Mielőtt a nullás körgyűrűre hajtanék, minden esetben bekapcsolom a rádiót. Vadul keresgélek az állomások között, hátha elcsípek valamilyen információt a közlekedési helyzetről. Sajnos ez a módszer nem mindig válik be, ezért nem remélt boldogság töltött el, amikor megláttam az új „M0 info” tájékoztató kijelzőket.

Az új kijelzők a régi Nullás M1-estől M5-ös felé vezető szakasza előtt, a rávezető utakon vannak. Pontosabban egy az M1-M7 közös szakaszán kifelé, egy-egy pedig a város felé a Nullás előtt az M1-esen és az M7-esen. Illetve még egy az M0-son is van, az Anna hegyi pihenőnél.

M0 egy webkamerából
A fővároshoz közelítve a nullás előtt az M1-esen és az M7-esen is van egy ilyen kijelző

A fővároshoz közelítve a nullás előtt az M1-esen és az M7-esen is van egy ilyen kijelző

A fővároshoz közelítve


Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. munkatársa, Tomaschek Tamás kérdésemre elmondta, hogy a kijelzőket ők üzemeltetik, és uniós társfinanszírozási projekt eredményeként születtek.

A háromsoros digitális kijelzőkön alapesetben három lehajtó valós elérési ideje látható, vagyis hogy mennyire van még a diósdi, a 6-os út kereszteződésénél lévő és a Csepel-Szigetszentmiklós lehajtó. Az időket percben írja ki, vagyis aki a Nullásra hajt, láthatja, hogy körülbelül hány perc alatt juthat el céljához.

A rendszer pontos méréseken, kamerás rendszámfelismerésen alapszik. Van négy mérőkapu, ahol figyelik az áthaladó autók rendszámát, és ebből számolják ki a valós eljutási időket, amit aztán átlagolnak és ezután jelenítik meg. Gyakran röppen fel hír arról, hogy kamerás sebességmérőkkel fogják mérni az autópályán az autókat, és az eljutási időkből számolják ki az átlagsebességet. Ha ez több a megengedettnél, akkor szankcionálnak. Ennek a tájékoztatási rendszernek szerencsére nincs köze ehhez.

Itt nem tartják meg az adatokat, a rendszám csupán a méréshez kell, számolnak vele, és örökre eltűnik. Nincs is esély nagy mennyiségű adat továbbítására, a kijelzők és a mérőpontok közötti adatforgalom mobil kommunikációs eszközökön történik, GPRS technológiával. Van olyan hely, ahol a kijelző széles sávú hálózatra is kapcsolódik, de nem ez a jellemző.

Menekülni az M0-ról, amíg lehet 16

Persze azonnal felvetődik a kérdés, hogy miért csak négy ilyen kijelző van, és miért csak a szelvényezés szerinti jobb oldalon.  Tomaschek Tamás elmondta, hogy a tapasztalatok alapján a jobb pálya a terheltebb irány. Az új nullásra hajtó végcsomópontnál a 27-28 km közötti térségében szokott lenni a legtöbb galiba, a délutáni csúcsban viszont a 6-os és a szigetszentmiklósi lehajtó között torlódik a pálya.

A mérőkapukat a 17-es kilométerig, vagyis a szigetszentmiklósi lehajtóig helyezték el, így ezt a szakaszt lefedik. Ha esetleg ezen túl alakul ki dugó, akkor az olyan gyorsan torlódik, hogy ezen a szakaszon is szinte azonnal megjelenik. A kijelzett értékek a nulláson való haladást mutatják, vagyis a felhajtást nem mérik. Az utazók a M0-son várható utazási időkre kíváncsiak, ha látják, hogy nem tudnak felmenni, nem fognak ráhajtani.

Most nincs torlódás

Most nincs torlódás

Most nincs torlódás


A rendszer jelenleg tesztüzemben működik. Nagyon elrettentő értéket eddig még nem mutatott a kijelző. Csepelt az egyesről normál esetben 15-17 perc alatt lehet elérni.

Baleset esetén viszont eltűnnek az eljutási idők, és a táblák 45 karakterben a M0-áson várható forgalmi helyzetről adnak tájékoztatást (pld.: a hatos kilométernél baleset történt). Ezért is van, hogy a tábla alatt nem az eljutási idő, hanem „M0 info” szerepel, így vélhetően a turisták is megértik, mi a kijelző célja.

Nagyszerű dolognak tartom ezeket a berendezéseket, de azonnal többre vágynék. Legyen a bal pályaszakaszon is! Illetve mit is mondok? Igazából egy rendes M0-ra vágyom, ahol az elakadt autó le tud húzódni, és egy koccanás esetén nem áll le a forgalom fél napra, és akkor okafogyottá válna ez az egész profi információs rendszer.

Persze ez drágább, mint pár tájékoztató tábla…