Nyomás a Távol-Keletről
Egy nullkilométeres, új autót csodás érzés átvenni. Biztonságtudatot nyújt, elvárhatjuk tőle a tökéletes működést, csak a kopó-forgó alkatrészeket kell saját zsebből cserélni, a tulajt nem fenyegeti fajsúlyos javítások költsége. Ha mégis akadna valami probléma, akkor szerviz legalább nem kerül pénzünkbe, mert a hibát garanciában javítják.
Három év/100 000 kilométeres garanciájukkal a japán és dél-koreai autógyártók lépéskényszerbe hozták az európai konkurenseket. A törvényi minimumnál hosszabb garancia bizalmat kelt a termék iránt: ezért biztosít a múltjával megvert Dacia 3 évet/100 000 kilométert, amivel a Logan és a Sandero megbízhatósága miatt nem vállalt különösebb rizikót.
Jótállás, garancia, szavatosság: nem ugyanaz
Jótállással jobban járunk, mint szavatossággal
A köznyelv a jótállást és a szavatosságot is garanciának hívja, pedig a kettő messze nem ugyanaz. Mindkettő arra a vélelemre épül, hogy a termék már a megvásárlás pillanatában hibás volt, ezért nem hozta a tőle elvárható problémamentes időszakot. Az ügyfélnek a jótállás a jobb, mert ebben az esetben a gyártónak kell bizonyítania, hogy az eladás időpontjában hibátlan termék a nem rendeltetésszerű használattól hibásodott meg. A garancia feltétele a márkaszerviz
Szavatossági igény esetén a bizonyítási teher megfordul. Vitás ügyben az autósnak kell bizonyítania, hogy a termék meghibásodásában ő vétlen, a jármű már a teljesítéskor (értékesítés) szenvedett anyag-, gyártási vagy rejtett hibában. A hiba elhárításának sorrendje: javítás, vagy ha ez ésszerű határidőn belül nem biztosított, akkor csere, vagy ha ez sem megy, pénzvisszatérítés. Az autókra meghirdetett garanciális időtartamon belül különböző lehet a jótállás és a szavatosság aránya. A jótállás például az első évben él, utána a szavatosság keretében reklamálhatunk. A megkérdezett importőrök azonban úgy nyilatkoztak, hogy a törvényi minimumnál hosszabb gyári garancia tartama alatt nem az ügyfélé a bizonyítási teher, a pontos jogi szabályozástól függetlenül. |
Új autóra minimum két év
A Porsche Hungaria a japán konkurencia nyomásán kívül a flottaügyfelek elvárása miatt emelte 3 év/150 000 kilométerre az általa forgalmazott márkák garanciáját, mert egy flottaautó legalább három, de inkább négy évig fut az első felhasználónál.
Ma alapesetben kétéves garancia érvényes az új autókra, amit számos márka esetében megnyújthatunk további évvel vagy évekkel. Szerintünk érdemes erre áldozni az új autó árának néhány százalékát, a lakás- vagy életbiztosításhoz hasonlóan nagyon tud fájni a hiánya, mihelyst baj van.
Garancia-kiterjesztés |
Felár, forintban* |
Citroën (C4 Picasso) | |
+1 év/100 000 km | 73 000 |
+2 év/150 000 km | 156 000 |
+3 év/200 000 km | 250 000 |
FIAT (több modell) | |
+2 év/200 000 km | 77 100-112 500 |
Ford (több modell) | |
+1 év/100 000 km | 27 421-75 135 |
+2 év/150 000 km | 26 900-71 595 |
Hyundai | |
+2év km-korlátozás nélkül | 62 900-155 900 |
Opel | |
+1 év/100 000 km | 35 250-73 200 |
+2 év/100 000 km | 67 200-163 200 |
*Több márkánál – jóval magasabb éves díjért – haszongépjárművekre is kiterjeszthető a meghosszabbított garancia. Az alacsonyabb árak a kisautókra, a magasabb összegek a gazdagabban felszerelt, bonyolultabb nagy egyterűkre, szabadidő-autókra és limuzinokra vonatkoznak. Az időtartam az alapgarancián felül értendő, a tájékoztató célú lista csak a piac egy szeletét öleli fel
Kekeckedés, halogatás, elutasítás
A garanciális kifizetésekre fordítható összeget minden forgalmazó – és a gyár is – az autók árából határolja el.
Gyakorlatilag az összes ügyfél adja össze a peches márkatársaknak az egyes hibák javításának költségét.
Figyelni kell azonban arra, hogy a garancia milyen alkatrészekre és berendezésekre nem terjed ki. Ilyen lehet például az akkumulátor és a hifiberendezés.
