A hídon egyelőre lázas munkának nyomát sem látni. A kerítés mögött ugyan ezernyi sárgamellényes figura lézeng, de konkrét munkát csak páran végeznek. Egyikük – érdeklődő társai gyűrűjében – vélhetően a sínek alá szánt gumilapokra üt szabályos lyukakat egy kiszúró szerszámmal és méretes pöröllyel. Másikuk a nehéz munkába belefeledkezve kis híján felgyújtotta a lángvágója acetiléncsövét, de rajtuk kívül nincs nyüzsgés a felszínen, de a híd alatt mégis történik valami. Hisz hallani a munkazajt és titokzatos rendeltetésű vasdarabok tűnnek el a híd túloldalán a korlát mögött.
Útonállók
De nézzük inkább, ki és mi állja utunkat, ha mégis megpróbálunk áthajtani a lezárt hídon. Néhány napig csupán a láthatósági-mellénybe burkolózott biztonsági őrök próbálták visszaverni az autósok hadát, de néhányan nem hallgattak a jó szóra és egyszerűen kikerülték őket.
Mára már egy-egy rendőrautó is jutott a híd két végére. Így már tényleg csak a BKV járművei, és a taxisok juthatnak át. Utóbbiakból rengeteg van, üresek és utassal érkezők egyaránt.
Kivételek
Persze akkor jó egy szabály, ha kismillió kivételt is lehet tenni. Így a megkülönböztető jelzést használó mentők, rendőrök, tűzoltók is szabályosan kelhetnek át a felújítás alatt lévő hídon. Ilyet nem láttunk egyet sem, csak két fekete autó élt a különleges jogával.
Mindkettőn egyszerű, leszedhető kék villogó volt csupán és a rendszámuk sem volt különleges. Szerintem, ha valaki elég pofátlan ahhoz, hogy a rendőrök mellett elmenjen egy fekete A6-ossal, villogóval, az simán átjuthat a biztonsági embereken.
Furcsa módon valaki a taxit is tömegközlekedési eszközként definiálta, így a sárgarendszámos személyszállító iparosok is legálisan autózhatnak ide-oda a híd két vége között. A hídon megforduló járművek döntő többségét is ők teszik ki. Rajtuk kívül csak olyan személyautó kerülhet a hídra, amely valamelyik ott dolgozó tulajdona. Vagy a beengedő ember rokona, barátja, ismerőse, üzletfele.
Alig egy óra alatt két diplomata rendszámos autót is visszavertek a biztonságiak, bár ezek közül csak egy volt annyira rámenős, hogy megpróbálja magát átkunyerálni. A másik elsőre megértette a helyzetet.
Toljad!
A gyalogosok, kerékpárosok a híd déli oldalán lévő keskeny járdán kénytelenek osztozni. Bringát elméletileg csak tolni lehetne a hídon, de senki nem szól rá a biciklisekre. De nem is kell, nagy többségük megfontoltan teker. Veszélyesebb, hogy néhány robogós szívbaj nélkül csapat át a gyalogosok között. Ami nem szép dolog.
Megoldások
Tehát csak pár lehetőségünk maradt, ha autóval akarunk átmenni a hídon: vegyünk egy taxit, álcázzuk magunkat gyermekkori vágyaink alapján mentőnek, rendőrnek vagy tűzoltónak, vagy egyszerűen szerezzünk be egy kék villogót. Utóbbi veszélyes küldetés, komoly büntetés jár érte, így inkább menjünk át másik hídon. Vagy villamossal. Ha már rengeteg pénzt elköltenek arra, hogy járhasson a felújítás ideje alatt is.
Szerencsémre nekem a Margit híd eddig sem esett utamba, nap, mint nap az Árpád hídon át közelítem meg az óbudai irodaházban lévő szerkesztőséget. Így különösebben nem visel meg az átjáró lezárás sem. Amióta megvan a Megyeri híd azóta a hazajutás sem félórás araszolással kezdődik, hanem normális tempóban lehet hazaautózni.
Most, hogy dupla felhajtósávot kapott a híd, még jobban halad a sor. Eddig a beharangozott, mérhetetlen káosz is várat még magára. Majd talán az iskolakezdésre eljön annak is az ideje.
Ti is várjátok már?