Az idei nyáron talán újra felpezsdül az élet a hazai fürdőhelyeken, de akár úgy is spórolhatunk az utazáson, hogy autóba ülünk repülő helyett. Ha mégis hazai vizekre eveznének, mondjuk egy menő kempingtúrára, akkor is hasznosak lehetnek a következő infók.
Mennyi pénz kell?
Pénz vagy bankkártya, ezek a legfontosabb tételek. Ha ezek megvannak (a kellő mennyiségben), gyakorlatilag már nagy baj nem lehet. De amennyiben lehetőség van rá, mindig fölfelé kerekítsük a költségvetést.
Ezenfelül, ha a külföldi autópályát készpénzzel kell fizetni, ne felejtsünk el aprót is bekészíteni az autóba. Gondoljunk továbbá az esetleges bírságra és természetesen a benzinköltségre. És ne higgyük azt, hogy csak Budapesten szívás parkolni. A legtöbb turistagócpontnál szednek vámot a parkőrök.
A pénz, illetve a kártya biztonságos tárolásának szerencsére már számtalan praktikus megoldása van. A kedvencem a féknyomos alsónadrágba rejtett változat.
Nem elég csak bepakolni!
A berámolás sokkal fontosabb, mint gondolnánk. Sose tornyozzuk a háttámlánál magasabbra a cuccot, mert a hűtőtáska, a gyermekbicikli vagy a bőrönd balesetkor hátulról előrerepülve ölni képes.
A nehezét közvetlenül a hátsó üléstámla mögé tegyük, hogy ne gyorsulhasson fel ütközéskor. Ha sehogy nem fér el a sok csomag, tetőboxot venni még mindig olcsóbb, mint nagyobb autót.
A kényelmes utazás érdekében könnyen elcsábulhat egy-egy utas, de ne engedjük, hogy az első utas a műszerfalra tegye fel a lábát. A kirobbanó légzsáktól az utas lába és a nyaka nem egészséges kölcsönhatásba kerülhet egymással. De ha nincs légzsák, akkor is életveszélyes, mert az öv így nem fog meg rendesen.
A minimum az olaj és a víz ellenőrzése
A telerámolt autó is megszenved a nyaralásért. A minimális rákészülés része legyen az olajszint és a hűtőfolyadék ellenőrzése, szükség esetén ezek korrigálása.
Aki utánfutót vontat és/vagy hegyvidéki nyaralást tervez, méresse meg a fékfolyadék forráspontját, ne csak a fékfolyadék szintjét ellenőrizze le! Ha bármely folyadékból jelentős mennyiséget kell pótolni, nézessük meg az okát indulás előtt.
Amennyiben minden OK, töltsük fel az ablakmosótartályt, rakjunk el tartalékot. Növeljük meg a gumik légnyomását a teljes terheléseshez előírt értékre. Ez egyébként csökkenti a fogyasztást is. Ja és persze ellenőrizzük a pótkerék légnyomását is!
Lerobbanás esetén a körülményektől függően döntsünk arról, hogy az utasok a kocsiban maradjanak-e. Ha van védőkorlát az út mellett, inkább mögötte tartózkodjanak, mint az autóban, és ne feledkezzünk meg a fényvisszaverő mellényről, amely amellett, hogy a legtöbb országban kötelező, nappal is javítja a láthatóságot.
Következzen néhány kedvelt helyszín legegyszerűbb megközelítésének leírása, illetve a matricadíjak, benzinárak. Ha Ön is tudná bővíteni, ne habozzon beírni a cikk kommentbe. Ott van lent a lap alján! :)
Olaszország
Ha nem megyünk túl messzire, és megelégszünk például Jesolóval, akkor is 7-8 órás autózás vár ránk, persze a kötelező 3-4 pihenő beiktatásával. Hatalmas tévhit, hogy a Balaton felé érdemes startolni. Hegyeshalom, Parndorf, Graz, Klagenfurt, Udine, Treviso végig autópályán és már ott is vagyunk. Lehet, hogy hosszabb, de egyszerűbb. Jesolóban található egyébként Olaszország legjobb gokartpályája és aquaparkja.
Mivel Velence innen már csak egy órára van, a lagúnákat akár helyi járatokkal is meg tudjuk közelíteni, a parkolás úgy is nehézkes Velence környékén.
Dél-Franciaország
Marseille tűnik a leglogikusabb választásnak. Gyönyörű tengerpart, hamarosan kezdődő focibajnokság a jövő sztárjaival, izgalmas ételek, borok. Az út felét úgy kell megtenni, mintha Jesolóba mennénk, onnan pedig Padova, Brescia, Piacenza, Genova és Cannes érintésével jutunk el a leggyorsabban Marseille-be. Érdemes egyébként Olaszországban aludni egyet, a 15 órás út egyben azért elég húzós lenne. Esetleg dönthetünk úgy is, hogy Cannes-t elhagyva megnézzük a csendőröket St. Tropez-ban.
Spanyolország
Csak a legbátrabbak vágjanak bele az 1950 km megtételébe Barcelonáig. Marseille-ig már ismerjük az utat, innen még kb. 5 órás kalandtúra vár ránk. Persze ha egyszer odaérünk, minden megváltozik. Bikaviadal, vörösborok tömkelege, Ronaldinho és társai élőben. Csak hazajönni ne kellene, mert a 18 órás út visszafelé is érvényes, az útiköltség pedig nagyjából 120 ezer forint egy autóra.
Ausztria
Nem hiszem, hogy csak Bécs az elfogadható célállomás Ausztriában. Menjünk inkább a Wörthi-tóhoz Klagenfurt mellé. A kristálytiszta csillogás láttán majd sokkal könnyebb lesz elfogadni, hogy a Balatonnál vagy 10 fokkal hidegebb a víz. Itt is érdemesebb egyébként az autópályát választani és Hegyeshalom felé indulni. Ha az idő a legfontosabb tényező, majdnem egy órát spórolhatunk ezzel. A kötelező shoppingolást hazafelé ejtsük meg.
Horvátország
Split – a legnagyobb horvát kikötőváros – 740 kilométerre fekszik Budapesttől, az Adria partján. Az utazás ennél egyszerűbb nem is lehetne. Végig az M7-esen, és Letenye után már el sem lehet téveszteni. A hármas pályán irány a főváros, Zágráb, ahonnan még három óra az út, persze itt is végig autópályán. Matrica nincs, a pályán szakaszonként kell fizetni, a kuna mellett lehet euróban is!
Egyébként, ha már idáig eljöttünk, felmerülhet a kérdés, hogy miért ne menjünk tovább. A kikötőből komp jár át Brac szigetre, ahol izgalmas part menti városokat fedezhetünk föl. Az én személyes kedvencem Bol, itt található az aranyszarv, ami a látszat ellenére nem teljesen homokos.
Ország | átlagár/liter (euróra átszámolva) |
|
Ausztria | |
|
Bulgária | |
|
Csehország | |
|
Finnország | |
|
Franciaország | |
|
Görögország | |
|
Horvátország | |
|
Lengyelország | |
|
Magyarország | |
|
Németország | |
|
Olaszország | |
|
Románia | |
|
Spanyolország | |
|
Svájc | |
|
Svédország | |
|
Szlovákia | |
|
Szlovénia | |