Nemrég az egyik az egyik tudományos tévé állomáson beleszaladtam egy egyórás szösszenetbe, ami a tíz legmenőbb sportkocsit vonultatta föl. Nem a nacionális geográfián, hanem a felfedezőn :) Egyre sűrűbben lehet elkapni hasonló témájú összeállítást ezeken a tematikus csatornákon, ez is parádés volt.

Egyvalamire viszont rá kellett döbbennem a film végén: ezek a listák többnyire nem fedik le az összes ember véleményét, ezért a lista kivesézése után megemlékezünk a saját kedvenceinkről is, illetve várjuk a kedves olvasók kedvenc sportautóit is!

A valaha gyártott 10 legjobb sportkocsi a Discovery szerint
10. Lamborghini Countach
Gyártásban: 1974-1989
Az autóra pillantva első szavam a megdöbbentségemről tenne tanúbizonyságot. Mondjuk azt mondanám, hogy aztak$rva. Akár hiszik, akár nem, az autó első látványtervének bemutatásakor másoknak is hasonlóan magasröptű szavak hagyták el a szájukat és innen ered az autó neve is. Egy olasz nyelvjárásban ezt a szót szokták használni a férfiak, ha egy csinos hölgyet pillantanak meg az utcán. Ejtsd: Kuntás!
Porsche 959

Lamborghini Countach

Lamborghini Countach


9. Nissan Skyline
Gyártásban: 1957-
A Nissan Skyline az egyik legősibb japán autótípus, több mint negyvenéves múltra tekint vissza. Bár leginkább a japánok kiváltsága ez az autó, mára a mítosza átitatott minden benzingőzzel tuningolt elmét.

Legendás történeteket hallani hihetetlen magas teljesítményadatokról, félelmetes menetteljesítményekről és leg-leg történeteket egy-egy Skyline-ról. Nem könnyű elhinni, hogy közúton rohangásznak olykor több mint 1000 lóerős egyedek.

Nem véletlenül, a kilencvenes évek közepéig a világ nem is sejthette, mit rejt a szigetország. Az információk nagyon limitált mértékben szivárogtak Japánból. Mára azért többet tudunk a pc-játékokat megszégyenítő belsővel rendelkező legendáról.

Nissan Skyline

Nissan Skyline


8. Chevrolet Corvette C3
Gyártásban: 1968-1982
Az autó a hippikorszakban került piacra, de a C3-as Corvette sem mimózáknak való. Ebben a típusban dolgozott minden idők legnagyobb hengerűrtartalmú Corvette motorja.

Ez a sorozat a kólásüveg becenevet kapta. Amerikában a mai napig előszeretettel nevezik „coke bottle-Corvette”-nek az autót, mivel karosszériájának számos domborulata és a lendületes oldalsó vonalvezetése egy Coca-Colás üveget idéz.

Bővebben itt

Chevrolet Corvette C3

Chevrolet Corvette C3


7. Aston Martin DB5
Gyártásban: 1963-1965
Nem igen kell túlmagyarázni. Úgy hívhatnánk, hogy James Bond Astonja. A színészekkel ellentétben ugyanis James Bond Aston Martin DB5-öse visszatérő, soha ki nem öregedő szereplője volt az angol 007-es kémfilmsorozatnak.

Talán ez a világ legismertebb autója is egyben.

Bond és az Aston Martin DB5

Bond és az Aston Martin DB5


6. Mercedes-Benz 300 SL (Gullwing)
Gyártásban: 1952-1953 (versenyautó) 1955-1963 (utcai modell)
Minden idők egyik leghíresebb Mercedese, ezért természetesen minden idők egyik legjobb klasszikus sportautója az 1950-es évekből. Az SL típust a gyönyörű forma, a sirályszárny és persze a Le Mans-i diadal tette világhírűvé. Az SL – modern formában – napjainkban is él és virul.

Az autó akár ablak lehetne a múltbeli luxusra. Az oldtimerek közül, talán ez a kocsi rendelkezik a legprogresszívabb designnal. Ma is ritkaságnak számít a gullwing ajtó sportautóknál.

Mercedes-Benz 300 SL (Gullwing)

Mercedes-Benz 300 SL (Gullwing)

5. Ferrari Enzo
Gyártásban: 2002-2004
Nem mindenki vehet Ferrarit. Olyan ritkaságot, mint az Enzo Ferrari, pedig csak azok, akiket a gyár kitüntet e lehetőséggel. Már a gyártás során minden egyes alvázszámhoz tartozott egy név. Csak a szupergazdagok és szupermegszállottak kaptak esélyt a 150-160 millió forintos vételár befizetésére.

