Amikor mi nyaralni megyünk, odafelé jobban viseljük a dugót, mint hazafelé, ezért foglalkozunk a vasárnap aktuális Balaton-Budapest szakasszal.
Nem azért, mert bunkó pestiek vagyunk, hanem mert vagy hárommillión élnek a fővárosban és környékén, ráadásul a sugárirányú úthálózat miatt ez a szakasz azokat is érinti, akiknek nem Budapest a végcél.
Déli part: fájdalmas a 7-es főút
Ha nem M7, akkor az elsődleges alternatíva a 7-es főút. A cikk kedvéért kipróbáltam a hetest a déli part végétől, Balatonmáriafürdőről Budapestig: enyhe forgalomban is majdnem négy óra volt a főváros. A várható csúcsban ez akkora büntetés, hogy senkinek nem javasoljuk.
Osszuk el az utasok számával a négy napra 1530 forintos matricát: fejenként pár száz forintért megéri plusz két órát tölteni a kocsiban? Bár a Fejér megyei szakaszon a várható tömeg miatt az összes lámpa villogó sárgára lesz kapcsolva, a déli partról hazafelé nincs jobb ötletünk, mint autópálya, nyugodt zene és nagy követési távolság.
Északi part
Aki a Balaton dombosabbik felén nyaral, annak az első dilemma, hogy kerüljön-e Keszthely és az M7 felé? A Szent György-hegyen bort termelő törzsolvasónk szerint Vonyarcvashegy-Balatonederics magasságában talán érdemes a déli autópálya felé indulni, onnan északra inkább a 71-es.
A 71-es úton az Akarattya és Fűzfő közötti 710-es elkerülőig csak cammogni lehet, onnan aztán hasíthatunk az M7-ig. De egy zsúfolt nyári hétvégén gyakran akad valaki, aki a sztrádán utoléri a másikat, ezért az autópálya gyorsasága erősen bizonytalan.
Baleset, torlódás: telefonon kiderül
Sűrű forgalomban is haladjunk egyenletes sebességgel és ne cikázzunk a sávok között. Úgyis mindig a másik megy jobban. Tartsunk nagy követési távolságot, a javaslat a kilométerórán látott szám fele, tehát 80-nál negyven méter. Bármilyen irreálisan soknak tűnik, ez a biztonságos. A megfelelő követési távolsággal legalább azt el lehet kerülni, hogy a kocsi elejét is lezúzzuk, ha már hátulról telibe ver egy kevésbé óvatos autós. Leállósávon előrevágni nemcsak gyomorforgató büdös féregség, de sokba is kerülhet. A rendőrség az objektív felelősség jegyében 150 ezer forintos csekkel honorálja a mutatványt, ha rajtakapják az ügyeskedőket. Az autópályákat érintő torlódásokról, balesetekről az 1-436-83-33-as telefonszámon lehet tájékozódni az autópálya-ügyelet munkatársaitól. Érdeklődni lehet az autópálya-mérnökségeken is. Az M7-en a mérnökségek Martonvásár (22/460-009 vagy 22/466-672), Balatonvilágos (88/480-006), Fonyód (85/560-432) és Eszteregnye (93/575-900) közelében találhatóak. |
Egy kerülőútről van szó a túloldalon. Biztosan lassabb, ha az M7-en nincs baleset, de ez sajnos nem zárható ki
A vezessnél kiszámíthatósága miatt preferáljuk az alábbi útvonalat, bár 10 kilométerrel hosszabb és 20 perccel lassabb is az északi parttól a fővárosig, mint autópályán. Viszont nem kell hozzá matrica, és ha az M7-en baleset miatt áll a sor, végképp nyerő lehet.
Autópályán biztonságosabb
Hazánkban a személyi sérüléses balesetek leggyakoribb oka mozgó járművek ütközése. A KSH adatai szerint a sérüléssel járó ütközések több mint fele tartozik ide. Ha nem jön szembe senki, a leggyakoribb veszélyforrás részben kilőhető, ezért is adódik arányaiban jóval kevesebb baleset az autópályákon. Igaz, a nagyobb sebesség miatt ezek gyakrabban végzetesek az átlagosnál. Ezzel együtt a sztrádák eredendően biztonságosabbak az országutaknál. A hazai gyorsforgalmi úthálózaton belül az M3 baleseti mutatói voltak a legrosszabbak tavaly, a legcsekélyebb veszély az M5-ön leselkedett az utazókra. Az M1 és az M7 számai a kettő között vannak. |
8-as út Székesfehérvárig
A 71-esről Veszprém felé kell letérni a 73-as útra, Balatonfüredtől vagy Alsóörs magasságában. A Bakonyban kapaszkodósáv segíti a királynék városába tartókat, néhány jó kanyarnak is örülhetünk, mire beérünk Veszprémbe.
