Nők és kompaktok

Közepesen felextrázott autók négymillió és száz lóerő körül. Mindben gondosan lenyomott károsanyag-kibocsátású motor zümmög, mind sok-sok műanyagból és kevés nehéz vasból készült, mind a legzsúfoltabb táncparketten, az alsó-középkategóriában riszálja magát. És mind más-más nemzet szülötte.

Összehasonlító tesztünkben ezúttal nem arra keressük a választ, hogy pörgősebb-e egy Ford motorja egy Renault-énál. Nem számít, takarékosabb-e a Hyundai a Toyotánál. Csak az volt a kérdés, mit mond három, az autózás iránt már-már egészségtelenül közömbös lány: van-e még különbség francia, japán, koreai és német német kompakt autó között.

Képzettársítások
Koreai? Majdnem-japán, gagyi, műanyag, alulértékelt. Japán? Könnyű, megbízható, bonyolult elektronika. Francia? Kényelmes, elromlik, puha, elegáns. Német? Kemény, tartós, masszív, lélekölő.
Íme a tesztelők...

...illetve a tesztelendők

…illetve a tesztelendők

Négy csaknem-alapkivitel, klímával, rádióval, centrálzárral, semmi mással. Nincs bőr, nincs naptető (csak a Hyundaiban, de azt nem vettük figyelembe), semmi újságíró-elkápráztató trükk; ez négy igazi, hétköznapi autó, PR-esek segítségével szervezve, de nem sajtóflottából, hanem a Való Világból. Odavetettük őket három potenciális vásárló, és nem három lóerőmániás pasi, hanem három pár női szem és kéz elé.

Érzik-e a különbséget a Való Lányok, ha csak a tapintásukat használhatják? Mit tapasztalnak a hátsó ülésre bezsúfolva? Melyiket érzik hangosabbnak? Zötyögősebbnek? És persze a lényeg, ami alapján úgyis döntenek majd, ha vásárlásra kerül a sor – melyik szebb? Vajon a francia, a japán, a koreai vagy a német autóipar érzi inkább a női lélek mélységeit?

Belterjes háttértörténet, avagy szerkesztőségi önvallomás
Az egész úgy kezdődött, hogy András kolléga (akit azóta természetesen rituálisan mind megvesszőztünk, bár azóta is tartja magát ahhoz, hogy igaza van, na mindegy) megszervezett nekünk egy alsó-középkategóriás összehasonlító tesztet. Írt egy terjengős emailt, hogy mikor kell elmenni milyen autókért, meg hogy milyen remek lehetőség ez nekünk a legérdekesebb piaci szegmens feltárására, szívesen, és elszáguldott Frankfurtba, tudósítani az autószalonról. Hétfőn aztán elindultunk összegyűjteni a tesztautókat.

Amikor a négy kocsi ott állt a mélygarázsban, nem tudtuk, sírjunk-e, vagy nevessünk. Egy piros Toyota, 1,33 liter, 100 LE, Luna 4,85 millió. Meg három szürke másik. Egy 1,6-os Mégane Expression, 110 vérbő lóval, négymillió-négy. A Focus, szintén 1,6, Fresh, egyenesen egy rendőrségi tenderről, undorító, kék csíkos kárpittal, száz lóval, négymillió kilencszázezer. És az i30, agyonmatricázva, 109 lóerővel, 1,4-es motorral, listaáron 4,25 millió forint.

Hétszázezres árdifferencia, tíz százalékos teljesítményszórás, 1,3-tól 1,6 ig. Köszönjük, Emese, illetve Andris. Ennyit a klasszikus összehasonlító tesztről. Viszont szerencsére megjött az ihlet: ahány kocsi, annyi nemzetiség. Úgyhogy megszerveztük ezt a tapogatós-lányos tesztet. Fogyasszák egészséggel!

