Csalhatatlan jelek
Nehéz nem észrevenni a globális felmelegedés aggasztó jeleit, benne az időnként megbolonduló időjárással. Az üvegházhatást fokozó szén-dioxid-kibocsátás emberekhez köthető szeletének mintegy negyede származik a közlekedésből, részben a személyautóktól.
Az autók gyártásuktól hulladékká válásukig sziporkázó sokoldalúsággal szennyezik a környezetet, de az autó varázsa szinte töretlen. Mert kocsival járni gyors, kényelmes, egynél több főnek adott esetben még olcsóbb is, mint a tömegközlekedés.
Autómentes napból mobilitási hét
A furikázás környezeti ártalmaira hívja fel a figyelmet az autómentes nap, amely autómentes hétté, helyesebben európai mobilitási hétté cseperedett. Hazánk idén nyolcadszor részese központilag szervezett programokkal is az eseménynek.
A Wikipedia szerint az 1973-74-es első olajválság után szerveződtek, akkor még elszigetelten és rendszertelenül, autómentes napok. Az olajválság hatására nemcsak önkorlátozásból, de kényszerből is utak maradtak üresen.
Az első olajválság nyomán
Hollandiában átmenetileg teljes autózási tilalom lépett életbe, Németországban az üzemanyaghiány miatt 1973 végén négy vasárnapon volt tilos autózni, az Autobahn is üresen állt. A korlátozás alól mentességet kapó parlamenti képviselők és miniszterek becsületbeli ügynek tekintették, hogy véletlenül se használják autójukat, persze a sajtó szét is tépte volna őket, ha gyarló módon nem mutatnak példát.
Autózott a gaz miniszter
1973 és 1974 fordulóján Erhard Epplert, az NSZK gazdasági együttműködési miniszterét azzal gyanúsította a Handelsblatt című, tekintélyes gazdasági napilap, hogy igénybe vette szolgálati autóját egy autómentes vasárnapon. Vasárnap éjjel, vonat és buszközlekedés híján a miniszter egy konferenciáról való visszatéréshez valóban használta a sofőrös limuzint (odafele vonatozott), de kimutatást készíttetett arról, hogy az olajválság miatt mennyivel kevesebbet futott szolgálati autója. Az üzemanyag-fogyasztás 1973 októberről novemberre 24,4, novemberről decemberre 46,8 százalékot csökkent. Így működik egy fejlett demokrácia. |
Önkéntes a lemondás
Központi tiltásról most szó sincs, az európai mobilitási hetet záró mai autómentes nap önkéntes lemondáson alapul. A szeptember 22-ei autómentes világnap egy elvileg autómentes hétvégét követ. Kérdés, mennyien akarják letenni az autót, hányan tudnak elfogadható mértékű lemondással átállni legalább egy napig a közösségi közlekedésre.
Mi megszavaztattuk olvasóinkat a kérdésről, a válaszolók negyede nem is akarja pihentetni a kocsit erre az egy napra sem. Közel harmaduk nem tudna meglenni négykerekűje nélkül, viszont ugyanekkora, 31százalékos arányban állítják felhasználóink, hogy mára leteszik az autót. A szándék ennél is több olvasónkban van meg, a talán kibírom, majd meglátjuk opciót 13 százalékuk jelölte meg.
Füstokádók ellen
Nagyon helyesnek tartjuk, hogy az autómentes időszakhoz kötődően, szeptember 21-25. között a Nemzeti Közlekedési Hatóság fokozottan ellenőrzi a forgalomban guruló autók légszennyezését. Röhej, mennyire könnyen lehet mérés nélkül vagy idegen autón mért eredménnyel zöldkártyához jutni és plusz egy évig okádni a füstöt, a következő megbundázott zöldkártyáztatásig.
Öreg teherautók, elaggott dízel személyautók mögé érve mi sem győzzük belső keringtetésre kapcsolni a szellőzést, de figyelem! Idővel szellőztessünk, mert a bent rekedt büdösben még károsabb utazni, mint a benyelt füstöt hamar friss levegővel hígítani, lecserélni.
Aszfaltrajzban hazánk a világrekorder
A marketing alapvetése kreálni egy szegmenst, amelyben az adott termék vagy személy kiemelkedő, majd nagyságát kategóriaelsőként hirdetni. A „szimultán legtöbben együtt aszfaltrajzolók” világrekordjáról is valami hasonló jutott eszembe, pedig a körülményes megfogalmazásra nem a mindenáron való elsőség okán van szükség. Új Guinness rekord Budapesten vasárnap megdőlt ugyanis ezen kategória világrekordja. Ez a teljesítmény a Guinness rekordok könyvében is megörökíttetik, a lezárt Andrássy út kilencezer négyzetméterén 5391-en rajzoltak együtt, új világrekordot felállítva aszfaltrajz kategóriában. Részletek itt. |
Kollégánk – négyütemű robogóval – Budapest három forgalmas csomópontjában próbálja megsaccolni, hogy láthatóan kevesebb autó van-e a forgalomban, vagy ugyanannyian járnak ma is kocsival, mint bármikor máskor. Az eredményért ebédidőben is kattintsanak ránk!