Mindenkiben él egy olyan kép, hogy bezzeg, régen még tudtak autót építeni. Nem spórolták ki belőle az anyagot, és jó alaposan túlméreteztek mindent, így a békebeli kocsik évtizedekig jól bírták még a mostoha bánásmódot is. De mennyi ebben az igazság?

Lehasalt autó
Van még 200 méter kötél...

Van még 200 méter kötél…

Van még 200 méter kötél…

 

Sajnos, csak kevés, hiszen spóroltak volna őseink is, ha tudtak volna. Régen nem ismerték olyan mélyrehatóan az anyagokat, mint manapság, amikor már nagyon ki tudják centizni, mi az amit még elbír egy alkatrész és mi az, amit már biztosan nem.

Mára valóban nem maradtak akkora tartalékok az alkatrészekben, de ebben talán annak is van némi szerepe, hogy a gazdasági emberek a szükségesnél jobban beleszólnak a mérnökök munkájába. Mert spórolni hasznos.

Mi lehet a baj?

Ez nem hetven kilónyi lom

Ez nem hetven kilónyi lom

Ez nem hetven kilónyi lom

 

Az egyik legkézenfekvőbb bajforrást az alacsonyabb hasmagasság okozhatja. A pár centivel mélyebben suhanó olajteknő nagyobb valószínűséggel szakad le, mintha üzemi magasságban lenne, de a kipufogó elvesztése sem túl szórakoztató dolog.

Kellemetlen pillanat az is, amikor az autót a feje tetejéről próbáljuk visszaállítani a kerekeire. Márpedig a durván túlpakolt tető – általában mindössze 50-75 kiló a megengedett – alaposan átrendezheti a kocsi súlypontját, így nem kell meglepődni, ha egyszer csak italozás nélkül is felfordul velünk a világ.

Megsínylik a plusz mázsákat a fékek is. Jobb esetben a motorfék mentheti a helyzetet, de gyengébben motorizált autóknál ezzel nem megyünk sokra. Ilyenkor csak a gyakori pihenő segíthet, amikor a fékek vissza tudnak hűlni.

Fentre csak könnyű dolgok kerülhetnének

Ha törik

Teherautóknál általában a laprugó, vagy az alváz törik, ha többet kellene elvinnie a gépnek, mint amire tervezték. Személyautóban is törhet a rugó, de a futómű más darabjai is könnyen sérülhetnek.

Gumik

Az útlevelek alul maradtak

Az útlevelek alul maradtak

Az útlevelek alul maradtak

 

A túlterhelést a gumiabroncsok is nehezen tolerálják. Elméletileg minden abroncshoz tartozik egy szám – úgynevezett terhelésindex -, amely azt mutatja meg, hogy az autó gumija milyen terhelést visel el károsodás nélkül. A sor a nullával kezdődik, ehhez 45 kg-os terhelhetőség tartozik, és valahol 239-nél végződik, amely már valószínűtlenül nagy terhelést is elbír. Persze az így kapott értéket érdemes a kerekek számával megszorozni.

A tartósan túlterhelt gumik csúnyán elronthatják az utazást. Először megrogy a gumiabroncs, így a vállrész helyett az oldalfal válik a fő teherviselővé. Ezután a szálszerkezet kezd repedezni, majd elszakadni, ami végső soron a gumi  szétrobbanásához vezethet. Ami nem jó vicc, súlyos baleset lehet belőle, különösen akkor, ha nem kormányzott kerékkel történik a baj.

Túlterhelve
De miért boldogok?

De miért boldogok?

De miért boldogok?

 

A cikk ötlete és a képanyag „Apa barátaitól” származik. Ők egy irgalomért könyörgő Swifttel tettek meg ezer kilométernyi utat, a maximális terhelést bő másfél mázsával túllőve.

Persze közben magukat sem kímélték, de akik élvezik, hogy derékig hátizsákokba, kötelekbe ágyazva utaznak, azokat közel lehetetlen meggyőzni arról, hogy ez nem feltétlenül jó dolog. Most sem fog sikerülni, hiszen a 670 kiló még nem közelíti meg a másfélszeres túlterhelést…

30 százalékkal rövidebb élettartam

Ha nem is jár minden túlterhelés a gumi szétfoszlásával, de azt nem szabad elfelejteni, hogy így az abroncs élettartama akár harminc százalékkal is lerövidülhet, és akár egyetlen út alatt is maradandó károsodásokat szenvedhet. Ennek fényében érdemes mérlegelni, hogy berakjuk-e még hátra a higanygyűjteményünket, vagy valahogy mégis megleszünk nélküle a nyáron.

Az autó nem lift

Még jön bele cucc

Még jön bele cucc

Még jön bele cucc

 

Az autók méretezésénél a biztonsági tartalék csupán 1,3-1,5 szerese a megengedett maximumnak. Kicsit megkavarja a számítást, hogy van dinamikus terhelés is, amely rossz úton még jobban igénybe veszi a szerkezeti elemeket. Logikus tehát, ha a megengedettnél jobban telerámoljuk a kocsit, akkor legalább lassan, és jó úton menjünk vele. Úgy nagyobb eséllyel ússzuk meg baj nélkül.

De még jobb, ha inkább bérelt, vagy saját utánfutóra rakjuk azt, ami már sok lenne az autóba. Természetesen a fékek, motor túlterhelése így nem kerülhető el, de legalább az agyonterhelt tető nem szakad majd az ölünkbe, és az utazás is biztos vidámabb lesz úgy, hogy tudunk mozogni is az utastérben és nem tart fél óráig egy ki-beszállás.