Első versenyszám: vak tapogatózás

A lányok (Timi, Anna, Borcsi) ötpontos skálán értékelhették az autókat pusztán tapintás alapján. A kocsikat eldugtuk egy mélygarázs sarkaiba, a bekötött szemű lányokat megforgattuk tengelyeik körül és indult a vakteszt. Beültettük a lányokat a jobb egybe és jobb kettőbe, megfogdoshattak mindent, amit csak elértek maguk körül – közben mi tapintatosan hátrébb húzódtunk -, majd jött az értékelés.

Hang van, kép nincs

Hang van, kép nincs

Az Auris és az i30 belsejének minőségérzetét nagyon lehúzták a kísérleti egerek nyulak lányok; elöl-hátul egyaránt kettest kapott tőlük mindkettő. A Focus jó közepessel vizsgázott, a győztes pedig – és itt bejöttek a sztereotípiák – a francia lett, stabil négyessel.

Furcsa, és fogadni mertünk volna, hogy nem így lesz, de a lányok minden alkalommal simán kitalálták vakon, hogy melyik autóban ülnek. Pedig azt hittük, sikerül majd jól beégetni őket. Affene.

Árulkodó kapcsolók

Árulkodó kapcsolók

Második versenyszám: üléskomfort

Az előítéletek a második menetben is gyönyörűen bejöttek. A kényelmes francia kitűnőre vizsgázott, mind első, mind hátsó utasülésével. A Hyundai és a Toyota négyest kapott – azért a keleti kényelem se kutya. És hogy a német autó fapados? Tesztünk bizony ezt bizonyította. A Focus sprőd kárpitjával, kemény tömésű székeivel kétharmadra volt jó csupán.

Mi lehet ez?

Mi lehet ez?

A Ford majdnem-rendőrautó volt
Képzeljék, teszt-Focusunk pár hónapja személyesen vett részt azon a rendőrségi kiválasztó eljáráson, melynek eredményeképp ma már számos Focus kombi üldözi a bűnt országszerte. Tesztünket ez nem befolyásolta, a Ford megjelenésében ugyanis csupán undorító, kék csíkos üléskárpitjában különbözött civil társaitól. Megkértük a lányokat, hogy a csúf csíkokat az értékeléskor ne vegyék figyelembe.


A túloldalon menni fogunk az autókkal, majd a lányok győztest hirdetnek. És nem az az autó nyer, amelyikre a férfiak tippelnének


Harmadik versenyszám: zötyögés

A fenekek nem pihenhettek meg a statikus ülésteszt után: jött a próbakör a fekvőrendőrökön. A futómű komfortjának értékelése sokkal kiegyenlítettebb eredményt hozott a korábbiaknál.

Mi, a szerkesztőség sokat látott autóbuzijai egymás között már korábban lefixáltuk, milyen istenkirályul fordul a Ford, milyen furán feszes és mégse jó a Mégane, milyen fura, hogy az igényes, hátul is független felfüggesztésű Hyundai el akar esni a kanyarokban, a Toyota meg semmi különös, de inkább vacak, mint jó. A klasszikus értékekből, a finom franciaságból, a kemény németségből, a könnyed japánságból és a bizonytalan koreaiságból tehát alig maradt valami 2009 kompakt autóiban.

Melyik autó a legjobb a csajoknak?

Melyik autó a legjobb a csajoknak?

A lányok is a miénkhez hasonló eredményre jutottak: igazán jó kocsinak egyik autót sem értékelték (ezek szerint a Ford legendás futóműve a lányok számára falra hányt borsó), de az erősorrend stimmelt. Gyenge háromnegyedet (3-3-4) adtak a Focusnak, erős kétharmadot a Mégane-nak. Európa tehát a magyar utakon lenyomta a Keletet. Az i30 ugyanis csak egy gyenge 2/3-ot, az Auris pedig egy egyetértő kettest kapott rugózására, csillapítására amatőr bíráinktól.

Negyedik versenyszám: zaj

Mennyire akadályozza a beszélgetést a futómű, a motor, a szél az autóban? Következő rövid tesztkörünkön erre kerestük a választ. A lányok megadták.

