Ahogy a szupermarketekben az átcímkézetlen, szavatossági idejük lejártához vészesen közeledő élelmiszereket, úgy a különböző szezonvégek alkalmával autókat is olcsóbban lehet bevásárolni. Csak ennek nem kerítenek akkora feneket a forgalmazók, valamiért szeretik csöndben tartani az ilyen akciókat.
Pontosabban nem is akcióról van szó, hanem arról, hogy ha tudjuk, mit akarunk, bátrabban alkudhatunk. Szinte biztosra vehetjük, hogy az ésszerűség határáig elmehetünk az árcsökkentő beszélgetéssel. Na jó, kibököm végre, mire gondolok: itt a nyár vége; ilyenkor kell kabriót venni.
Főleg a magánszemélyek által kínált kabrióknál alkudhatunk pofátlanul nagyot – vagy bejön, vagy sem, vesztenivalónk nincs, de most nagyobb az esély arra, hogy mi mondjuk az árat. Több ismerősöm is van, akiknek nincs lehetősége télire letárolni a nyitott, vagy nyitható – puha – tetejű kocsikat, így tavasszal vesznek egyet nyárra, nyár végén pedig eladják.
A cikk szerzőjének hüvelykujja évek óta odanőtt a magyar autópiac verőerére. Autóvásárlási tanácsadó rovatunk szakértője Kari, a TotalHitel munkatársa. |
Nem számít, hogy buknak-e a dolgon, mert nekik a napsütötte fedetlen fő mindent megér. Nem beszélve arról, mennyivel jobban lehet csajozni fedetlen fővel. Akiknek viszont nem futó kaland a kabriózás, hanem hosszabb távra terveznek egy-egy autóval, és van lehetőségük hűvösebb időkre garázsba rakni a gépet – nekik jött el most az idejük.
Nézzük példának az örök klasszikust, a kabriók verhetetlen bajnokát, a legendát, a mítoszt, a Mazda MX-5-öt. Ha nekiállunk a kereskedések honlapjait böngészni, láthatjuk, hogy nagyon viccesen, 5,5 milliótól ajánlják őket alapáron, ami egy pillantás alatt máris hatmillióra kúszik, pedig még nem is kértünk bele semmit, csak letöltöttük az árlistát.
A jelenlegi feszített pénzügyi helyzetben, mikor mindenhol az újautó-eladások drasztikus visszaesésről beszélnek, merem állítani, hogy ebbe az alapárba belealkudhatunk rengeteg extrát. Nem csak a placebo-extrákra gondolok (gumiszőnyeg, KRESZ-csomag), hanem a normális, tényleg értékes cuccokra.
Ilyenkor tudatos, célirányos magatartást kell tanúsítanunk, ne hagyjuk magunkat félrevezetni az öltönyös kofák által. Ne engedjünk a huszonegyből, de persze ne fedjük fel lapjainkat sem.
Ne áruljuk el, hogy tudjuk, milyen nehéz helyzetben vannak, és kell nekik az eladás, mint egy falat kenyér- vagyis inkább pont arra kell. Tudatosan jelezzük, hogy komolyak a szándékaink, de csak akkor lesz üzlet, ha a kedvünkben járnak.
Ha esetleg valamelyik kereskedés hátuljában porosodik egy guruló, vagy szalon-példány, még jobbak az esélyek. Tuti, hogy szabadulni akarnak tőle – no meg a készletfinanszírozás kamataitól is, amik a hosszú téli hónapokban mázsás súllyal nyomják a kerámiapadlót. Így, ha megfelel a szín, a kárpit és a többi, készleten lévő autóra még komolyabbat alkudhatunk.
Szeptember végéig roppant nagy esélyekkel indulhatunk, később már nem. Az ősz beálltára a raktárkészletek valószínűleg lefogynak, az új gyártás, a várólistás kocsik árából pedig a keményszívű kereskedők nem fognak engedni. A használt kínálatban még van egy kis idő, nagyjából a kemény zimankók beköszöntéig.
Addig a tulajok még várják a vevőt, és hátha-hátha alapon garazsírozzák a kocsikat. Ha viszont leesik az első idei hó (-munkás a Gellért-hegyről), a megmaradt kabrió-tulajok beletörődnek, hogy a telet át kell vészelniük, elrejtik a drága bogarakat, és szezonkezdetkor, természetesen még magasabb áron, újra meghirdetik őket.