Dr. Bednár András, a felvonulás szervezője nem ismeretlen a villanyautósok körében. Majdnem két éve lobbizik egy német elektromos autóval a közlekedési minisztériumnál. A Holzenbliz kétüléses elektromos autó hazai gyártásáról tárgyaltak. Bár annak idején Kóka János is a projekt mellé állt, a sajtótájékoztatón kívül sajnos nem lett folytatás. Mégis, ahogy a mostani rendezvény is mutatja, Bednár úr nem adta fel.

16 éves tervezés
Néhány autót ki lehetett próbálni

Néhány autót ki lehetett próbálni

Néhány autót ki lehetett próbálni


Az elektromos autós felvonulást is magában foglaló Forma Zero projekt három fontos dologra fókuszál. Elsősorban szeretné felhívni a figyelmet a városi elektromos autózás fontosságára, ezért is tervezték a Roosevelt tér – József utca – Andrássy út – Hősök tere útvonalra a menetet.

Amikor a főváros légszennyezettsége a megengedett határérték tízszeresét is meghaladhatja (az elmúlt év novemberében történt ilyen legutóbb), nem szabad figyelmen kívül hagyni semmilyen alternatív megoldást. Az elektromos járművek megoldást jelenthetnek a városi légszennyezettség csökkentésére, főleg ha a villanyos töltést napkollektorokkal párosítják. Így az áramtermelésből adódó kihelyezett környezetszennyezést is minimalizálni lehet.

Minden feladatra lehet találni elektromos autót

Minden feladatra lehet találni elektromos autót

Elektromos jármű minden feladatra


A másik fontos szempont, hogy hiába a meglévő technológia, jelenleg szinte megfizethetetlen a villanyautózás. Például egy eredetileg benzinesnek készült kisautó átalakítása  átépítve, tesztelve, átépítési engedéllyel, járműgépész által lektorált műszaki-dokumentációval, közúti közlekedési vizsgával, szükséges papírokkal 6000 eurótól kezdődik. Ehhez jön az igények szerint az akkumulátor csomag, ami teljesítménytől függően 2600-5000 euró.

Tehát egy régi Suzuki Swift átépítése a jelenlegi árfolyamon 2 300 000 – 2 950 000 forint. Mivel jelenleg semmilyen kedvezményt nem élveznek az átalakított járművek, ezért ezekre a számokra kevesen mondanak igent. A támogatások szükségessége tehát elengedhetetlen a továbblépéshez.

A Margit-szigeten bérelhetjük az ElectroAuto Kft. építését.

A Margit-szigeten bérelhetjük az ElectroAuto Kft. építését.

A Margit-szigeten bérelhetjük


A harmadik fontos dolog a hazai szellemi tőke hasznosítása. Nálunk nagyobb hagyománya van az elektromos járműveknek, mint gondolnánk. Itt nem csak a régi Puli elektromos autókról beszélek; aki egy kicsit is odafigyel a hazai házi készítésű elektromos járművekre, tudhatja, hogy rendkívüli elmék foglalkoznak a témával. Itthon a Bosch is felkarolta a témát és a Széchenyi Egyetem Alternatív Hajtású Járművek versenyén is újabbnál újabb innovációk tűnnek fel.

A mostani felvonuláson hat autó vett részt. Ebből kettő gyári Reva elektromos autó volt. Kettő lengyel alapokra épülő, hazai gyártású margitszigeti sétakocsi, melyeket 2,1 kilowattos villanymotor hajt, és terepviszonytól függően 50-80 kilométert képesek megtenni egy töltéssel.

16 éves tervezés

16 éves tervezés

16 éves tervezés


Aztán ott volt a már említett német Holzenbliz kétüléses kisautó, amely 16 évvel ezelőtt a németországi Suhl városában készült és kb. 150-200 darabot állítottak forgalomba. A karosszéria terveit állítólag az F1 Sauber istálló mérnökei készítették, de az tény, aranyos formája még ma is megállja a helyét. Korszerűsítve talán lenne realitása a hazai gyártásnak.

A résztvevők között volt az egyik akkumulátor-beszállító cég elektromos autója, egy gyári Piaggio Porter Electric Van. Az olaszok egyenesen a közszolgáltatóknak, elsősorban a postának fejlesztették ezt a típust. A londoni PostExpón mutatták be 2008 szeptemberében. (Egyébként a Magyar Postának is van két elektromos hajtású járműve, amelyek Szentendrén teljesítenek szolgálatot.)

A Telma-2 még benzinnel ment

A Telma-2 még benzinnel ment

A Telma-2 Swift most még benzinnel ment


A felvonulásra sajnos műszaki problémák miatt nem jöhetett el a szervező TZ-ELMA Zrt. átalakított Elma-1 prototípusa, így azt továbbfejlesztett  – egyelőre még benzines működésű – testvére képviselte. Az ígéretek szerint a kék Elma-2 két hét múlva már elektromos üzemben fog működni.

Dr. Bednár András elmondta, hogy nem ez volt az utolsó ilyen jellegű megmozdulás. Több más terv mellett minden évben a hazai Forma-1-es futammal egy időben szeretnék megrendezni a felvonulást, sőt a Magyar vágtához hasonlóan szeretnének elektromos autó versenyt is rendezni, Forma Zero vágta néven.

A mostani rendezvényt négy nap alatt szervezték le, ami szép munka, bár igazán nagy durranás akkor lett volna, ha a hazai civil elektromos autóépítők is részt vettek volna rajta. És akkor még nem beszéltünk a hazai elektromos motorkerékpárokról sem. Gyáriban és építettben is szép a felhozatal.

Görög Zita is érdeklődött

Görög Zita is érdeklődött

Görög Zita is érdeklődött


Négy nap alatt nehéz összehangolni a dolgokat. Sokan nyaraltak, vagy más családi programjuk volt, és mivel kicsi a járművek hatótávolsága, vidékről nem egyszerű megoldani az autók ideszállítását sem.

Az ország egyik leggyorsabb elektromos autója, a két darab Il-18-as indítómotorral szerelt Kispolszki is éppen a Fiat 126 találkozóra tartott egy tréleren, csak pár percre látogatott ki a Hősök terére. Reméljük, legközelebb lesz több idő a felkészülésre, és nemcsak a gyártók, hanem az igazán elvetemült házi építők is ott lehetnek.