A Zaporozsec sportos, barna garbós tulaja éppen a keréknyomást ellenőrzi, egy kicsit arrébb a Magyar Autóklub segélyállomásánál egy Dacia jobb első futóművét vizsgálják, a mosónál Polonez és Lada kombi áll a sorban. Marekkel Gyula diorámái klasszikusak a témában, számomra öröm ránézni és felidézni a múltat. Nekem is olyan klasszikus fosszínű Trabantom volt, mint ami ott parkol az Autóklub parkolójában.
Szinte minden modell az eredeti járművet gyártó országában készült, a Škoda cseh, a Polszki lengyel. Az Ikarus különlegesség, mert ukrán kisszériás munka. A gyűjtő korhűen rendezte be az életképeket, kiegészítve épületekkel, dekorációval.
Ehhez hasonló érdekességek tekinthetők meg október 18-ig a Határ úti Európark területén. Pénteken nyílt a „Földön, vízen, levegőben!” című országos modell– és makettkiállítás. A kiállított modellek az áruház két szintjén vitrinekben láthatók, de a négypályás Carrera versenyautópályát testközelből is kipróbálhatják a földszinten. Kicsit arrébb az egészen ifjú modellmániásoknak is készült terepasztal, autós játszószőnyeg, ahol felügyelet mellett foglalatoskodhatnak.
A kiállításon féltve őrzött repülőgép-, autó-, vasút-, hajó- és harci jármű modelleket is közszemlére bocsátottak. De láthatunk most is kapható modelleket, díjnyertes járműkoncepciókat vagy igazi ritkaságokat is. Érdekesség Bicskei János gigantikus, 1:100 arányú, rézből készült Titanic-modellje, amely nyolc évig készült.
Külön vitrint kaptak a harci járművek. Olyan ritkaságokat láthatunk köztükmelyekről kevesen tudnak, hallottak. A svéd alapokra épülő 1942-es Nimród harckocsitól kezdve ritka Csepel teherautókon át az 1950-es Alligátor mocsárjáróig.
Már a sajtótájékoztató napján ellepték a gyerekek a terepet; sokan nem vásárolni, hanem csak a járművek megtekintéséért érkeztek az EuroParkba. Kifaggattam a másodikos csoportot, mit mond az új generáció. Nos, az ifjak általánosságban is értékeltek a látottakat, de harckocsik ide, hajók oda, azért egyöntetűen a versenyautós terepasztal irányába orientálódtak.
Nézzék meg