Mivel a kilométeróra átlépte a lélektani húszezres határt, így ideje volt elvinni szervizbe szerkesztőségünk hűséges igáslovát, a tartós tesztre kapott kék Berlingót. Gyors telefon az importőrnek, majd a kapott időpontban begurultunk az M5 kivezető melletti, stílusosan André Citroënről elnevezett utcában álló központi márkaszerviz ajtaján.
A munkafelvevő pultnál leadtuk a szükséges papírokat, megkaptam a zengedélyt a fotózásra, majd nekiláttak az autó átvizsgálásának.
Állítólag nem kivételezték se a sajtóval, se saját autójukkal: minden ugyanúgy zajlott, mint a többi Berlingónál zajlott volna. Nézzük, mire számíthat egy ilyen tágas, tolóajtós, inkább-egyterű-mint-teherautó tulaja, ha számára is eljő az Idő.
Óvszerben
Legelőször védőfóliát kapott a kormány és a váltó, az ülésre gigászi nejlont húztak és a padlószőnyegre is védőpapír került. Nem, nem a sertésinfluenza miatt. Ezeknek hála az amúgy is tiszta ruhájú szerelő még véletlenül sem fogja összekoszolni a kárpitokat.
Túl a húszon
Ezután gyors külső ellenőrzés, az összes lámpa, ablaktörlő, duda próbája következett. Minden rendben, mehettünk is gyorsan tovább. Következő lépésként megemelik a kocsit, leugranak a kerekek, és jön az alapos futómű-ellenőrzés. Itt kicsit aggódtam, hiszen Erdély lidérces útjai mellett egyéb csúfságokat is látott már a Berlingo. Szerencsére semmi baj nem történt vele, a csapágyak, masszív vasak jól bírták a kiképzést. Hiába, mégiscsak akad teherautó a felmenői között.
De azért itt kaptunk pár jogos megjegyzést. Nincs kímélve, ugye?, kérdezték, látván a lekoppanások nyomait, a sárlerakódásokat a rejtett zugokban. Khm. Nincs.
Lépésről lépésre
Ezután – előre kinyomtatott forgatókönyv szerint, lépésről lépésre halad tovább az átvizsgálás – a fékek ellenőrzése következett. A váltott vezetős, főleg városi használat itt gyorsan megmutatkozott, a fékbetétek már túl vannak életük delén. (Újabb szúrós pillantás.) Cserélni nem szükséges még a jobban lestrapált elsőket sem, a következő szervizig még kihúzhatjuk ezekkel, bár a tapasztalatok szerint átlagos használat mellett (ÁTLAGOS, nyomták meg a szót) 60-80 ezret is kibírnak.
Szivárgás
A motor alatt lévő lemezen látni egy kis olajfolyás-nyomot, így az alkatrészigénylő lapra felkerül még két darab kicsi fémdugó is, majd elindulunk a raktár felé. A kért apróságokat hamar összepakolják, minden bekerül a rendszerbe és haladunk tovább.
Miután a kerekek visszakerültek a helyükre, rutinból megmérik a guminyomást. Majd még egyszer, mert elsőre nehéz elhinni, hogy 3 bar körüli nyomással pattogtunk az utakon. Mentségünkre csupán annyit tudok felhozni, hogy valaki biztos nagyon spórolni akart. A szerelő megnyugtat, hogy nem feltétlenül mi vagyunk hülyék, lehet, hogy egyszerűen csak olyan kúton fújtunk kereket, ahol nem hitelesített nyomásmérő van a levegőcsövön. Lelkesen bólogatok. Ő meg sóhajt egyet.
Újra a földön
A kocsi az olajszűrő cseréje után visszakerült a földre. A kerekeket nem légkulccsal, hanem nyomatékkulccsal húzzák meg, az előírt módon. Így elkerülhető a túlhúzásból fakadó deformáció. Nagy pirospont a Citroën-szerviznek. Csupán az olajfeltöltés és a pollenszűrő cseréje van hátra. Utóbbi miatt a belsőt meg kell bontani itt-ott, de a közepesen szívatósnak ítélt feladat sem tart pár percnél tovább.
Hárommillás célgép
Mikor majdnem minden kész, előkerül a csodagép. A hárommilliós – csak márkaszervizekben megtalálható – könyvméretű számítógépet rákötik az autó agyára és jön az igazság pillanata. Adatok jönnek-mennek a kábeleken és a kijelzőn érdekes infók jelennek meg. Fény derül rá, hogy néhány hete kiégett a bal első fényszóró izzó – már kicseréltem, meglepően könnyen ment modern autóhoz képest -, de más hibáról nem tesz említést a gép. Megnyugszunk.
Mielőtt visszakapnám az autót, megyünk vele egy próbakört, és átmegy még egy végső minőségellenőrzésen is. Utána már csak a kassza van hátra, illetve a védőfóliák rituális leszaggatása.
Mennyi?
A Berlingo húszezres szervizéért – amely két órán belül még úgy is elkészült, hogy kérdéseimmel és kamerámmal mindenkit feltartottam – nagyjából 44-45 ezer forintot kellett volna a kasszánál hagynunk, utcáról betévedt ügyfélként. Kedvezményekkel megspékelve a mi számlánkon 36 ezer forintos összeg virított. Ebben a pollen- és olajszűrő mellett az olaj, pótizzó, ablakmosó és a munkadíj is benne van.
Figyelem!
Egy dologra azért figyelmeztetett minket a szaki: üthetjük, vághatjuk tovább, de hiába van olajnyomás-visszajelző lámpa az autóban, ennek ellenére rendszeresen illik a nívópálcát is használni. Ezt a szerelők is ajánlják, és mi is kénytelenek vagyunk igazat adni nekik. Kétperces munka, kicsit talán koszos is lesz tőle az ember, de megéri a fáradságot.
Már csak egy jó tanács maradt a végére: az elvégzett munka után kapott számlát – hasonlóan, mint ahogy a cipőbolti blokkot is eltesszük – érdemes alaposan megőrizni. Reklamálni később csak ez alapján tudunk. Szintén okos dolog, ha nem váltogatunk szervizt, hanem megpróbáljuk mindig ugyanoda vinni a járgányt. Ha ismerik, és minket is ismernek, biztosan alaposabb az átvizsgálás.
És most Berlingózunk tovább. Negyvenezernél újra jelentkezünk!