Dr. Bednár András, a felvonulás szervezője nem ismeretlen a villanyautósok körében. Majdnem két éve lobbizik egy német elektromos autóval a közlekedési minisztériumnál. A Holzenbliz kétüléses elektromos autó hazai gyártásáról tárgyaltak. Bár annak idején Kóka János is a projekt mellé állt, a sajtótájékoztatón kívül sajnos nem lett folytatás. Mégis, ahogy a mostani rendezvény is mutatja, Bednár úr nem adta fel.
Az elektromos autós felvonulást is magában foglaló Forma Zero projekt három fontos dologra fókuszál. Elsősorban szeretné felhívni a figyelmet a városi elektromos autózás fontosságára, ezért is tervezték a Roosevelt tér – József utca – Andrássy út – Hősök tere útvonalra a menetet.
Amikor a főváros légszennyezettsége a megengedett határérték tízszeresét is meghaladhatja (az elmúlt év novemberében történt ilyen legutóbb), nem szabad figyelmen kívül hagyni semmilyen alternatív megoldást. Az elektromos járművek megoldást jelenthetnek a városi légszennyezettség csökkentésére, főleg ha a villanyos töltést napkollektorokkal párosítják. Így az áramtermelésből adódó kihelyezett környezetszennyezést is minimalizálni lehet.
A másik fontos szempont, hogy hiába a meglévő technológia, jelenleg szinte megfizethetetlen a villanyautózás. Például egy eredetileg benzinesnek készült kisautó átalakítása átépítve, tesztelve, átépítési engedéllyel, járműgépész által lektorált műszaki-dokumentációval, közúti közlekedési vizsgával, szükséges papírokkal 6000 eurótól kezdődik. Ehhez jön az igények szerint az akkumulátor csomag, ami teljesítménytől függően 2600-5000 euró.
Tehát egy régi Suzuki Swift átépítése a jelenlegi árfolyamon 2 300 000 – 2 950 000 forint. Mivel jelenleg semmilyen kedvezményt nem élveznek az átalakított járművek, ezért ezekre a számokra kevesen mondanak igent. A támogatások szükségessége tehát elengedhetetlen a továbblépéshez.
A harmadik fontos dolog a hazai szellemi tőke hasznosítása. Nálunk nagyobb hagyománya van az elektromos járműveknek, mint gondolnánk. Itt nem csak a régi Puli elektromos autókról beszélek; aki egy kicsit is odafigyel a hazai házi készítésű elektromos járművekre, tudhatja, hogy rendkívüli elmék foglalkoznak a témával. Itthon a Bosch is felkarolta a témát és a Széchenyi Egyetem Alternatív Hajtású Járművek versenyén is újabbnál újabb innovációk tűnnek fel.
A mostani felvonuláson hat autó vett részt. Ebből kettő gyári Reva elektromos autó volt. Kettő lengyel alapokra épülő, hazai gyártású margitszigeti sétakocsi, melyeket 2,1 kilowattos villanymotor hajt, és terepviszonytól függően 50-80 kilométert képesek megtenni egy töltéssel.
Aztán ott volt a már említett német Holzenbliz kétüléses kisautó, amely 16 évvel ezelőtt a németországi Suhl városában készült és kb. 150-200 darabot állítottak forgalomba. A karosszéria terveit állítólag az F1 Sauber istálló mérnökei készítették, de az tény, aranyos formája még ma is megállja a helyét. Korszerűsítve talán lenne realitása a hazai gyártásnak.
A résztvevők között volt az egyik akkumulátor-beszállító cég elektromos autója, egy gyári Piaggio Porter Electric Van. Az olaszok egyenesen a közszolgáltatóknak, elsősorban a postának fejlesztették ezt a típust. A londoni PostExpón mutatták be 2008 szeptemberében. (Egyébként a Magyar Postának is van két elektromos hajtású járműve, amelyek Szentendrén teljesítenek szolgálatot.)
A felvonulásra sajnos műszaki problémák miatt nem jöhetett el a szervező TZ-ELMA Zrt. átalakított Elma-1 prototípusa, így azt továbbfejlesztett – egyelőre még benzines működésű – testvére képviselte. Az ígéretek szerint a kék Elma-2 két hét múlva már elektromos üzemben fog működni.
Dr. Bednár András elmondta, hogy nem ez volt az utolsó ilyen jellegű megmozdulás. Több más terv mellett minden évben a hazai Forma-1-es futammal egy időben szeretnék megrendezni a felvonulást, sőt a Magyar vágtához hasonlóan szeretnének elektromos autó versenyt is rendezni, Forma Zero vágta néven.
A mostani rendezvényt négy nap alatt szervezték le, ami szép munka, bár igazán nagy durranás akkor lett volna, ha a hazai civil elektromos autóépítők is részt vettek volna rajta. És akkor még nem beszéltünk a hazai elektromos motorkerékpárokról sem. Gyáriban és építettben is szép a felhozatal.
Négy nap alatt nehéz összehangolni a dolgokat. Sokan nyaraltak, vagy más családi programjuk volt, és mivel kicsi a járművek hatótávolsága, vidékről nem egyszerű megoldani az autók ideszállítását sem.
Az ország egyik leggyorsabb elektromos autója, a két darab Il-18-as indítómotorral szerelt Kispolszki is éppen a Fiat 126 találkozóra tartott egy tréleren, csak pár percre látogatott ki a Hősök terére. Reméljük, legközelebb lesz több idő a felkészülésre, és nemcsak a gyártók, hanem az igazán elvetemült házi építők is ott lehetnek.