Éppen a felfrissített Mazda CX-7 németországi próbájára igyekeztünk – a cikkért nézzenek vissza koraeste – amikor repülőn megakadt a szemem a Lufthansa magazin egyik lapján. Általában bonyolult szervizműveletekről, többmilliós turbinalapátokról és hasonlóan megfoghatatlan, nehezen érthető dologról, vagy éppen a végletekig sztárolt A 380-asról lehet itt olvasni. De most valami egészen mást találtam, ezúttal egy elképesztő méretű repülőtologató traktor nézett ki rám a dupla lap közepéből.

Így mosolyog az újságban

Hetventonnás sárgaság

Hetventonnás sárgaság

Mivel van benne dízelmotor, akadnak bazinagy gumikerekei, így feltételezem, hogy esetleg mást is érdekelhet a repülőgép-vontatók királya. Így álljon itt néhány adat róla.

Szaktekintély

Egy 747-es nem feladat neki

Egy 747-es nem feladat neki

Egy 747-es nem feladat neki


A szörnyeteg becsületes neve: Goldhofer AST-1 X és kifejezetten túlméretes, túlsúlyos repülőgépek földi vontatása a szakterülete. Olyannyira, hogy egyelőre ő az egyetlen olyan járgány, amely képes lesz az utasokkal megrakott, Airbus 380-ast a földön megmozdítani. Nagyjából 550 tonnányi tömegről van szó, de a Goldhofer hatkerekűje még ennél is többet, pontosan 600 tonnát képes vontatni.

Hetven tonnás 6×6-os

Maga a gépezet hetven tonnás, hat kereke van, és két darab egyenként 680 lóerős dízelmotor mozgatja. Természetesen váltó nincs benne, a kerekeket hidraulikafolyadék forgatja. 11,5 méteres hossza ellenére a gépezet nagyjából akkora helyen is meg tud fordulni, mint egy nagyobb személyautó. Persze úgy nem nehéz, ha mind a hat kerekét tudja valami kormányozni.

A legnagyobb és leggyorsabb

Az orrfutójánál ragadja meg a repülőt

Az orrfutójánál ragadja meg a repülőt

Az orrfutójánál ragadja meg a repülőt


Csúcssebessége elsőre nem tűnik észbontónak, mégis kiemelkedő a kategóriájában. A 32 km/órás tempót 30-40 másodperc alatt éri el. Igazából nem a végsebessége miatt számít gyorsnak, hanem azért, mert a repülőt nem hosszú, macerásan kezelhető vonórúddal húzza maga után.

Helyette egyszerűen rátapad a repülő orrfutójára, megemeli – ez akár hatvantonnányi tömeg is lehet – és így, a megemelt repülővel manőverezik az egyetlen, segítő nélkül dolgozó vezető. Akit így egyszemélyben terhel a felelősség a vontató és a 330 millió dolláros repülőgép épségéért is.

Az egyetlen

Eltörpül az A380 mellett

Eltörpül az A380 mellett

Eltörpül az A380 mellett


A világ legnagyobb, hetven tonnás repülőgép-vontatója nem olcsó beruházás, az árcéduláján egymillió dollár olvasható. Cserébe nincs nála erősebb a piacon, a saját tömegének nyolcszorosát is elbírja, és ha A 380-ast várunk vendégségbe, úgyis muszáj lesz venni belőle egyet. A házhozszállításához pedig újabb spéci gépeket kell bérelni, amik elhúzzák a világ legnagyobb utasszállítóját elhúzó vontatót. Végtelen kör?