A 25 legnépszerűbb márka közül csak egy nem tudta csökkenteni autói széndioxid-kibocsátását idén. 2009 első félévében átlagosan 6,2%-kal kevesebb CO2-t pufognak ki az új autók, mint tavaly ugyanebben az időszakban. Az írek elvették a gázt, a csehek nem, a magyarok alig.

A JATO Dynamics autóipari elemző cég sajtóközleményét egy rövid hír erejéig már feldolgoztuk, de a téma megér még néhány bitet itt a Vezessen. Nemcsak azt tudtuk meg ugyanis, melyik márka lovagolja meg legsikeresebben a CO2-hullámot (a Fiat), de azt is, melyik európai ország autóvásárlói vettek vissza leginkább a pöfögésből. És az is kiderült, mi a helyzet a luxusautók, sportautók, szupersportkocsik piacán.

Javul a Ferrari, de még messze jár a Porschétól!

Vegyük előre az érdekesebb témát, az egzotikus luxusmárkákat. Tetszik-nem tetszik, még a szupersportkocsik és a luxusautók gyártóinak is igazodniuk kell előbb-utóbb a CO2-kibocsátási normákhoz. Akkor is, ha a százezer Swiftre vagy Astrára jutó egy Ferrari még ötvenliteres pályafogyasztással is kevésbé melegíti a légkört, mint az a százezer Swift vagy Astra. Hisz a CO2-emisszió körüli játék legalább annyira politikai kérdés, mint környezetvédelmi.

A JATO elemzése szerint az igazi Nagy Márkák közül a Ferrari – vagy a Ferrari vevőköre – törekszik legjobban a jéghegyek olvadásának lassítására. 2009 első félévében átlagosan 40,4 g/km-rel kevesebb CO2 távozik az olasz lovacskák háta mögül, mint 2008-ban. Ez csaknem tíz százalékos javulás.

Ami nem is olyan jó érték, hiszen a Ferrarik – ezek szerint – eddig is sokat fogyasztottak, könnyű volt javítani a gazdaságosságon. A BMW-ket tuningoló Alpina, a kifinomultabb technikát csiszolgató Porsche jelenlegi 208, illetve 260 g/km-es átlagértéke a Ferrarinak még igen messze van – ők 2012-re tűzték ki a 280-300 g/km-es céladatot.

Szégyentáblán a Maserati: minden GranSport-tulajdonos érezze magát rosszul, amikor kihal a púpos bálna!

Márka
Eladás
’09 I. félév
g/km, átlag,
 ’08. I. félév
g/km, átlag,
’09. I. félév
g/km,
változás
Alpina 256 242,6 208,4 -34,2
Porsche 18.126 290,2 259,5 -30,7
Ferrari 1.783 427,4 386,9 -40,4
Lamborghini 337 413,1 374,1 -39,1
Aston Martin 1.288 383,9 359,7 -24,2
Rolls-Royce 106 384 379,8 -4,3
Bentley 762 408,4 406,2 -2,2
Maserati 1.264 343,5 364,4 +20,9

Zöld írek, fekete csehek

Érdekes részleteiben megvizsgálni az egyes országok által elért CO2-kibocsátás csökkentésére irányuló törekvéseket. Az egyes piacokon alkalmazott roncsbeszámítási akciók nemcsak az értékesítési volumenek növelésében, az autógyárak életben tartásában segítettek, hanem – ahol okosan vezették be a rendszert – a környezet védelmét is szolgálták. 

Az idei első félévben Németországban átlagosan 11,3 g/km-rel csökkent az eladott új autók (2,06 millió példány) CO2-kibocsátása. A többi jelentősebb európai piac közül az Egyesült Királyságban átlag 8,4 g/km-rel csökkent az új autók károsanyag-kibocsátása, Olaszországnak 6,5g/km, míg Franciaországnak 5,7 g/km-es csökkentést sikerült elérnie.

Azért ez még nem a szép, új világ
Csak miheztartás végett: még nincs itt a fellélegzés ideje. A CO2-emisszió papíron mért csökkenése nem elsősorban abból fakad, hogy az utakon tényleg kevesebbet esznek az autók. A gyártók ugyanis, akár a parlagfű vagy az influenzavírus, remekül alkalmazkodnak a környezeti változásokhoz. A Start-stop rendszerek, az okosan programozott automata váltók, a nagyon gondosan megválasztott elektronikai beállítások a hivatalos mérésen, a szabványos mérési ciklusban, próbapadon sokkal-sokkal szebb eredményeket, emissziócsökkenést eredményeznek, mint Kovács úr birtokában, a napi használatban teszik.