Néhány büszke Enzo Ferrari tulajdonos:

II. János Pál Pápa humanista futballista,
Paul Allen, a Microsoft társalapítója,
Jay Kay, a Jamiroquai frontembere
Nicolas Cage színművész,
Eric Clapton lassúkezű gitáros,
Tommy Hilfiger divattervező,
Bernd Pischetsrieder, a Volkswagen csoport elnöke,
Michael Schumacher hivatásos gépjárművezető,
Rod Stewart táncdalénekes,
Jay Leno, Amerika Friderikusz Sándorja.

Ferrari Enzo tesztünk

Ferrari Enzo

Ferrari Enzo


4. Jaguar E-type
Gyártásban: 1961-1975
A hatvanas, hetvenes években – leszámítva a csillagászati árakon mért szívtipró olasz járgányokat – az etalon sportkupét a Jaguar E-type Series II és Series III testesítette meg. Sokak szerint minden idők legszebb karosszériája a Jaguar E-Type-é, és csak azon lehet vitatkozni, hogy a nyitott vagy a csukott változat érdemli a pálmát.

A fenti kijelentést egyébként Enzo Ferrari is megerősítette – „Ez a valaha gyártott legszebb autó”

Jaguar E-type

Jaguar E-type


3. Mclaren F1
Gyártásban: 1993-1998
A legendás McLaren F1 szuper-sportkocsiból összesen 107 darabot építettek, közülük 65 darab volt utcai autó. A legritkább az LM változat, melyből a prototípuson kívül csak öt darab létezik. 1998-ban megdöntötte az utcai autók gyorsasági rekordját, 391 km/h volt a legnagyobb sebessége.

A Mclaren F1 volt az első sorozatgyártású modell, aminél teljes egészében szénszállas műanyagot használták a külső elemekhez.

A 100-ra nagyjából 3,2 másodperc alatt tud gyorsulni minden idők harmadik legjobb sportkocsija.

McLaren F1

McLaren F1


2. Mazda Miata
Gyártásban: 1989-
A Mazda Miata a nálunk is ismert Mazda MX-5 első változata. Hogy mit keres egy ilyen listán? Nos ez az autó a legtöbb példányszámban eladott sportautó a világtörténelemben. Gyakorlatilag minden ezután gyártott sportkocsi neki köszönheti a létezését, nem mellesleg iszonyat brutális élményautó a Miata.

A világszerte népszerű kultikus roadster megfizethető belépő a sportautók világába. 2000. óta minden idők legnagyobb számban értékesített nyitott kétüléses sportautójaként tartják nyilván a Guinness Világrekordok Könyvében.

Mazda Miata

Mazda Miata


1. Porsche 911
Gyártásban: 1963-
A Porsche 911 1963-as bevezetése mérföldkövet jelentett a Porsche fejlődésében. A lista élére kerülésében talán az segített, hogy a németek építik a világ legpraktikusabb sportkocsiját.

A-ból B-be a legrövidebb szakaszt Németországban egy tetszőleges autópálya jelöli ki. A németek jól tudják, hogy az idő pénz, ezért olyan eszközt terveznek, amivel két ismert pont között a leghatékonyabban tudnak mozogni. Az olaszok ezzel szemben nem bánják, ha tévedésből útközben még betérnek C-be és D-be, ahol amúgy is kitűnő a bor és remek a tészta. A franciák E-ből indulnak, hogy szabad avantgárd útkeresés végén érkezzenek meg bárhová. A pragmatikus angolok pedig igyekeznek az F közelében található autószerviz mellett szobát foglalni.

Mivel a németek az olaszokkal, franciákkal és angolokkal szemben nem szeretnek eltévedni, új utakat kipróbálni és autószervizbe járni, megépítették a Porsche 911-t, ami 1963-óta napjainkig számos verziójában jelent már meg és folyamatosan elkápráztat minket.

Porsche 911

Porsche 911


Most pedig jöjjenek a vezess háza táján leginkább hiányolt modellek:

András: Szánalom az egész Porsche 959 nélkül

Porsche 959

Porsche 959

Porsche 959


Én nem pörölnék a lista összeállítóival, csak nem értem őket. Ha már a 911-et teszik az élre, miért nem a klasszikus 911 végső evolúciós fokozata áll legfelül, a 959? Én a Test Drive II-ben mindig csak a 959-cel mentem. 1983-ban Gruppe B nevű tanulmányként debütált, gyakorlatilag színig űrtechnikával.

