Mindig izgatott, hogy mi a különbség egy mezei és egy gyárilag alkoholos autó (FFV -FlexiFuel Vehicle, változó alkohol-benzin arányú üzemanyagra felkészített jármű) között. Most megtudtam! A napokban érdekes levelet kaptam. Mint kiderült, Magyarországon, Székesfehérváron a Visteon Hungary Kft-nél gyártják egyes FFV Fordok üzemanyag-szivattyúit. Meghívtak az üzembe azzal, hogy szívesen megmutatnák a különbséget a benzinre és az alkoholra fejlesztett pumpa között.
Kézmosás? Kevés! Testelés!
Mihálkovits Kálmán, a Visteon kutatás-fejlesztés vezetője két alkatrészes zacskóval fogadott, egyikben a mezei, a másikban az FFV alkatrészei. Először a gyártósorhoz mentünk, és megmutatták a pumpa gyártás minden részletét. A gyár tisztább, mint egy kórház, mindenhol rend és fegyelem, dohányozni még az udvaron sem szabad. Egyes helységekbe csak fémszálakkal átszőtt ruhában, talpig testelve lehet belépni, de a kevésbé kényes helyekre is zsilipelve, ragadós szőnyegen tapicskolva jutunk.
A szalagok közötti mérőpadok szinte egymást érik. Mint megtudtam, szinte minden munkafázis után mérnek, a kritikus elemeknél tíz mikronos hibatűrés a megengedett. Még a mérést is megmérik, csak így lehet tökéletes a minőség. A benzinpumpák mellett klímakompresszorokat és gépkocsi műszereket készítenek itt. A Fordon kívül itt készült a néhai Roverek és itt készül az új Jaguárok gyönyörű szép műszeregyüttese is. Bár ez a vonal is igen érdekelt, most inkább az üzemanyag-ellátásra összpontosítottam.
20% alkoholtartalom felett érdekes a történet |
Az alkoholos autózásnak nincs túl nagy hagyománya Európában. Sok technikai kérdés nyitott, és senki sem mer határozottan nyilatkozni az alkatrészek igénybevételével kapcsolatban. Az általános autóipari gyakorlat, hogy az E20 üzemanyag (20% etanol, 80% benzin) semmilyen, eredetileg benzinesnek készült alkatrésznek nem árt. Egy autógyártó nem engedhet meg viszont magának nyitott kérdéseket; egy új autó csak úgy kerülhet forgalomba, ha biztos, hogy minden tökéletes. Vagyis adott esetben a benzinpumpának bírnia kell az alkoholos vagy szennyezett üzemanyagot is. A Visteonban ilyet készítenek, profi körülmények között. |
Szikrák a benzintankban
Körülbelül a 90-es évek elejétől kezdve terjedt el a benzintankba süllyesztett üzemanyag-szállító modul, amely legalább két elektromos berendezést tartalmaz. Az egyik minden esetben az elektromos üzemanyag-szivattyú, a másik általában a szintjelző.
A szintjelző egy úszóval vezérelt csúszóellenállás, amely vezérli a visszajelző műszert. A benzinpumpa az az alkatrész, amely az üzemagyagot a benzintankból az injektorokig nagy nyomással eljuttatja. Érdekesség – és sokan nem is gondolják -, hogy mindkét egység alkatrészeit, csatlakozóit átjárja az üzemanyag, miközben feszültség alatt állnak. Gyakorlatilag szikrák ugrálnak a benzinben, sőt, a benzingőzben – ami viszont annyira telített, hogy nem tud meggyulladni.
Mitől más a szesz?
Mivel az elektromos berendezéseket ellepő közeg az E85 esetében megváltozik, elviekben ez okozhat problémát hosszútávon. Az alkoholok általában – így az etanol is – erősen poláris folyadék, azaz oldószer (többek között ezért tudja oldani a vizet is, amely szintén poláris).
Az egyenáram (katód és anód) jelenlétében elindul egy lassú, de folyamatos elektrokémiai reakció, az erózió. Ez azt jelenti, hogy például a „+” pólusra kötött réz csatlakozókon elindul egy erőteljes oxidáció, ami pár száz óra elteltével olyan szintű korróziót okozhat, hogy a rézelemek felületi vezetőképessége romlani kezd. Ez egy szintjelzőnél csak rossz jelet eredményezhet, esetleg végső esetben áramkörszakadást. A szivattyú áramkörben, ahol 4-10 Amper erősségű áram folyik, a korrodált részeken létrejött felületi ellenállás sokkal kritikusabb.
Hogy a korrózió ellen mit tehet a halandó, aki E85-tel használná hagyományos autóját, az a cikk végén derül ki – most nézzük meg a gyári megoldásokat!
Alkoholnak fittyet hányó AC pumpa
A magyarországi Visteonnál létesítették Kelet-Európa legkorszerűbb üzemanyaglaborját, így sok kutatás után – gyakorlatilag hazai fejlesztésként – megszületett az ellenálló FFV pumpa. Ez a pumpa nemcsak az etanolos autókba kerül, hanem hagyományos benzines autókba is, olyan piaci területekre, ahol bizonytalan minőségű az üzemanyag (például Dél-Amerika, Kína). Ezekben a benzinekben nemhogy alkohol, de oldószerek, peroxidok, savak is fellelhetők. Szóval a benzinpumpának keményen kell bírnia a kiképzést.