Innen a 8-as úton Székesfehérvárig hasítunk. Több szakaszon 100-as tempót engedélyeznek a táblák, amire figyelni is kell: előfordul radarozás. Az útvonal rákfenéje a várpalotai szűkület, ahol 2×2 sávból 1-1 marad irányonként. A várpalotai tölcsérben a jelzőlámpa a legszűkebb keresztmetszet az Agip-kútnál: gyakran lépésben ereszkedik le a sor a dombról a villanyrendőrig.
Röviddel a Vad Fruttikat elindító város után megint 2×2 sávos a 8-as, 110-es szakaszokkal. Csodás zöld elválasztóelemek akadályozzák meg, hogy a szembejövők reflektora vakítson, mehetünk az országúti fénnyel Székesfehérvárig.
Zámoly, Csákvár, Vértesboglár
Innen Budapest irányába háromsávos az autópálya. Megfontolandó váltani a sztrádára, de ha nincs matrica, oda se neki. A 8-as út egy körforgalomba torkollik, ahonnan Győr illetve a 81-es út felé kitérve, pár kilométer után megérkezünk egy lámpás kereszteződéshez. A Metro áruháznál balra kell fordulni, Zámoly felé.
Egyszer talán vége lesz az útfelújításnak errefelé és eltűnnek a rajtaütésszerűen támadó peremek az útfelmarások végén és elején. A Zámoly utáni körforgalomig semmi dolgunk, ahol az első kijáraton, Csákvár irányába visz tovább utunk Pest felé. Nyári estén pompás mezőillatban gurulhatunk Vértesboglárig, ahová főszerkesztőnk, Rácz Tamás tér meg naponta.
Vértesbogláron a jól belátható jobbkanyarban impozáns farolást lehet bemutatni, hogy a kocsma előtt kvaterkázók lássanak valami érdekesebbet a pohár fenekénél. A falu után azonban észnél kell lenni: sok róka és őz kóborol az út mentén, néha az országúton, ami Csákvár előtti szakaszra is igaz.
Életveszélyes úttorkolat
Hamar beérünk a 811-es útig, ahol életveszélyes az úttorkolat. A gyűrődéseken úgy pattog lefelé az autó, hogy egy tökéletlenül hangolt ABS alig enged fékerőt a kerékre, viszont elsőbbséget kellene adni a lejtő alján.
Érdemes korán, már a Szár-Újbarok elágazásnál rálépni a középső pedálra, hogy ne csússzunk be kétségbeesetten fékezve a kereszteződésbe. Sikeres elsőbbségadás után balra, Bicske felé tartunk, néhány kilométer múlva elérve az 1-es főutat, ahol tábla jelzi Budapestet. A főváros innen már alig több 30 kilométernél.
Mindenkinek balesetmentes autózást kívánunk, örömteli pancsolást a családdal és kellemes fröccsözést a barátokkal! Aki pedig tud okosabb útvonalat, írja meg bátran, hogy okosabbak legyünk!
Csattanás után
Amennyiben nincs személyi sérülés, de nem sikerül megegyezni az ütközésért viselt felelősségben, akkor sem kell blokkolni a forgalmat, amíg megérkeznek a rendőrök. Az érintettek rögzítsék rajzzal vagy fényképezőgéppel a baleset körülményeit, az autók helyzetét és kérjenek meg két tanút, hogy várják meg velük a rendőrség munkatársait. A jegyzőkönyvet utólag, a leállósávon is fel tudják venni a szervek. Lehetőleg senki ne maradjon az utastérben! Az utazók álljanak az elválasztókorlát mögé és tegyék ki az elakadásjelző háromszöget. A népszokás dacára ne a kocsi mögé öt méterrel, mert így egy személyautónak sincs esélye megállni, nemhogy egy negyventonnás kamionnak. A háromszöggel 70-100 méterre kell elsétálni a vészsávban, persze fényvisszaverő mellényben. Hőségben, főleg idős, beteg utasokkal és kisgyermekekkel, ne induljunk útnak néhány üveg ásványvíz nélkül! |