A Need for Speed sorozattal legelőször kisiskolás koromban találkoztam – akkor jelent meg az első része. Lenyűgözött kisgyerekként a kifüstöléssel induló Diablo látványa – talán ez alapozta meg az autós játékok iránt érzett kötődésemet. Tizenöt évvel és tizennégy résszel később pedig itt ülök és tesztelem a legújabb részt.

Tuningautókkal száguldozni legálisan 1
Tuningautókkal száguldozni legálisan 27

A tesztet a Technet.hu online technikai magazin készítette. A Techneten a notebookok, okostelefonok, navigációs eszközök, PDÁ-k, szoftverek tesztjei mellett érdekes informatikai-technikai híreket, színes magazinanyagokat találnak. Látogasson el hozzájuk is!

Cseperedés, hanyatlás – újjászületés?

A sorozat igencsak sajátos életet élt, több részlet fel-felbukkant a sorozat tagjaiban, majd aztán szőrén-szálán eltűnt. A legtöbb Need for Speed játék nem nevezhető szimulátornak, „árkád” jellegű fizikát használtak. Kissé ferdítve a kanyarokat hámhússzal, padlógázzal be lehetett venni, törni nem lehetett a verdákat – és mindegy volt, hogy két centi vagy két méter volt a hátsó légterelő.

A legújabb részt azonban más csapat követte el. A Slightly Mad Studios talán egyeseknek ismerős lehet a GT Legends és a GTR 2 stáblistájából – amely játékok koránt sem hasonlítanak az Need for Speedhez.

Tuningautókkal száguldozni legálisan 28


Ez már a játék?

A legelső dolog, amely letaglózott, az a grafika volt. Végre, rendesen kidolgozott kocsi, pálya és táj. Mit rendesen, a száguldozásom alatt semmi panaszt nem tehettem a kinézetre! Sokan meggyanúsították a kiadót, hogy az eleddig közreadott képek igazából Photoshop boszorkánykonyhában készültek, de ez úgy tűnik, nem igaz.

Vissza kettőt, padlógáz!

A játék első körében egy pöpec BMW-t kapunk alfelünk alá – ezen méri le a program, hogy mennyire is értünk a vezetéshez. Itt ért a második meglepetés. A készítők tényleg kitettek magukért – ez már nem az a Need for Speed! A játékot Microsoft Xbox 360 konzolon próbáltam ki, és sajnálom a számítógépen billentyűzettel játszókat.

Tuningautókkal száguldozni legálisan 29

Persze több opcióban állíthatjuk a vezetés realizmusát. Többségében a szimulátorokban és valós életből ismerős rövidítésekkel találkozhat itt a játékos (ABS, TCS, stb). A legbarátibb beállításon a gép még fékez is helyettünk a kanyarok előtt. A profi beállítások mellé azonban véleményem szerint elengedhetetlen egy kormány az igazi élményért. Nem vicceltek a készítők, amikor a „versenyjáték, versenyzők által versenyzők számára” kijelentést tették.

A versenyek alatt nyilak jelzik a „tökéletes” ívet – ezt kellene követni. Ezek zöld, sárga és piros színben pompáznak – attól függően, hogy a sebességünkkel könnyen bevehető, gyorsítás nélkül vehető csak be – vagy jobb lenne a fékre lépni. Tapasztalatom alapján elmondható, hogy úgy hetven százalékban helyes a zöld jelzés – azonban ez lehet, hogy a próbaverzió hibája volt.

A Casco majd fedezi!

A törésmodell szépen tette a dolgát – de az általam tesztelt verzióban még nem volt végleges. Ennek ellenére – ha bekapcsolta az ember a sérülést – az autó teljesítménye romlott, a kormányzás pedig oldalra kezdett húzni pár rosszul sikerült kanyar után.

Tuningautókkal száguldozni legálisan 30

A legkönnyebb állásban a kocsi törik – de nincs igazi fizikai hatása. Csak a kilátást takarja az a fránya felnyíló motorháztető! Apropó tető, végre gyönyörűeket lehet bukfencezni a levegőben is – ha épp annyira elment a szerencsénk. Ütközéseknél a kép átmegy egyébként fekete-fehérbe és döbbenten/halálra várva levegőért kap.

Body kit, spoiler, matrica és metálfény

Nem maradhatott ki az autónk tuningolása és díszítése. A megszokottaktól eltérően azonban bizonyos tuningopciók (aerodinamikai módosítás) csak akkor érhetőek el, ha előtte megvettük az ezt feloldó kiegészítőt (body kit). Végre az ilyen extra kiegészítők befolyásolják az autó menettulajdonságait is.

Ki vagy? Erőszakos bömös vagy kecses Ferrari?

Sokat emlegetett, de kevésszer megmagyarázott funkció a sofőrprofil. A versenyeink alatt pontokat kapunk a precíz (pl. hibátlan előzés) és agresszív (pl. blokkolás, koccanás) manővereinkért. Ezekből azután a pilótánk szintet lép. Attól függően, hogy melyik módszert használtuk többet, „agresszív” vagy „precíz” emblémát kapunk.

