Nem csökken a regisztrációs díj

– Szögezzük le: az autósokat rengeteg adó terheli. Először is a regisztrációs díj, aztán az áfa, a súlyadó/vagyonadó, cégautó adó és sorolhatnánk. A vak is látja, hogy a regisztrációs díjjal gondok vannak.

A teljes interjú az Autó és Stílus, az új Autó2 októberi számában olvasható
A regisztrációs díjról nem mondhatunk le - mondja Oszkó Péter

A regisztrációs díjról nem mondhatunk le – mondja Oszkó Péter

A regisztrációs díjról nem mondhatunk le mondja Oszkó Péter


– Mire gondol? A külföldi rendszámú, de mégis Magyarországon használt autókra?
– Például azokra. Nem kellene ezekkel kezdeni valamit? Hiszen évek óta nem történik semmi ezen a téren…

– Nagyon nehéz ezen a téren érdemi eredményt elérni, egy olyan adó és vámjogi környezetben, ahol ugye nincsenek országhatárok, tehát az Európai Unión belül igen nehéz fellépni. A szabályok ugyan kimondják, hogy 30 napi tartózkodás után a gépjárművet regisztrálni kell abban az országban, ahol használják, és be kell fizetni utána a közterheket, ez azonban nagyon nehezen ellenőrizhető.

Éves szinten 67%-ot eshet a piac

Éves szinten 67%-ot eshet a piac

Éves szinten 67%-ot eshet a piac


A regisztrációs díj jelentős költségvetési bevételt jelent, ezért ilyen válságos világgazdasági környezetben nemigen képzelhető el a közeljövőben ennek csökkentése.

A jelenlegi helyzetben nem mondhatunk le erről a bevételről. Csak akkor tehetnénk ilyet, ha a kieső bevételt más adókkal pótolnánk. Éppen elég baj, hogy éves szinten 67 százalékos csökkenést prognosztizálunk ezen a téren az újautó-értékesítések visszaesése miatt.

Az Oszkó Péterrel készített beszélgetést teljes terjedelmében az Autó és Stílusban, az új Autó2 októberi számában olvashatják el, benne a vagyonadó abszurditására vonatkozó kérdésekkel.

Behozatal: avulással is magas a regadó

Hiába az avulás, így is túlzás a regisztrációs díj

Hiába az avulás, így is túlzás a regisztrációs díj

A regadó kizárja a külföldi használt autókat


– Most szinte semmilyen autót nem érdemes külföldről behozni, mert hiába olcsóbb kint, a regisztrációs díj miatt nagyon drága lesz hazahozni. Mérsékeltebb tételek alkalmazása esetén ezek után származna bevétel…

– Még nem készült erről hatástanulmány, de vannak bizonyos kétségeim már abban a tekintetben is, hogy készíthető-e ebben az időszakban ilyesféle felmérés. Jelenleg ugyanis olyan mértékben kiszámíthatatlan a piac mozgása, olyan mértékben változnak az értékesítési adatok, hogy e pillanatban nagyon nehezen lehetne modellezni, hogy a regisztrációs adó változtatásának milyen hatása lehet.

RAV4-gyel járt minisztersége előtt

RAV4-gyel járt minisztersége előtt

Szereti az autót, de használati tárgyként


Az más kérdés, hogy a későbbiek során ilyesfajta optimalizálását jogalkotói oldalról el kell-e végezni. Ha ugyanis a bevételek növelését ez lehetővé teheti, akkor mindenképpen logikus felvetésnek tartom.

RAV4-ben a bársonyszék előtt

– Milyen autóval járt, mielőtt szolgálati kocsiba ült át?
– Toyota RAV4-es.

– Racionális pénzügyminiszter létére imád zenélni. Szájharmonikázik. Van most is hangszer a táskájában?
– Nem, most nincs. Nagyon szeretek zenélni, de mostanában mind kevesebb időm jut rá. Nehezen tudnám elképzelni magam, amint két megbeszélés között a hátsó ülésen utazva a hivatali autómban szájharmonikázom…

Roncsprémium: miért nem lesz?
 
– Terveznek-e valamiféle állami segítséget éppen a válság miatt az autóvásárlásokhoz? A roncsprémium ügye annak idején a kormány elé került, de elvetették. Miért?
– Végtelenül egyszerű megmagyarázni: olyan költségvetési támogatást nyújtani, amely külföldi gyártású autók vásárlását premizálja, és lényegesen kisebb részben járul hozzá a hazai munkahelyek megőrzéséhez, egyszerűen pénzszórás lenne az állam részéről.

Csökkennek az állami bevételek a pangó piac miatt

Csökkennek az állami bevételek a pangó piac miatt

Csökkennek az adóbevételek a pangó piacból miatt


– Ez önmagában igaz, de ha az állam az egyik kezével kedvezményt ad a vásárlásra, azt a másik kezével vissza is veszi, áfa, regisztrációs díj és más terhek formájában.

– Igen, ezt is megfontoltuk. A forgalom visszaesése természetesen regisztrációs díj- és áfabevétel-visszaesést is hoz, amit próbálunk megtakarítani kiadási oldalon. Az elkerülhetetlen piaci visszaesés hatásait halogathatjuk időben, húzhatjuk, de el nem kerülhetjük. A piacnak be kell állnia arra a szintre, amit a hazai fogyasztás lehetőségei képesek fenntartani.

A teljes interjú az Autó és Stílus, az új Autó2 októberi számában olvasható

A teljes interjú az Autó és Stílus, az új Autó2 októberi számában olvasható


További kérdések és válaszok Oszkó Péter pénzügyminisztertől az Autó és Stílus októberi számában

Interjú: Dömsödi Gábor, Lénárt Attila