A Toyotát hallották a legcsendesebbnek, egybehangzóan négyesre értékelték a kabin elszigeteltségét. A Focus lett a második, erős háromnegyeddel (4-4-3). Gyenge háromnegyeddel dobogós lett még a Mégane, viszont a Hyundait egyöntetűen kettesre osztályozták.

Szavazatösszesítés

Szavazatösszesítés

Ezek szerint van olyan fejlesztési terület, ahol Korea még mindig csak követi Japánt?

Ötödik versenyszám: gyári rádió

Japán és úgy általában a Távol-Kelet hagyományosan elég erős szórakoztató elektronikában. Alapközeli kompakt autók esetében arra számítottunk, hogy az európai versenyzők háttérbe szorulnak. Az eredmény pedig elég vegyes lett. A balanszot-fadert középre tolva, alapértelmezett hangszín-beállítással próbáltuk a hifiket.

Egyedi jellemzők

Egyedi jellemzők

A Mégane gyári rádiója jól kezelhető – és a lányok szerint szépen is szól. Erős négyötödével (4-5-5) ez a hifi nyerte meg a leginkább a lányok fülét. alig maradt le tőle a Toyota (4-4-5);mivel a kezelhetőséget nem pontoztuk, így csúszós króm-voluméja nem tudta feledtetni harmonikus hangzásvilágát.

Az i30 kicsit műanyagos, cincogós rádiója csak egy kiegyensúlyozott közepesre volt elég. A Ford brutális, de durva
basszusai, zilált hangzása gyenge kétharmadot kapott csupán. Pedig ebben a kocsiban volt a leglátványosabb, legbazáribb a fejegység.

Hatodik versenyszám: ergonómia

Melyikben fér el jobban a kis táska? Hol praktikusabb a sminktükör? Melyikben áll jobban a női kézre a váltó, a kormány, a rádió? Ebben a számban tapasztaltuk a legnagyobb szórást, ami érthető, mert  – bár szélsőségektől mentesen – lányaink testalkata is szórt rendesen. Az eredmény azonban így is egyértelmű, bár egy ponton meglepő.

Íme a tesztelők...

Íme a tesztelők…

A Mégane a győztes, gyenge négyötöddel (3-5-5). Egyöntetű négyes osztályzatával a Toyota okozott némi meglepetést az újságírói csapatban. Ugyanis egységfrontot alkotva gyűlöljük az Auris l’art-por-l’art helyrabló, ostoba hídját a két első ülés között, kusza műszeregységét nemkülönben. A lányok mégis jobbra értékelték a japánt, mint a világos, átlátható, klasszikus műszer- és kapcsoló-elrendezésű Focust (3-3-5), és képesek voltak kettesre osztályozni azt az i30-at, amely testvérmodelljével, a kia Cee’d-del együtt képes megvalósítani azt a zseniális trükköt, hogy a vezető térde-lábszára NEM ér bele a középkonzolba.

Nyekereg-e?

Nyekereg-e?

Hetedik versenyszám: melyik szebb?

A háromtagú zsűri szinte teljes egyetértésben állította fel az esztétikai sorrendet a versenyzők között. A Mégane nyert, az i30 lett a vesztes; mindhárom leány szerint ez a legszebb illetve legcsúnyább kocsi a négy közül. Az Auris, hiába piros, csak második lett. Bár Bori a Focust találta vonzóbbnak a Toyotánál, a német autó egy bronzéremre volt jó csupán.

Végeredmény

Az összesítés szerint a magyar lányok szívét legjobban a Mégane nyerte meg: primitív módszerrel, az osztályzatokat összeadva 78 pontot adtak neki. A Toyota lett a második, a piros autó 66 pontot ért. Harmadik a Focus, 60, negyedik az i30, 48 ponttal.

Mi meg három dolgot tanultunk az egészből. 1: a klasszikus sztereotípiák nyomokban, de azért igenis a mai napig fellelhetők az egyes nemzetekhez kötődő, azonos kategórián belüli autókban. 2: de mi akkor is a Focust szeretjük a legjobban. 3: András többet nem szervez kategória-összehasonlító tesztet.

Mi a Méganet választanánk!

Mi a Méganet választanánk!