Tuningautókkal száguldozni legálisan 31

Szintlépéseknél általában nagy adag extra pénzt, bizonyos dolgok feloldását és agresszív vagy precíz jutalmat adnak. Ezenfelül részt vehetünk egy meghívásos versenyen is. Ezekről annyit kell tudni, hogy az épp akkor birtokoltnál magasabb kategóriájú autóba ülhetünk – így megtörve mondjuk a – 86 Corolla GTS szögletes monotonitását egy kis Elise gömbölyded idomaival. Persze a komolyabb osztály komolyabb díjakat is jelent.

Tuningautókkal száguldozni legálisan 32

A profiloknak még egy része van: a medálok. Ilyeneket kaphat az ember mondjuk öt perfekt indulásért és japán autóban eltöltött tizenöt kilométer után is. Fontos még megjegyezni, hogy a profilok között nincs „offline” és „online” csak egy van. Ráadásul a játék az online meccsekben az összesített eredményeink alapján keres majd nekünk versenyeket.

Verseny, másképp

Az egyik legjobb újítás, hogy végre nem kell minden egyes versenyen első helyezést elérnünk. Sőt – amennyiben a játék hasonlóképp folytatódik ahhoz amit láttam – akár ki is hagyhatunk nekünk nem tetsző pályákat! Mindezt úgy oldották meg, hogy az elért helyezést és a profilpontjainkat jutalmazzák csillagokkal. A legtöbb versenyen öt (három a helyezésekért, kettő a pontokért) pont gyűjthető össze.

Tuningautókkal száguldozni legálisan 33

Robot birkák vagy egyebek?

A versenyeket nem említhetjük a gépi ellenfelek nélkül. Szerencsére ez a része is jól – illetve életszerűen – sikerült a programban. Az ellenfeleink nem tévedhetetlen ipari robotok. Ők is vehetnek be rosszul kanyart – még az első helyezett is. A különböző vezetők egymástól eltérően vezetnek. Találhatunk köztük agresszív és precíz, centizős megoldással vezetőt is.

Tuningautókkal száguldozni legálisan 34

Szép, de meddig?

Mindig sarkalatos pont a játékidő. Pár óra alatt a második szériában találtam magam – de annak igencsak az elején, ráadásul egy csupán pár meccses első után. A teljes játékban 125 verseny lesz, ez az aktívabb játékosokat is legalább napokra lefoghatja majd. Az egyedüli, amely aggaszt, a tizennyolc pálya. Mindegyik szép – sőt, csodás – de nem telik el túl sok idő az első ismétlésig.

PC-n a legjobb?

A sajtóreferens állítása szerint – ahogyan az az „igazi”szimulátoroknál lenni szokott – nem konzolon lesz a legerősebb a játék. Akinek elég erős gépe és felszerelése van, több – első hallásra talán nagyzolósnak tűnő – kiegészítést eszközölhet. Első ezek között a három monitor támogatása – így akár 180°-ban is láthatjuk az eseményeket. A második jelentős extra a hidraulikus, mozgó székek támogatása. Egy motorokkal rángatott sportülést képzeljünk el.

Tuningautókkal száguldozni legálisan 35

Extrák – Rendelés?

Mivel jómagam is ismerek olyan embert, akinek ez fontos, megjegyzem: a játékot pillanatnyilag három helyen lehet előrendelni. Mindhárom boltban különböző extrát kapnak az előrendelők a készlet erejéig. Ezek egy autót, egy pályát és egy versenymódot jelentenek – tehát ha minden extrát akarunk, sajnos háromszor is elő kell rendelni a játékot.

Megjelenés után biztosan lesznek – minden valószínűség szerint fizetős – DLC-k, azaz letölthető tartalmak. Autókkal, pályákkal, talán még új versenymódokkal is. Persze hivatalosan a kiadó nyilatkozatai csak a „no comment”-et ismétlik.

Tuningautókkal száguldozni legálisan 36

Sikerülhet az újraindítás?

Nehéz kérdés. Ez a Need for Speed rész – mint már említettem – nem tekinthető az eddigi vonulat folytatásának. Teljesen más élmény, mint mondjuk az Undercover nyílt világa. Más fizika, más játékmenet, teljesen más világ.

Akiknek az hiányzik, hogy padlógázzal száguldozhassanak a városi forgalomban, az kereshet másik játékot – vagy várjon a Need for Speed Nitro-ra. Igaz, ez utóbbi csak a Nintendo Wii és DS konzolokra fog megjelenni.

Tuningautókkal száguldozni legálisan 37

Azoknak, akiknek az üldözés hiányzik, ismerkedjenek meg a Need for Speed World Online-al. Ez a PC-re megjelenő ingyenes játék csak on-line lesz játszható. Azt azonban még nem tudni, hogy mivel is fizetünk az ingyenességért.

A váltás azonban – véleményem szerint – üdítően fog hatni a sorozatra. Nekem is hiányzik a nyílt világ, de végre ellene mentek a sorozat laposságának. Talán a nagyobb kihívás és a jó grafika elég lesz a hangos sikerhez.