Amennyiben sok a kizárás vagy garanciális esetekben feltűnően nehéz az ügymenet, a márkakereskedés és az importőr is vonakodik a javítástól, előfordulhat, hogy a garanciális kifizetésekre az autóforgalmazó egy biztosítóval szerződött.
Amikor egy biztosító működési költségét és profiját is fedezni kell, kevesebb pénz marad a garanciális esetek megoldására. Ha betelt a javítási keret, elkezdődhet a kekeckedés, a javítások elutasítása, a kifizetés halogatása.
A következő oldalon használt autókra vadászunk garanciát. Van rá többféle megoldás
Használt autóra: importőri programok
Használt autóval nagyobb a meghibásodási esély, a garancia ezért is fontos. Több autómárka bevezetett garanciális használtautó-programokat.
Egy használt autókat is értékesítő márkakereskedést nem lehet egyik napról a másikra felszámolni, az importőri kontroll is biztosítékot jelent, mi lehetőleg ebből a forrásból vásárolnánk használt autót. Főleg, ha a dörzsölt és kiválóan felkészült neppereknél kevésbé értünk az autókhoz.
Márkakereskedői garancia
Eltérő összegekért a központi programokból kimaradt használt autókra is kaphatunk garanciális védelmet a márkakereskedésekben. Mi egy 2006-os dízel Toyota Land Cruiser árainak néztünk utána. A nagy értékű terepjáróra egy évre 65 000, két évre 110 ezer forintba került volna a garancia meghosszabbítása ebben a szalonban.
Garancia: ki ad a legtöbbet? |
Felmérésünk alapján a Hyundai biztosít a leghosszabb ideig kilométer-korlátozás nélküli garanciát. Taxisok, világjárók figyelem: az i10, i20, i30 modellekbe öt évig lapátolhatják a kilométereket, a garanciát nem korlátozza a megtehető távolság.
Időben a leghosszabb garanciát a Kia kínálja az európai gyártású modellekhez. A Sportage és a Cee’d esetében az időtartam hét év, a megtehető távolságot 150 000 kilométerben szabták meg. Ugyanez igaz a Dél-Koreából érkező Soulra is. A FIAT 500 garanciája megnyújtható öt évre/félmillió kilométerre, ami 172 ezer forintos felárával havonta ötezer forintba sem kerül
Lerobbanáskor, kisebb balesetben, rongálás vagy elveszett kulcs, félretankolás esetén segítséget nyújtó mobilitásgaranciában a Mercedes-Benz kiemelkedő. A 2008. április 1-től forgalomba helyezett autókra 30 évig érvényes a Mobilo védőszárny-szolgáltatás, ennek feltétele természetesen a karbantartási munkák elvégeztetése egy márkaszervizben.
Több márkánál, például a Mazdánál él a szervizlátogatásokkal egy-egy évre meghosszabbodó mobilitás-garancia, amely biztonságot nyújt mindazoknak, akik az első évek után nem fordítanak hátat a márkaszervizeknek.
Garancia saját használtra
Számos használtautó-kereskedés (murvás, faházas) közvetít garanciát használt autóra, de a Mapfre biztosító magánemberekkel is szerződik. A használt autóval a budapesti irodában kell megejteni a szemlét, a biztosító szakértője ennek alapján dönti el, hogy az autóra kötnek-e szerződést.
Kézi váltós, átlagos autókra találták ki az Európa csomagot, az automata váltós, nagyobb értékű kocsikra a Bástya nevű biztosítás megkötését javasolta a barátságos és kompetens ügyintéző hölgy.
Egységesen évi 35 000 forintba kerül az Európa csomag, amely az autó futásteljesítményétől és korától függően egyre kevesebb alkatrész cseréjét téríti. A felső határ 15 év illetve 200 ezer km.
Nem mindig jár a teljes javítási összeg
Egy 159 ezret futott TDI Passat esetében a hajtáslánc (motor, erőátvitel) javítására kötnek szerződést. Egy 87 ezer kilométeres, 2002-es G Astra 1.4-nél több alkatrészének cseréjébe szllna be a Mapfre.
A javítási díj önrésze havonta egy százalékkal nő, tehát a második hónapban 2, a nyolcadikban 8 százalék a szervizszámlából. A biztosítás egyedi elbírálás után megnyújtható egy évnél hosszabb időre is.
Használt autók esetében a garanciális feltételek különbözőek. Nézzünk utána, hogy a javítási összeg egészét vagy mondjuk csak 60 százalékát téríti-e meg a biztosítás. Mert a használtautó-garancia is gyakorlatilag egy biztosítás, több autóforgalmazó valamely biztosítóval szerződik a költségek megtérítésére.