Dodge Challenger: feltámadt legenda
426 lóerős a Corvette-motoros változat
Kevés legendás autó van, a Challenger az

Kevés legendás autó van, a Challenger az

Kevés legendás autó van, a Challenger az


Életemben egyetlen filmet kértem ajándékba, a Vanishing Pointot, amelyért nem sajnáltam túráztatni a tengerentúli rokonságot. Ebben a később Petrocelliként elhíresült Barry Newman söpör egy Dodge Challengerrel Denverből San Franciscóba, menekülve a rendőrök elől. Nem volt az a kétpálcás, félmeztelen Samantha Fox poszter, amely kiszoríthatta volna a szobám faláról a Challengert.

Bő egy éve feltámadt a neves sportkupé, 10 évvel a VW New Beetle, kilenccel a Chrysler PT Cruiser és nyolccal a MINI után a Dodge is felkapaszkodott a retrohullámra. Egymás mellé állítva a régi és az új erősen különbözik, de egyedül megpillantva az új mégis kiköpött Challenger.

Az azóta szétvált DaimlerChrysler örökségeként az autó rokona a korábbi Mercedes-Benz E-osztály. A minőségi alapokra sikerült egy olyan sportkupét alkotni, amely nemcsak egy letaglózó V8-ból áll, bár a 425 lóerős V8-astól önmagában megrészegül egy autóbuzi, ez a Grand Cherokee SRT 8-ban kiderült.

A korábbi E-osztály rokona a Challenger

A korábbi E-osztály rokona a Challenger

A Challengerről szőtt álmok megvalósítását nehezíti, hogy nincs belőle európai változat. Ilyen esetekben az amerikai szabványos lámpákkal csak egy igen elnéző vizsgabiztos engedi át a kocsit, az engedékenység ritka és sokba is kerül. A másik megoldás egy európai autó lámpáját beszerelni, de egy ilyen csodás autót bűn kendácsolni.


Bonyolult és drága a behozatal

Az Észak-Amerikából származó autókra 10 százalék vámot kell fizetni, ami az európai uniós gyártású kocsikat nem érinti. Ez a tétel többek között a Japánban készülő autókat is drágítja, például a Toyota Urban Crusier sem véletlenül kerül annyiba, amennyibe.

A vámalapot növeli a vételárra rakodó szállítási és biztosítási költség, ezért előfordul, hogy ez a tétel a számlán alacsonyabb összegű, mint a valóságban. Egy konténer utaztatásának ára 3500-6000 dollár. Átlagosan ötezer dollárral számolhatunk konténerenként, amibe három autó fér bele – tudtuk meg Éder Jánostól, az amerikai autók importjával foglalkozó Vurdon Kft. ügyvezetőjétől. Tehát csak ez a tétel autónként bő 300 ezer forinttal dobja meg a költségeket. Nem szabad megfeledkezni a biztosításról, mert a kocsikat ki-be parkoló munkásokat nem mindig érdekli, hogy horpad-e a fém.

Nagy falat: Áfa és ragadó

Érdemes a behozott kocsikra Németországban áfát fizetni, mert ott 19 százalék ez a tétel, nem 25. A hazai regisztrációs adót viszont tisztességes behozatallal és forgalomba-helyezéssel nem lehet megúszni. A regadó 250 ezer és 9 622 000 forint közötti összegei itt találhatóak. A behozatal nemcsak költséges, de időigényes is: akár két hónapba telhet, mire az autó áthajózik az Atlanti-óceánon és magyar rendszámot kap.

P-rendszám: sok mindent megold

Magas teljesítményű, nagy hengerűrtartalmú autó esetében próbarendszámmal csökkenthetők a költségek, mert a P-rendszámmal járó 160-180 ezer forintos éves biztosítási díj még mindig kevesebb lehet, mint a 170 lóerőtől érvényes vagyonadó. A fő előny azonban a regadó elkerülése, ami egy három liter feletti motorral minimum 3 207 000 forint.

A túloldalon egy ötmilliós és 235 lóerős egyterű jön, amely itthon legalább a duplájába kerülne


Camaro: már nem kell sokat aludni

A Challenger méltó párja a Chevrolet Camaro. Ezt a patinás izomautót is kiiktatta hét évre a General Motors, de a típus visszatért! Szintén egy remekbe sikerült retroautó, az 1967 és 1969 közötti modellt idéző formával, de abszolút mai tartalommal.
426 lóerős a Corvette-motoros változat

426 lóerős a Corvette-motoros változat

426 lóerős a Corvette-motoros változat


Két motorja lesz, dízelről persze szó sincs. Szerintünk is a V8 az igazi, de a közvetlen befecskendezésű 3,6 literes V6-ost sem írnánk le. Mindkét motorhoz van önzáró differenciálmű, hogy szépeket farolhassunk.

