborok tömkelege, Ronaldinho és társai élőben. Csak hazajönni ne kellene, mert a 18 órás út visszafelé is érvényes, az útiköltség pedig nagyjából 120 ezer forint egy autóra.

Ausztria

Nem hiszem, hogy csak Bécs az elfogadható célállomás Ausztriában. Menjünk inkább a Wörthi-tóhoz Klagenfurt mellé. A kristálytiszta csillogás láttán majd sokkal könnyebb lesz elfogadni, hogy a Balatonnál vagy 10 fokkal hidegebb a víz. Itt is érdemesebb egyébként az autópályát választani és Hegyeshalom felé indulni. Ha az idő a legfontosabb tényező, majdnem egy órát spórolhatunk ezzel. A kötelező shoppingolást hazafelé ejtsük meg.

Horvátország

Split a tenger felől

Split a tenger felől

Split a tenger felől


Split – a legnagyobb horvát kikötőváros – 740 kilométerre fekszik Budapesttől, az Adria partján. Az utazás ennél egyszerűbb nem is lehetne. Végig az M7-esen, és Letenye után már el sem lehet téveszteni. A hármas pályán irány a főváros, Zágráb, ahonnan még három óra az út, persze itt is végig autópályán. Matrica nincs, a pályán szakaszonként kell fizetni, a kuna mellett lehet euróban is!

Egyébként, ha már idáig eljöttünk, felmerülhet a kérdés, hogy miért ne menjünk tovább. A kikötőből komp jár át Brac szigetre, ahol izgalmas part menti városokat fedezhetünk föl. Az én személyes kedvencem Bol, itt található az aranyszarv, ami a látszat ellenére nem teljesen homokos.

Ország
Ólommentes benzin
átlagár/liter
(euróra átszámolva)
Autópályadíj (személyautó)
Ausztria
1,10
Matricás rendszer: 10 napos 7,70 euró; 2 havi 22,20 euró; éves 73,80 euró – Részletek
Bulgária
0,95

Csehország
1,13
Matricás rendszer: 7 napos: kb. 2200 Ft; 1 hónapos kb. 3300 Ft; éves kb. 10 000 Ft – Részletek
Finnország
1,34
Franciaország
1,26
Kapus rendszer – Részletek
Görögország
1,04
Horvátország
1,06
Kapus rendszer – Részletek
Lengyelország
1,02
Kapus rendszer: az A1-es, A2-es, A4-es és az A8-as autópályák fizetősek – Részletek
Magyarország
1,14
e-matrica: 4 napos nyáron 1530 Ft; 10 napos 2550 Ft; havi 4200 Ft; éves 37 200 Ft – Részletek
Németország
1,32
Ingyenes – Térkép
Olaszország
1,29
Kapus rendszer: 80 fizetős szakasz; kb. 5 euró/100 km – Részletek
Románia
0,87
Spanyolország
1,08
Kapus rendszer: fizetős szakaszok, alagutak és hidak – Részletek
Svájc
Matricás rendszer: éves 40 SFR (~27 euró) – Részletek
Svédország
1,15
Szlovákia
1,17
Matricás rendszer: heti 4,97 euró; havi 9,95 euró; éves 36,51 euró – Részletek
Szlovénia
1.10
Matricás rendszer: heti 15 euró; havi 35 euró; éves 95 euró + Karawanken alagút: 6,50 euró! – Részletek