Miután megnéztem a pumpa gyártásának folyamatát, Kálmán kiborított elém két zacskónyi alkatrészt;egy benzines és egy FFV-kupacot. Az egyik legjelentősebb különbség a kommutátornál látható. Ez az a felület, amin a szénkefék csúsznak, itt létesítenek kapcsolatot a forgórész tekercseivel.
Az eredetileg réz kommutátor az FFV pumpa esetében igen ellenálló, grafitalapú anyag. A tekercs réz vezetékei teljesen bevonatoltak, nem érintkezik réz alkatrész az üzemanyaggal. Még a pumpa siklócsapágya is nikkel tartalmú bronzból készül réz helyett .
A szénkefékkel nincs gond, viszont a kefék nem is látható rézvezetékei ónnal futtatottak.
Az FFV pumpa műanyag kefeháza csak annyiban különbözik, hogy egy fémvezeték fut a pumpa házához, mert azt a korrózió ellen testelni kell.
A visszacsapó szelep rézháza az alkoholos változatban felületkezelt, valamint az üzemanyag mozgatását végző turbina (haladóknak: impeller) házának felületkezelése is prémium eloxálást kapott.
A csatlakozóban ennél a típusnál nagyon közel helyezkedik el a + és – vezeték, így az FFV esetében nincs is csatlakozó, hanem egyenesen egy kábel jön le a motorról, illetve a motorra erősített RFI zavarszűrőről.
Ha tüzetesen megnézzük, a galvanizált házon, az impelleren és a mágneseken kívül szinte nincs azonos alkatrész a benzines és az alkoholos pumpa között. De még mindig nincs vége, ráadásul a következő oldalon kiderül, mi az amire mindig ügyelni kell E85 használatakor.
Még nem aludt el? Sőt, érdekli a folytatás? Kattintson!
Az FFV szintjelzőnél a csúszkához tartozó ellenállás eltérő értékű, mert egy különleges illesztőegység kapcsolódik hozzá. Ez nem más, mint a hátsó kábelkötegnél elhelyezett kis dobozka, egy polaritást váltó készülék, amely másodpercenként többször megváltoztatja az áram irányát a szintjelzőben, és így megakadályozza a tartós elektrokémiai erózió kialakulását.
A Visteon által gyártott, kizárólag Ford Focusokhoz készülő üzemanyag modulban egy műanyag alkatrész is más. Eredetileg szinte minden üzemanyaggal érintkező alkatrész egy POM (polioximetilén) nevű, félkristályos műanyagból van. Az üzemanyagtank mozgását felvevő, egymáson elcsúszó egyik műanyag elem viszont PBT-ből (polibutilén-tereftalát) készül. Ez az utóbbi viszont megdagadhat a szesztől, így az FFV változatban ez az alkatrész a jó drága poliamidból van.
A Ford részére gyártott visteonos pumpák mindegyike Magyarországon készül. Az FFV pumpákból a Focushoz évente úgy húszezret, a Volvóhoz 15 ezret, a régi Focushoz szerviz célból pár ezret, míg az amcsi Fordokhoz további 80 ezret gyártanak.
A már említett bizonytalan üzemanyagokkal rendelkező országokba készült darabokon még van egy’s más változtatás. Az armatúra (forgórész) átmérője egy kicsit kisebb, mint a hagyományosé. Így kevesebb az esély, hogy közé és a mágnes közé beszoruljon az oxid vagy valami szennyeződés.
A konkurens Bosch és Valbro pumpákat vendéglátóm nem ismeri. Az biztos, hogy a Bosch jelenleg nem gyárt FFV pumpát. Nem is tudni, azok a rendszerek hogyan bírják az alkoholt. Én a gyárlátogatás előtt kíváncsiságból elemeire szedtem néhány pumpát. Például a régi Bosch AC, ami az öreg Saabokban is van, igen masszív szerkezet, ott réz alkatrészeket találunk ugyan, de korrózióra hajlamos csatlakozókat nem.
Kálmán az E85 használattal kapcsolatban két fontos dologra hívta fel a figyelmet. Aki benzines AC-vel használna etanolt, annak érdemes az üzemanyagmodul csatlakozóit megforrasztani, illetve szigetelni valamilyen szilikon bázisú szigetelővel, esetleg zsugorcsővel. A régi Focusnál ők is így oldották meg.
A csatlakozók még a benzines pumpáknál is hajlamosak a korrózióra. A rézelemek felületi oxidációjának kiküszöbölésére rendszeresen használni kell a pumpát. Vagyis aki huzamosabb ideig nem használja autóját, az is indítsa be legalább kétnaponta. Ez minden alkatrészének jót tesz.
A történetnek van egy csattanója. Kálmán szívesen segít az üzemanyag-ellátással kapcsolatos kérdésekben, elsősorban persze a Ford csoport autóira vonatkozóan. Ha lenne rá igény, és valaki kicserélné gyári pumpáját alkoholosra, akkor kereskedő cégen keresztül a piaci ár töredékéért 10 darab gyári új FFV pumpát biztosítana az érdeklődőknek. Megmondom őszintén, nekem megfordult a fejemben, bár én a konkurencia pumpáját használom. De ha lenne még kilenc jelentkező, belevágnék a cserébe, már csak a tudományos érdeklődés kedvéért is.