És még egy adat az öröm letörése végett. Az OECD országokban idén májusig mérve ugyan kevesebb olajalapú üzemanyag fogyott, mint tavaly és tavalyelőtt – Kínában és Indiában viszont szépen nőtt a felhasználás. Ha Európa önmérsékletet tanúsít is, azért még nemigen értük el az emissziós csúcsot.

A legjelentősebb CO2-emisszió csökkenést – igaz, csekély, bő 46 ezer darabos eladás mellett – Írország produkálta az idei év első félévében; az ír piacon eladott új autók átlagosan 17,1 grammal kevesebb üvegházgázt pufognak ki, mint a tavaly ilyenkor elkeltek.

Szegény Csehország nem csak a CO2-vel mit sem törődő autóvásárlók, hanem a nemzeti márka, a Škoda miatt is pironkodhat. A Volkswagen konszern cseh tagja ugyanis nem hogy nem csökkentette, 0,7 g/km átlagértékkel még növelte is az első félévben autós szén-dioxid emisszióját.

CO2 csökkenés az EU tagállamokban:

Ország
Eladások
g/km, átlag,
 ’08. I. félév
g/km, átlag,
’09. I. félév
g/km,
változás
Írország 46.772 162,2 145,1 -17,1
Németország 2.059.405 165,9 154,6 -11,3
Hollandia 220.340 159,3 149,5 -9,8
Ausztria 166.017 160,1 151,5 -8,7
Nagy-Britannia 924.955 159,9 151,5 -8,4
Svájc 133.393 178,4 170,2 -8,3
Svédország 102.794 174,1 166,5 -7,6
Dánia 53.490 149 141,9 -7,1
Olaszország 1.135.203 144,9 138,4 -6,5
Norvégia 41.747 158,7 152,4 -6,2
Franciaország 1.131.315 140,3 134,5 -5,7
Belgium 273.205 148,5 143,7 -4,8
Finnország 51.943 164,3 159,8 -4,5
Szlovákia 45.728 156,1 151,9 -4,3
Spanyolország 432.949 149 145,5 -3,5
Szlovénia 29.446 155 151,9 -3,1
Görögország 104.339 160,6 157,6 -3
Portugália 73.093 138,4 135,5 -2,9
Magyarország 51.694 154,5 152,1 -2,4
Lengyelország 168.885 152,8 150,6 -2,1
Csehország 85.608 155,8 155,8 0
Európa 7.332.321 154,5 147,5 -7,1

  (A kibocsátási adatok eladással súlyozottak.)

A JATO kutatásából az is jól érzékelhető, hogy a nagy darabszámban eladott modellek mindössze néhány g/km-os emisszió-csökkenése nagyobb arányban befolyásolja az európai összképet, mint az egyelőre csak kuriózumszámba menő elektromos vagy hibridjárművek lassú terjedése.

Itthonról ezt nehéz érzékelni, de az európai javulásban nagy szerepe van az állami ösztönzéseknek is. David Di Girolamo, a JATO Consult Vezetője szerint: „Az emissziós eredmény egyrészt a gyártók sikeres erőfeszítéseit tükrözi, másrészt itt is érzékelhető a roncs-programok, valamint az államilag támogatott zöld akciók hatása, melyek következményeként a vásárlók belátták, hogy több szempontból is kifizetődőbb kisebb, hatékonyabb és kevésbé környezetszennyező új autót venni.”

Mit értek el a márkák?

A Smart a Fiat és a MINI 2009 első féléves, eladásokkal súlyozott CO2 kibocsátási értékei már most 130 g/km alá mentek, tehát ezek a márkák már most megfelelnek az EU által 2015-re előírt kibocsátási követelménynek. A legnagyobb fejlődésért járó pálma is egy Fiat-márkát, az Alfa Romeot illeti meg. Az Alfa átlagkibocsátása 2009 első félévében 19.9 g/km-rel csökkent. 

Természetesen az eladási eredmények nagyban befolyásolják a súlyozott átlagos CO2-kibocsátási értékeket. A 25 legnagyobb tömeggyártó közül a Chevrolet került ki abszolut győztesként, ahol ugyanis a nagy számban eladott dízel Cruze, valamint a 0,8 literes Matiz (119g/km) segített a márkának felkerülnie a legeredményesebb károsanyag-kibocsátást csökkentők tabellájának legfelső sorába (15.2 g/km csökkenés a tavalyi év első félévéhez képest) .

Az Audi lett a második a CO2 kibocsátás csökkentésének európai versenyében, nagyrészt kétliteres TDi motorjuk jóvoltából. Jelenleg 163 g/km-nél tartanak, azonban az év második felében további csökkenésre számíthatunk náluk az A3 1.6 literes TDi motorjának, valamint a stop-start rendszernek köszönhetően. A sereghajtó a minimális CO2-kibocsátás növekedést produkáló Škoda.