A guminyomás-ellenőrzésen és az elektronikusan vezérelt összkerékhajtáson kívül a lépcsőzetes (a fordulat növelésével először kis, aztán nagy turbós) feltöltést is a 959 hozta be a szériaautók közé, nem az 535d. 1987-ben és 1988-ban készült belőle nem egészen 300 darab. 450 lóerejével, 3,7 másodperces százra gyorsulásával és 315-ös végsebességével ma is az egyik legerősebb lap a kártyapakliban. És ebből a lövedékből létezett könnyített sportverzió is. Te jó ég!

Balázs: Nissan GT-R

Nissan GT-R

Nissan GT-R

Nissan GT-R


Nem állítom, hogy a 480 lóerős Skyline utód a világ legjobb és legexkluzívabb sportautója, viszont azokkal egy szinten mozog, sőt versenypályán rendszeresen lepipálja azokat.

A legfőbb érv mellette mégis az ára, mert a Porschéra és Ferrarikra vágyók fele pénzért juthatnak egy őrült japán sportkocsihoz. Én erre gyűjtök, remélem pár évesen még nem fog zörögni benne a sok műanyag.

Tamás: Chevrolet Camaro Iroc-Z és BMW E30 M3

Chevrolet Camaro Iroc-Z

Chevrolet Camaro Iroc-Z

Chevrolet Camaro Iroc-Z


Megvallom őszintén, eddig nem sokat gondolkodtam ezen. De most kell, mert itt bököd Dénes kolléga, hogy cikket ír a témáról. Tehát így hirtelen: mivel a nyolcvanas években gyerekeskedtem, akkoriban uralkodott el rajtam a beteges autóbuzéria. E szögletes, már műanyagba hajló éra újdonságai voltak rám a legnagyobb hatással. Konkrétan két forma ragadott meg nagyon. Az egyik a Chevrolet Camaro harmadik generációja, a dupla kockalámpás. Ebből volt egy Iroc-Z nevű változat, 5,7 literes V8.assal, mai szemmel nézve röhejesen csekély, 215 lóerős teljesítménnyel. Automata váltó, nagy V8, másfél tonna – nem igazi sportkocsi ez, mégis ott áll lottóötös utáni álomgarázsomban.

Közvetlenül mellette pedig európai kortársa parkol, egy már tényleg kemény sportautó, a BMW E30 M3. ’86-tól ’91-ig készült az első generációs M3, a legenda megalapozója – tehát ez is kockaforma, de hát mondom, így szocializálódtam. A széles, erős BMW már nem csak formájával ragadott meg, katalizátor nélküli, az Iroc-Z-ével egyforma erős, 215 lovas soros négyhengeres blokkal, sperrdifivel, de mindössze 1200 kilós saját tömeggel. Asszem máig ez az a kocsi, amivel a legszívesebben nekivágnék a Nürburgring Nordschleifénak. Kell a fenének légzsák, ESP meg változó áttételű szervokormány; ha sportkocsi, akkor a tiszta, csupasz vas az igazi.

Zsolti: BMW M3 (E30) Sport Evolution

BMW M3 (E30) Sport Evolution

BMW M3 (E30) Sport Evolution

BMW M3 (E30) Sport Evolution


Vagy ahogy többen ismerik M3 Evo III. Sokan tudnak a 2,3 literes 192-220 lóerős M3 változatokról, de a 2,5-ös négyhengeresről már kevesebben. Ebből mindössze 600 darab készült, azért, hogy teljesítsék a DTM homolgizációs előírásait. A 238 lóerős autó mindössze piros és fekete színben készült. Állítható első hátsó spoilerekkel szerelték. Belül Alcantara borítású sportkormány és a hatpontos öveknek is megfelelő Recaro sportülésekkel szerelték. Extraként az utastérből állítható futóművel is ellátták – ne feledjük a 90-es évek elejéről van szó. 6,5 másodperc alatt gyorsul 0-100 km/órára, végsebessége 245 km/óra.

Természetesen ez csak a felszín, az autó ugyanis sok-sok különleges megoldást hordoz a normál M3-ashoz képest.

Gábor: F1 autók?

Én igazából az F1-es kocsikat szeretem a legjobban. Várj! Mondjuk a Mercedes-Benz SLR. Az már akkor is tetszett, amikor még nem voltam ekkora F1-buzi :)

Van pár hasonlóan érdekes lista itt is, érdemes körbenézni!