A Ford PR igazgatója a helyeben az illusztráció kedvéért
950 kiló tészta elfogy egy évben

950 kiló tészta elfogy egy évben

950 kiló tészta elfogy egy évben


Nem is olyan rég találkoztunk Szabó Attilával, aki a Ford-gyár ralicsapatának első számú kamionját, a motorhome-ot vezeti, elugrottunk Finnországba, hogy belessünk a titkos járműbe.

A kamionnak kevésbé, mozgó irodának sokkal inkább beillő szerkezet összecsukott állapotban utazik versenyről versenyre. A helyszínen viszont szétnyitják és rögtön kétemeletessé alakul. Alul találunk egy pihenőrészt a versenyzők számára, illetve egy másik bejáraton a konyha érhető el.

Nem kis munka folyik itt, a csapat tagjai és a vendégek egyetlen évad alatt több mint tizenhatezer tál ételt fogyasztanak el, amelyekhez többek között 950 kiló tésztát, 1100 kilogramm csirkehúst és 9300 tojást használnak fel.

Itt bújhatnak el a pilóták a kíváncsi szemek elöl

Itt bújhatnak el a pilóták a kíváncsi szemek elöl

Itt bújhatnak el a pilóták a kíváncsi szemek elöl


A pihenő lényegében egy körkanapé tévével és egy szekrénnyel. Utóbbiban számos tűzálló zokni, alsóruházat és cipő sorakozik. Ugyanitt kapnak helyet a tartalék sisakok is. A Forma-1-gyel ellentétben a Ford csapatának pilótái csak egy sisakot festetnek meg, a tartalék hagyományos fehér.

Az emeleten találjuk ugyanakkor a fő irányítóközpontot, illetve egy nagyobb irodát. Amikor ide bementünk, mindenki aggódó tekintettel nézett ránk, miért is jöttünk. Kísérőnk rögtön figyelmeztett is, hogy amíg nem szól, a számítógépes képernyőket ne fotózzuk, mert azon titkos információk lehetnek.  

Itt a mérnökök elemzik a beállításokat és a kocsi működését

Itt a mérnökök elemzik a beállításokat és a kocsi működését

Itt a mérnökök elemzik a beállításokat és a kocsi működését


Az irodában a versenyautók mellé rendelt mérnökök dolgoznak, az autó beállításán ügyködnek, működését ellenőrzik, többek között a járműben elhelyezett jeladóktól érkező másodpercenként 8000 adat felhasználásával.

Amikor a versenyautók a pályán vannak, az emelet kisebbik helyiségében három másik ember társaságában Malcolm Wilson, a csapatvezető ül. Innen irányítják a párosokat, ottjártunkkor a Ford gyári csapatának autói mellett privát csapatok további hat Focus WRC-jével is foglalkoztak.

A második oldalon kiderül hogyan kommunikál a csapat a versenyzőkkel a gyorsasági szakasz alatt. Illetve megnézheti, hogy épül fel egy WRC. Kattintson!


Munkájuk során általában két fő monitort használnak, az egyiken az eredmények futnak, a másikon pedig az autók helyzete követhető nyomon. Utóbbin láthatók, hol vannak éppen a versenyautóik. Minden autónak van egy önálló jelzése a képernyőn. Ha az autó áll, zöld, ha mozog, kék.
Nini egy autó

Nini egy autó

Nini egy autó


Előbbin viszont az egyes szakaszokon elért eredmények többek között futóóraszerűen láthatóak, tehát nem csak a szakasz végén, hanem részszakaszokra bontva is. Azonnal levonhatják a következtetéseket is, hogy egy-egy autó megfelelően üzemel-e.

Nemcsak saját, hanem az ellenfelek idejeit is figyelemmel kísérik. Ez azért is fontos, mert a csapatvezetés rövid szöveges üzenetet küldhet a navigátornak, ha esetleg arra kérik, a pilóta hajtson gyorsabban, vagy vegyen vissza, függően az ellenfelek teljesítményétől, vagy a taktika változása esetén.

Persze elárulták előfordult már, hogy ártatlan szituációba jelezték a versenyzőknek melyik kanyarban állnak a családtagjaik.

A kamionban is ezért az autóért dolgoznak

A kamionban is ezért az autóért dolgoznak

A kamionban is ezért az autóért dolgoznak


A csapat és a versenyzők ugyanakkor rádión tartják egymással a kapcsolatot. Normál esetben a csapat vezetése nem beszél a versenyzőkhöz a gyorsasági alatt, ilyen formában csak az etapokon kommunikálnak. Ha a gyorsasági szakasz végén áthaladtak a célvonalon, a navigátor ezen keresztül jelzi ezt a csapatnak.

Bár elektronikusan is regisztrálják az eredményeket, hagyományos papíros módszerrel is lejegyzik azokat. A navigátorok a céltól 300 méterre lévő úgynevezett beíró után lejelentik a pályabíró által a menetlevélre rávezetett eredményt, azt a Ford irányítóközpontjában feljegyzik, majd a már említett monitorról leolvasva a papíron mellé írják a hivatalos eredményt. Ha eltérés van, jelzik az FIA-nak.

Amikor a versenyautók épp az összekötő szakaszokon hajtanak, vagy épp a szervizben vannak, akkor sem áll meg a munka, a stratégián dolgoznak, illetve a beérkező információkat elemzik. Akkor épp az időjárási műholdképet

Hátul a konyhába jutunk

Hátul a konyhába jutunk

Hátul a konyhába jutunk


vizsgálták, amelyről azt állapították meg, hogy péntek délután esni fog, de csak kismértékben. Utólag már tudjuk, a mennyiséget tekintve nem tévedett a mérnök, de a vihar csak este érte el a versenyhelyszín, Jyväskylä környékét.

Cikkünket, hogy igazán autentikus legyen, a Ford-csapat főszponzorának Abu Dhabi kamionjának hűtött irodájában ütöttük össze. Itt bárpultszerű körasztal és egy pihenőszoba várja Mr. Abu Dhabit, Sheikh Khalid Al Qassimit, a Ford csapat harmadik autójának vezetőjét, vagy ez esetben a vezess.hu újságíróját.

Így épül a Stobart csapat Focus WRC-je: