Elzúg egy Caterham Super Seven. Utána mennydörög GT3-as Porsche. Őket követi fej fej mellett egy Lotus Elise és egy Ariel Atom.
Kis szünet, majd érkezik egy KTM X-Bow, utána három M3-as BMW (ebből kettő CSL), egy Corvette, egy Radical SR3 és még két GT3. Egy versenyre épített 430-as Ferrari. És még jönnek, csak jönnek.
Nem, ez nem a vezess.hu szerkesztőségi álma. Csak egy klubrendezvény a Hungaroringen. Jött egy titkos telefon, hogy egy titkos klub titkos versenyt rendez mindenféle izgalmas sportautókkal, ha akarunk, menjünk ki. Jelszó: Staropramen. Kimentünk. Hála istennek.
Život na PLNÝ PLYN
Azt jelenti – állítólag, nem tudunk csehül -, hogy teljes gázon élni. A sokatmondó név egy cseh klub jelmondata: cseppet sem szegény, ám annál megszállottabb sportautómániások nagyon szimpatikus módon élik ki lóerőéhségüket.
Az Ágyúgolyófutam és Gumball sorozatokhoz hasonlóan világjáró túrát szerveznek maguknak, de nem az országutakon riogatják a békés polgárokat a szabályokat csúnyán, minden irányból megerőszakolva, hanem sportpályákat bérelnek ki.
Kalendář akcí
A klub végigjárja Európa kibérelhető érdekesebb versenypályáit. Most épp a Hungaroringen jártak, de a hétvégén már Franciaországban, jövő héten Brnoba, aztán megint Franciaországba, majd szeptember végén a Nordschleiféra és így tovább utaznak eseménynaptáruk szerint.
Megtehetik. Velünk született úriemberi attitűdünk nem engedte firtatni, mivel foglalkoznak a lelkes amatőr versenyzők, de a magyarul is jól tudó főszervező, Norbi sárga C-06-os Corvette-je mellett magáénak tudhat még egy M3-ast és talán egy GT3-ast is. Itt az autós arcképcsarnok, böngésszenek bátran a klubtagok gyűjteményében!
Hogy foglalták el a Ringet a cseh csapatok? |
Nagyon egyszerűen. A klub bejelentkezett a pálya egyik szabad napjára, összedobtak úgy tízezer eurót – ennyibe kerül a pályabérlet, a pálya biztosítása, felügyelete és a kaja. |
Partneři
Nem csak a tagok saját autói köröztek most a ringen; akármilyen impozáns is a tárlat, pár Lambótól, Porschétól még nem esik seggre a sokat látott magyar autós újságíró.
Viszont a csapathoz csapódott még pár üzleti vállalkozás is. Az érdeklődők a kibérelt pályákon Caterhamekkel, Radicalokkal, Ariel Atomokkal és egy KTM X-Bow-val is autózhattak – ha megfizették a bérleti díjat.
A Radical cseh-szlovák-magyar vezérképviseletének főnökével, Jan Effával váltottunk pár szót a boxban. Nagyon kedves, közvetlen figura, lelkesen mesélt az autóról, hogy milyen kezes, milyen könnyen vezethető, mennyivel stabilabb, mint ott mellette az az aerodinamikai katasztrófaszámba menő Ariel Atom.
1500 köbcentis Suzuki-motor, gyakorlatilag egy felfúrt Hayabusa-blokk hajtja, szekvenciálsi váltója van, és a legtutibb kompromisszumot adja élmény és jó köridő között. A végén mi éreztük magunkat kényelmetlenül, hogy vissza kellett utasítanunk a késő délutánra felajánlott autóztatást, de ha elmegyünk, most nincs itt ez a cikk.
Néhány érdekes adat |
Ariel Atom 3 |
Kétliteres, 16 szelepes szívómotor (Honda Civic Type R). 469 kilogramm. 300 lóerő, 195 Nm. 0-100: 3,3 másodperc. Végsebesség: 240 km/h. Hatfokozatú kézi váltó. Új ára: ~30 ezer euró. |
KTM X-Bow |
Kétliteres, 16 szelepes szívómotor. 790 kilogramm. 240 lóerő, 310 Nm. 0-100: 3,9 másodperc. Végsebesség: 220 km/h. Hatfokozatú kézi váltó. Új ára: ~55 ezer euró. |
Radical SR3 RS 1500cc |
1,5 literes, négyhengeres, 16 szelepes szívómotor. 450 kilogramm. 252 lóerő. 0-100: négy másodperc. Végsebesség: 230 km/h. Hatfokozatú szekvenciális váltó. Ára nagyjából (20 üzemóra alatt): 55 ezer euró. |
Caterham 7 Superlight R300 |
1,8 literes, négyhengeres, 16 szelepes szívómotor. 500 kilogramm. 160 lóerő, 176 Nm. 0-100: öt másodperc. Végsebesség: 209 km/h. Hatfokozatú kézi váltó. Egy olyan, amit már érdemes megvenni: 25-30 ezer euró. |
Az Ariel Atom tényleg nem kezes viselkedéséről híres. Már van ígéretünk a magyar importőrtől egy próbaútra – de szigorúan csak a jobb oldalon. A nagyon erős, nagyon könnyű kocsi nem csak óvatlan gázadásra hajlamos megpördülni, de rossz aerodinamikája miatt kanyarban nagy tempónál egy pillanat alatt vált át alulkormányzottból túlkormányzottba.
Magyarán ahogy fékezéskor lassul, és csökken a kocsi elejét az égbe tolni igyekvő erő, a nagy sebességnél szinte lebegó első kerekek letapadnak és az Atom már vágja is ki a fenekét oldalra. Brrr.
Állítólag a Caterham a legjóindulatúbb mind közül. Hosszú, kiegyensúlyozott, amatőr versenyzők ezzel kockáztatnak a legkevesebbet. Persze azért ezzel is el lehet esni.
Nem olcsó egy tízperces örömautózás ezekkel a pehelykönnyű legendákkal, de van is rizikója a bérbeadóknak. Az egyik Caterham pont érkeztünkkor jött ki tréleren a pályáról: egy alkalmi sumákker megtalálta vele a betonfalat a Mansell-kanyarban, és a Super Seven-utód aznapra azonnal le is tette a lapátot. A szétment futómű pótlása pedig emberes tétel egy ilyen kisszériás sportgép esetében.
Adrenalinový program
A klub pályás autózásain nincs a szó szoros értelmében vett verseny. Mindenki a maga örömére tanul vezetni, csiszolgatja tudását, próbálgatja gépét. A köridőket regisztrálják és mindenki megnézheti akár két kör között is, de az abszolút sorrendet csak az autózás másnapján közlik, nehogy a felhorgadó versenyszellemben, kakaskodásban valami baj történjen. Szimpi.
Kijöttünk a pályáról a kőkemény sportkocsik közül, kigurultunk a parkolóból, lassan elmaradtak mögöttünk a klubtagok utcai vackai (Maserati Coupé, Lamborghini Gallardo, M3-asok, 6-os BMW-k, Impreza WRX-ek, 350Z-k, szóval tényleg a legalja). És megint megállapítottuk, hogy jó dolog autós újságírónak lenni, de milliárdos autóbuzinak lenni még jobb. És hogy lehet az ember milliárdos autóbuzi kulturált módon is. Fene hitte volna.