Mivel a kilométeróra átlépte a lélektani húszezres határt, így ideje volt elvinni szervizbe szerkesztőségünk hűséges igáslovát, a tartós tesztre kapott kék Berlingót. Gyors telefon az importőrnek, majd a kapott időpontban begurultunk az M5 kivezető melletti, stílusosan André Citroënről elnevezett utcában álló központi márkaszerviz ajtaján.

Gyógyult, elhagyhatja a kórházat
Kezdődik

Kezdődik

Kezdődik


A munkafelvevő pultnál leadtuk a szükséges papírokat, megkaptam a zengedélyt a fotózásra, majd nekiláttak az autó átvizsgálásának.

Állítólag nem kivételezték se a sajtóval, se saját autójukkal: minden ugyanúgy zajlott, mint a többi Berlingónál zajlott volna. Nézzük, mire számíthat egy ilyen tágas, tolóajtós, inkább-egyterű-mint-teherautó tulaja, ha számára is eljő az Idő.

Óvszerben

Fóliát kap az ülés, kormány, váltó

Fóliát kap az ülés, kormány, váltó

Fóliát kap az ülés, kormány, váltó


Legelőször védőfóliát kapott a kormány és a váltó, az ülésre gigászi nejlont húztak és a padlószőnyegre is védőpapír került. Nem, nem a sertésinfluenza miatt. Ezeknek hála az amúgy is tiszta ruhájú szerelő még véletlenül sem fogja összekoszolni a kárpitokat.

Túl a húszon

Ezután gyors külső ellenőrzés, az összes lámpa, ablaktörlő, duda próbája következett. Minden rendben, mehettünk is gyorsan tovább. Következő lépésként megemelik a kocsit, leugranak a kerekek, és jön az alapos futómű-ellenőrzés. Itt kicsit aggódtam, hiszen Erdély lidérces útjai mellett egyéb csúfságokat is látott már a Berlingo. Szerencsére semmi baj nem történt vele, a csapágyak, masszív vasak jól bírták a kiképzést. Hiába, mégiscsak akad teherautó a felmenői között.

Csordogál a szintetikus olaj

Csordogál a szintetikus olaj


De azért itt kaptunk pár jogos megjegyzést. Nincs kímélve, ugye?, kérdezték, látván a lekoppanások nyomait, a sárlerakódásokat a rejtett zugokban. Khm. Nincs.

Lépésről lépésre

Az itiner

Az itiner

Az itiner


Ezután – előre kinyomtatott forgatókönyv szerint, lépésről lépésre halad tovább az átvizsgálás – a fékek ellenőrzése következett. A váltott vezetős, főleg városi használat itt gyorsan megmutatkozott, a fékbetétek már túl vannak életük delén. (Újabb szúrós pillantás.) Cserélni nem szükséges még a jobban lestrapált elsőket sem, a következő szervizig még kihúzhatjuk ezekkel, bár a tapasztalatok szerint átlagos használat mellett (ÁTLAGOS, nyomták meg a szót) 60-80 ezret is kibírnak.

Szivárgás

Mindenre fény derül

Mindenre fény derül

Mindenre fény derül


A motor alatt lévő lemezen látni egy kis olajfolyás-nyomot, így az alkatrészigénylő lapra felkerül még két darab kicsi fémdugó is, majd elindulunk a raktár felé. A kért apróságokat hamar összepakolják, minden bekerül a rendszerbe és haladunk tovább.

Miután a kerekek visszakerültek a helyükre, rutinból megmérik a guminyomást. Majd még egyszer, mert elsőre nehéz elhinni, hogy 3 bar körüli nyomással pattogtunk az utakon. Mentségünkre csupán annyit tudok felhozni, hogy valaki biztos nagyon spórolni akart. A szerelő megnyugtat, hogy nem feltétlenül mi vagyunk hülyék, lehet, hogy egyszerűen csak olyan kúton fújtunk kereket, ahol nem hitelesített nyomásmérő van a levegőcsövön. Lelkesen bólogatok. Ő meg sóhajt egyet.

Újra a földön

Csapjatok még hozzá két liter ablakmosót is!

Csapjatok még hozzá két liter ablakmosót is!

Csapjatok még hozzá két liter ablakmosót is!


A kocsi az olajszűrő cseréje után visszakerült a földre. A kerekeket nem légkulccsal, hanem nyomatékkulccsal húzzák meg, az előírt módon. Így elkerülhető a túlhúzásból fakadó deformáció. Nagy pirospont a Citroën-szerviznek. Csupán az olajfeltöltés és a pollenszűrő cseréje van hátra. Utóbbi miatt a belsőt meg kell bontani itt-ott, de a közepesen szívatósnak ítélt feladat sem tart pár percnél tovább.

Hárommillás célgép

Okos, de drága kis gép

Okos, de drága kis gép

Okos, de drága kis gép


Mikor majdnem minden kész, előkerül a csodagép. A hárommilliós – csak márkaszervizekben megtalálható – könyvméretű számítógépet rákötik az autó agyára és jön az igazság pillanata. Adatok jönnek-mennek a kábeleken és a kijelzőn érdekes infók jelennek meg. Fény derül rá, hogy néhány hete kiégett a bal első fényszóró izzó – már kicseréltem, meglepően könnyen ment modern autóhoz képest -, de más hibáról nem tesz említést a gép. Megnyugszunk.

Mielőtt visszakapnám az autót, megyünk vele egy próbakört, és átmegy még egy végső minőségellenőrzésen is. Utána már csak a kassza van hátra, illetve a védőfóliák rituális leszaggatása.

Mennyi?

Papírmunka

Papírmunka

Papírmunka


A Berlingo húszezres szervizéért – amely két órán belül még úgy is elkészült, hogy kérdéseimmel és kamerámmal mindenkit feltartottam – nagyjából 44-45 ezer forintot kellett volna a kasszánál hagynunk, utcáról betévedt ügyfélként. Kedvezményekkel megspékelve a mi számlánkon 36 ezer forintos összeg virított. Ebben a pollen- és olajszűrő mellett az olaj, pótizzó, ablakmosó és a munkadíj is benne van.

Figyelem!

Gyógyult, elhagyhatja a kórházat

Gyógyult, elhagyhatja a kórházat

Gyógyult, elhagyhatja a kórházat


Egy dologra azért figyelmeztetett minket a szaki: üthetjük, vághatjuk tovább, de hiába van olajnyomás-visszajelző lámpa az autóban, ennek ellenére rendszeresen illik a nívópálcát is használni. Ezt a szerelők is ajánlják, és mi is kénytelenek vagyunk igazat adni nekik. Kétperces munka, kicsit talán koszos is lesz tőle az ember, de megéri a fáradságot.

Már csak egy jó tanács maradt a végére: az elvégzett munka után kapott számlát – hasonlóan, mint ahogy a cipőbolti blokkot is eltesszük – érdemes alaposan megőrizni. Reklamálni később csak ez alapján tudunk. Szintén okos dolog, ha nem váltogatunk szervizt, hanem megpróbáljuk mindig ugyanoda vinni a járgányt. Ha ismerik, és minket is ismernek, biztosan alaposabb az átvizsgálás.

És most Berlingózunk tovább. Negyvenezernél újra jelentkezünk!