A szilaj hathengeres 304 lóerős, hatfokozatú kézi váltóval is kapható, sőt, az automata opcionális. Durvább a 6,2 literes motor, amely az erősebbik Camaro SS-ben 426 lóerős és 569 newtonméterrel támad az aszfaltra.

Egy ehhez hasonló V8 a Corvette-ben hátborzongató élmény volt. A GM Displacement on demand-koncepciójával (igény szerint hengerűrtartalom) nyolcból négy henger benzinellátása leállítható, ami csökkenti a fogyasztást egyenletes tempóval, csendesen gurulva.

Ez egy 1968-as Chevrolet Camaro Rally SS

Ez egy 1968-as Chevrolet Camaro Rally SS

Nissan Quest – Hathengeres egyterű ötmillióból

Amerikából nemcsak a sportkupékat irigyeljük, hanem a kevés pénzért bő teret és polgári békét biztosító egyterűket is.

Itthon több mint a duplájába kerülne a Quest

Itthon több mint a duplájába kerülne a Quest

Itthon több mint a duplájába kerülne a Quest


A Nissan Quest tipikusan ilyen autó. Aki az alapmodellnél kicsit feljebb merészkedik, elektromosan nyitható-zárható tolóajtókkal és csomagtérajtóval dobhatja fel a kocsit. Egy extrára van csak szükség, de a gyermekeket szórakoztató DVD-lejátszó a képernyőkkel megáll 750 dollárból.

A hajtáslánc egyféle lehet: ötfokozatú automata váltóval egy 3,5 literes V6-os. A benzines 235 lóerős, csodás a hangja és a csatahajó listaára még mindig csak 26 650 dollár, mai árfolyamon még mindig csak 5,1 millió Ft. Erre az MSRP-árra rájön 8 százalék adó a forgalomba helyezéshez és egyebek, de a kedvezményeket sem vontuk még le: nagyságrendileg stimmel az összeg. Itthon a legolcsóbb, kétezres benzines VW Sharan alapára 8,9 millió Ft, erről ennyit. Bár mire a Questet áthajózza valaki az óceánon és magyar rendszámot akaszt rá, az ára bőven megduplázódik.

Méretcsökkentés Amerikából: Ford Taurus SHO

A Fordnál a 2010-es Taurus SHO-ba sikerült beleszeretni. A Taurus a japán konkurensek nyomása ellenére viszonylag sikeres, a szedán sportváltozatát hívják SHO-nak. Az autó szerintünk nem csúnya, de ha valakinek nem tetszene, oda se neki: a motorja mindenképp érdekes.

Újabban a kisebb hengerűrtartalmú, de feltöltött motorok a nagy vízen túl is gyökeret vernek, legalábbis a Fordnál. Az ECOboost név a feltöltéssel elérhető alacsonyabb fogyasztásra utal, az új motorgenerációban vannak négy és hathengeres benzinesek. Az üzenet egyszerű: egy V8 ereje egy V6 étvágyával.

Összkerekes, 350 lóerős, 7,7 millióért

Összkerekes, 350 lóerős, 7,7 millióért

Duplaturbós hathengeres, bődületes erővel a Tuarus SHO-ban

Duplaturbós hathengeres, bődületes erővel a Tuarus SHO-ban

Duplaturbós hathengeres, bődületes erővel  Tuarus SHO-ban


A Taurus SHO motorja a legerősebb az új motorcsaládban: a duplaturbós motor 350 lóerővel és 350 fontláb (474 newtonméteres) nyomatékkal tényleg odaver. A nyomaték ráadásul 1500 és 5250 közötti fordulaton állandó, mindehhez a motorba nem kell táltosbenzint tankolni: 91 oktánossal elmegy.

A fogyasztást modern, hatfokozatú  automata váltó és direktbefecskendezés csökkenti, de benzinpárán azért az SHO sem megy el. A lényeg a teljesítmény és a sportosság, amit 19 illetve 20 collos felnivel hangsúlyozhat a boldog tulajdonos. Mit saccolnak, mennyit kóstál ez az E-osztály méretű, összkerék-hajtású korszerű autó, 350 lóerővel? Adókkal együtt körülbelül 7,7 millió forintért elhozható, amiért itthon listaáron egy dízel Mondeót alig kapni.